Reclamació de vols: el nou servei del RACC

Per: Deyanira García

Quan un vol es cancel·la o s’endarrereix significativament, no només és una molèstia per als viatgers, sinó que també implica una vulneració dels drets que, com a passatgers, tenen garantits per la legislació europea. Segons la Llei UE EC 261/2004, una normativa clau de la Unió Europea, les aerolínies tenen l’obligació de compensar els passatgers quan incompleixen els horaris de vol o alteren significativament els seus plans de viatge

No obstant això, cada vegada més viatgers han de fer front a contratemps en els seus vols, com ara cancel·lacions inesperades, retards prolongats o problemes amb l’embarcament per overbooking, i la part més preocupant és que molts desconeixen que tenen dret a ser compensats per aquestes molèsties.

Malgrat que la normativa europea estableix clarament que les aerolínies han d’indemnitzar els passatgers quan els seus vols es veuen alterats per causes alienes a ells mateixos, la realitat és que moltes persones no reclamen el que els correspon. Això es deu, en bona part, al desconeixement dels seus drets, tal com hem assenyalat, però també a la manca de temps o a la complexitat del procés de reclamació.

Per solucionar aquest problema, el RACC ha llançat un servei específic de reclamació de vols que simplifica el tràmit a través d’un procés en línia ràpid i eficient. En aquest servei “clau en mà” totes les gestions les duu a terme el prestador i, per tant, l’usuari no ha d’encarregar-se de fer els tràmits administratius associats a la reclamació. A més, la tarifa és un percentatge sobre la indemnització aconseguida, de manera que, si no es guanya la reclamació, no té cap cost. 

Aquest servei complementa el que el RACC ofereix als seus socis a través d’Assistència Jurídica, que continua oferint suport a aquells que prefereixen gestionar personalment les seves reclamacions.

En quines situacions puc reclamar?

Aquest servei està dissenyat per ajudar-te en situacions comunes, però que poden arribar a ser molt frustrants:

1. Cancel·lació de vol

Si el teu vol es cancel·la amb menys de 14 dies d’antelació, les aerolínies tenen l’obligació per llei de compensar-te econòmicament. La indemnització pot arribar fins als 600 €, en funció de la distància del vol.

2. Retards

En el cas que el teu vol arribi amb un retard de 3 hores o més, la normativa també atorga drets de compensació que varien entre els 250 € i els 600 €, segons la distància del trajecte.

3. Denegació d’embarcament

Si et veus afectat per overbooking i no pots embarcar en el vol que has reservat, tens dret a una compensació de fins a 600 €. Això passa més sovint del que pensem, i és important que els passatgers sàpiguen que tenen dret a rebre una indemnització.

Com es fa la reclamació?

Per presentar la reclamació a través del nostre servei de reclamació de vols, només cal completar tres passos:

1. Incorpora els detalls del teu vol a la plataforma

El primer pas que has de completar és proporcionar la informació bàsica del vol afectat, posant el número de vol, indicant la data de l’incident i detallant el motiu de la reclamació. 

2. Adjunta la documentació

Tot seguit et demanarem que pugis a la plataforma els documents que fonamentin la teva reclamació. Això pot incloure la teva targeta d’embarcament, la confirmació de la reserva i qualsevol altre document rellevant que pugui ajudar a validar el cas.

3. Inicia la reclamació

En un clic podràs iniciar el procés de reclamació. En aquest moment comprovaràs l’import de la indemnització a la qual podries tenir dret i, si vols continuar, es gestionarà la demanda en nom teu.

Si mai et trobes en una situació de vol cancel·lat o amb retard o tens problemes per embarcar, recorda que el RACC és aquí per ajudar-te.