Ciutats sense senyals i… sense accidents!
Por: RACC Blog
A molts barris del nostre país encara ressonen aquelles manifestacions veïnals que tallaven el trànsit per reclamar a les autoritats la instal·lació d’un semàfor. Després d’uns anys el seu ús es considera imprescindible, però els semàfors i els senyals de trànsit a determinats punts de les ciutats podrien tenir els dies comptats. Des de fa un temps set ciutats del nord d’Europa de cinc països diferents –Holanda, Alemanya, Bèlgica, Dinamarca i Anglaterra– han participat al projecte europeu “Shared space” o “Espai compartit”. I els resultats han estat més que satisfactoris.
Al principi, la idea podria semblar desgavellada: eliminar tots els senyals i els semàfors d’una determinada zona, ja sigui una cruïlla, una plaça o una població sencera. La finalitat és racionalitzar la circulació de vehicles i vianants, de manera que cada usuari de la via sigui responsable dels seus actes.
Segons els experts en circulació, sense senyals prestem més atenció al que passa al nostre voltant. Sense ells, els usuaris de la via –vianants, ciclistes i automobilistes– arriben, s’observen i passen ordenadament; es respecten i actuen de forma més cauta. I encara que a priori pugui resultar contradictori, circular així facilita la fluïdesa en llocs amb alta densitat de trànsit i evita accidents.
A la petita localitat de Poynton, al centre d’Anglaterra, hi havia un encreuament de camins molt transitat per camions i vehicles, els semàfors allargaven les esperes i generaven contínues congestions. Es va decidir eliminar semàfors i senyals, i remodelar la cruïlla amb la creació de dues minirotondes seguides. El resultat va ser una circulació més còmoda i sense embussos.
A Wolvega (Països Baixos), es va optar per transformar completament la intersecció d’una plaça, eliminant fins i tot les voreres per a vianants i situant tot el ferm a un mateix nivell, i a Makkinga, també a Holanda, es van eliminar totes les indicacions, informant a l’entrada de la població que es tracta d’una zona “Lliure de senyals”.
Com hem de circular en un sector sense senyals?
El conductor identifica les zones sense senyalitzar pel terra vermell. En veure’l, els usuaris disminueixen la velocitat i es posen en alerta: han de negociar de manera visual i social qui i com es circula.
Segons l’enginyer de trànsit holandès Hans Monderman, la idea és “fer les carreteres més segures, donant la sensació que són insegures”. I les xifres ho corroboren: a les zones on s’ha aplicat la recepta han baixat dràsticament els accidents. A Frísia (Països Baixos), les hospitalitzacions per accidents de circulació s’han reduït a la meitat en 11 anys.
Fins ara s’han provat amb èxit en llocs amb poca densitat de població, i en zones de 30 km/h, i ja s’està assajant a determinades zones de Londres.
Si estàs de vacances en alguna d’aquestes poblacions i et trobes circulant per àrees sense senyalitzar o es comença a implementar a casa aquest sistema de circulació lliure de semàfors i senyals, n’hi ha prou amb confiar en les teves habilitats al volant i assegurar-te que portes una bona assegurança de l’automòbil.