El Montseny amb una BMW R NineT Option 719
Per: Telva
Hi ha motos amb personalitat, i després hi ha la BMW R NineT amb què descobrim els millors revolts del Montseny.
Ser de ciutat té molts avantatges, que van acompanyats de renúncies a la qualitat de vida. Tenir-ho tot a mà, no necessitar cotxe per a res i viure al lloc on tot passa suposa, també, un estrès constant, més contaminació i poc contacte amb la mare terra. Per sort, a pocs quilòmetres de Barcelona hi ha el Parc Natural del Montseny, la Reserva de la Biosfera i un dels espais més agradables per desconnectar. Alguns afortunats ho podem fer als comandaments d’una màquina singular, amb personalitat pròpia i un motor únic: la BMW R NineT Option 719.
La firma bavaresa no només té un portfoli gairebé infinit, d’acord amb qualsevol motorista de segments variats i prestacions diferents. Al seu catàleg podràs començar amb una trail del carnet A2, com la G 310 GS, fins a la icònica i reeixida R 1250 GS Adventure. Es deixen portar amb models com la BMW R1000RR, una esportiva tan tecnològica com al·lucinant d’aspecte. Tot i això, per a molts, la seva màquina més especial és la NineT.
Van encertar de ple amb la creació d’aquest segment roadster, d’estètica vintage i un caràcter únic que ha donat com a resultat la família Heritage dins de BMW. Aquesta NineT s’ha actualitzat fa poc, amb motiu de la normativa Euro 5, però, com calia esperar, no ha renunciat al motor bòxer de 1.170 cc refrigerat per aire i oli que tantes sensacions aporta. Amb els seus 101 CV, que semblen molts més a revolucions altes, ens dirigim a l’espai de natura per excel·lència a Barcelona.
Una ruta entre vegetació
Sortint de Barcelona la primera destinació ha de ser Sant Celoni, passant de llarg el punt final del trajecte que us hem plantejat en aquesta nova RutaRACC. A l’autovia viuràs la pitjor cara de la NineT, que no hi entén d’aerodinàmica i t’obliga a estar fort del tors per no tornar-te boig amb l’aire. Per sort, són pocs quilòmetres i el seu bloc és una autèntica delícia sense fi al puny de l’accelerador. És més, gràcies a la resistència a l’aire seràs conscient de la velocitat, sinó les multes seran infinites.
Els primers revolts fins a Campins ens introdueixen una NineT amb personalitat pròpia. El seu bloc és, si més no, curiós. Com que és bòxer, els seus dos cilindres es mouen de forma longitudinal, creant certes inèrcies que han anat millorant amb les diferents actualitzacions. Aquesta darrera generació no vibra tant, però continua deixant-te el cul sense sensibilitat després de moltes hores de ruta. A canvi, el seu so embriaga a cada accelerada.
Aprofitem una primera parada, molt rural, per parlar-vos de la versió que estem provant amb motiu de la ruta. Les unitats Option 719 són la màxima expressió de la capacitat de personalització de BMW, que té tantes opcions com puguis imaginar. En aquest cas, la decoració ha tirat cap als colors mítics del classicisme, juntament amb els detalls dels estreps, el suport del seient, les tapes dels líquids, el motor i l’embragatge en alumini mecanitzat.
Un to, el gris, que combina a la perfecció amb el vermell del xassís i els detalls decoratius. A més, el 719 en negre, situat al dipòsit, s’iguala amb els retrovisors específics que arriben de fàbrica. Per sort, i després de la petició constant dels clients BMW, la firma ha obert la possibilitat de demanar aquest tipus de detalls decoratius després de la compra, i no directament de fàbrica.
Comencen les corbes, que no són poques
Com que tenim molta ruta per davant, no ens entretindrem a fer peces d’una màquina que, a simple vista, conqueriria a qualsevol. De Campins ens dirigim a l’ermita de Sant Marçal de Montseny, on podem parar a admirar la construcció romànica que data del 1053. Com a curiositat, pocs metres enllà de la capella es pot trobar la Taula dels Tres Bisbes on solien deliberar els bisbes de Barcelona, Vic i Girona.
Però com a divinitat, la NineT que avui ens ocupa, i que no podem esperar per continuar provant. Un cop t’has acostumat a les reaccions del motor, amb repartiment de pesos molt baix, podràs aprofitar l’última escletxa de potència que lliura el bloc bòxer. Això sí, hauràs d’estar disposat, o disposada, a la incomoditat que suposa anar amb un manillar baix i d’amplada considerable. A canvi, et concedeix un contramanillar fiable i fàcil.
Les corbes del Montseny són prou conegudes pels motoristes de Catalunya. El seu asfalt, cuidat però a vegades humit, té una adherència ideal per passar-s’ho la mar de bé. A més, els viratges són de tota mena al llarg de la ruta, així que qualsevol usuari s’ho passarà bé sense necessitat d’allunyar-se gaire de la capital catalana. Arribarem a Viladrau, a una hora i mitja de Barcelona. Aquesta població està emmarcada pel parc, dins la comarca d’Osona, i el seu èxit té molt a veure amb el mític bandoler Serrallonga.
Com que encara ens queden forces, encarem un altre tram fins a Masvidal. Són molt més fàcils que les corbes tancades trobades anteriorment, de camí a Viladrau, així que ens ajudaran a prendre’ns-ho amb calma i xafardejar l’electrònica de la NineT, que destaca per tenir els modes de conducció Rain, Road, Dynamic i Dynamic Pro. També anirem segurs gràcies al control d’estabilitat de sèrie i el sistema de frenada ABS Pro, que ens concedeix marge per frenar amb la moto inclinada.
Parada a dinar i decidir
A Seva pararem a dinar, o a prendre un refrigeri en funció de les nostres agendes. Just allà tocarà decidir si seguim endavant amb la ruta, o marxem cap a casa pel camí més ràpid. Si optem pel segon, haurem d’anar fins a Tona i agafar la C-17 direcció Barcelona, passant per Centelles i l’Ametlla del Vallès entre altres. Serien unes tres hores de ruta sobre la moto.
Si voleu continuar passant-vos-ho bé, us recomano agafar rumb al Brull. A partir d’aquí tornen les corbes, d’aquelles que us recordaran el perquè d’anar amb motor. La vegetació del Montseny farà la resta perquè pugueu desconnectar fins arribar a l’ermita de Sant Martí del Montseny. És una de les destinacions més recurrents en les visites al parc, així que no perdis l’ocasió de visitar-la i entendre el misticisme, relacionat amb la religió, que acompanya aquest bosc.
La tornada a Barcelona és fàcil, passant per Sant Esteve de Palautordera fins trobar l’Autopista del Mediterrani. Moment per rumiar sobre els pros i els contres d’aquesta BMW R NineT Option 719, de preu inabastable per a la gran majoria. A canvi, tens versions menys equipades, que arriben amb la forquilla invertida regulable de 46 mm de diàmetre i 120 mm de recorregut i monoamortidor del darrere regulable en precàrrega i rebot. El cardan integrat és una altra de les seves curiositats, a més del pes final de 221 quilograms, notable però fàcil de manipular gràcies a la seva alçada de 805 mil·límetres fins a terra. Uns components que, juntament amb el seu disseny únic i atemporal, aconseguiran que tothom se la miri allà on vagis. Us ve de gust ser el centre d’atenció? És la teva BMW.