Ruta amb cotxe elèctric i zero emissions: de Caldes de Montbui a Viladrau
Por: RACC Blog
Amb la serralada del Farell i el Pic del Vent de fons, engeguem una ruta amb cotxe elèctric. En total, 70 quilòmetres entre la vila termal de Caldes de Montbui i Viladrau. Aquest últim, municipi conegut per la qualitat de la seva aigua mineral. Un trajecte sense cap complicació per gaudir de carreteres de muntanya i paratges de somni.
Ruta amb cotxe elèctric: de les termes romanes del Vallès a les aigües minerals osonenques
El cotxe escollit en aquesta ocasió és un BMW i3. El petit compacte elèctric de la marca bàvara que promet 300 quilòmetres d’autonomia. A més, unes molt bones prestacions a l’hora de la conducció per carretera. Tot i ser un vehicle eminentment urbà, l’i3 es comporta amb agilitat per carreteres secundàries. Només troba a faltar els punts de recàrrega d’una xarxa encara poc preparada.
Amb una visita a la plaça de la Font del Lleó, presidida per la font del mateix nom, d’on emana l’aigua a 74 graus, les carismàtiques llambordes calderines, extretes a la mateixa vila i que van urbanitzar durant els segles XIX i XX bona part de ciutats com Barcelona, fan trontollar la suspensió del vehicle amb un regust d’antiguitat que ens transporta a anys enrere.
Les aigües termals clorurades sòdiques, que brollen a més de 70 graus, conviden a visitar el Safareig, reconvertit en una piscina municipal d’aigües termals, on es pot gaudir d’una bona estona de relaxació a un preu mòdic.
En marxa, iniciem la ruta
Iniciem la ruta, havent carregat el vehicle al punt elèctric situat a la sortida sud del municipi. Enfilem la marxa sota l’atenta mirada d’alguns vilatans sorpresos per la nul·la sonoritat del cotxe de la marca de Munic.
La C-59 és la nostra via de sortida en direcció nord, per on aviat arribem a Sant Feliu de Codines i aprofitem per gaudir breument de les vistes de l’espai natural de Sant Miquel del Fai, un recinte d’espectaculars vistes fotogràfiques i un bon espai per passar-hi el dia. Reprenem la marxa per la mateixa comarcal, per on accedim al Cim d’Àligues. En aquest recinte de cria i recuperació d’aus rapinyaires podreu gaudir d’una experiència única en l’entorn animal.
Seguint en direcció Castellterçol, ja entrant a la comarca del Moianès i deixant enrere el Vallès Oriental, la vila tèxtil ens complau amb una visita a la casa-museu de Prat de la Riba, a la plaça del mateix nom.
Moià és el següent punt de pas. La Casa de les Joies, un dels edificis més emblemàtics de la vila amb 400 anys als seus murs, ens fa una idea de la història d’una de les viles principals de l’altiplà.
Prosseguim el viatge a Viladrau girant cap a l’est a l’N-141C, travessant Collsuspina abans d’arribar a Tona. Les restes del castell ens donen la benvinguda a la comarca d’Osona, des d’on passem a Sant Miquel de Balenyà per la BV-5303 en direcció a Seva, on l’estàtua dedicada al seu fill predilecte, el bicampió del món de motociclisme Àlex Crivillé, ens saluda des del pedestal.
Continuem per la revirada carretera fins a l’encreuament de la GI-520, on encetem l’últim tram cap al nostre destí.
El comportament del cotxe elèctric BMW i3
El comportament del vehicle, de 170 cavalls, el fa perfecte per a aquest tipus de rutes, de curt trajecte i carreteres de segon ordre. L’acceleració del motor elèctric –molt sorprenent per qui no ha conduït mai aquest tipus de mecànica– afavoreix l’avançament de vehicles més lents en trams rectes, fent fins i tot la conducció més divertida.
Les llandes de 19 polzades, amb un pneumàtic de 175 d’amplada, amaguen un sistema de frenada regeneratiu que permet la càrrega del vehicle mentre circula. Amb una autonomia declarada de més de 300 km en condicions d’ús normals, amb la calefacció i el sistema multimèdia actiu el cotxe redueix en gairebé 100 km aquesta durada.
L’arribada a Viladrau és acompanyada d’una recàrrega als sortidors situats davant de la casa de la vila. Sense endoll de càrrega ràpida al vehicle, només queda l’opció de la càrrega lenta. Suficient per poder iniciar el viatge de tornada amb totes les garanties.
Una aturada per dinar
El poble del bandoler Serrallonga ens rep amb les seves aigües minerals naturals, i després de recórrer diferents camins i carreteres properes, s’entén com Antonio Zanini es va convertir en un campió en el món dels ral·lis. L’aturada per dinar ens deixa diverses opcions, sent el Restaurant Can Berri l’escollit per la varietat en el menú i la seva qualitat, a més d’un preu de poc més de 10 € per persona.
Dues hores després, l’arribada al vehicle ens deixa la sorpresa d’una càrrega de només 20 quilòmetres. Sempre cal revisar el mode en què es deixa el carregador. Una càrrega de baix consum requereix moltes hores més. Per això és aconsellable configurar-lo abans d’iniciar una ruta per evitar ensurts d’aquesta mena.
Obligats per la càrrega mínima, i amb el telèfon de l’assistència del RACC a mà, la tornada es fa per la C-17 fins a la Roca del Vallès, únic punt de recàrrega ràpida on s’inclou el cable necessari per fer-ho.
Trenta minuts després el cotxe recupera l’autonomia fins als 220 quilòmetres, un 80% del total. Suficient per tornar a la seu del RACC, després d’haver gaudit d’una ruta ‘aquàtica’ amb un nivell zero d’emissions.
Les 7 claus que cal tenir en compte en una ruta amb cotxe elèctric
- Planificar la ruta amb anterioritat
- Carregar totalment la bateria del vehicle
- Descarregar l’APP del RACC per comprovar el trànsit
- Comprovar els punts de càrrega disponibles al trajecte, com facilita Electromaps
- Equipar la mànega de càrrega ràpida
- Gaudir del trajecte amb seguretat
- Respectar l’entorn