La plana de Vic i el Pantà de Sau, entre prats i cavalls
Per: Begoña González de la Mora
Catalunya és una terra rica en paisatges bonics, en natura, en història i en carreteres. La ruta que avui ens ocupa n’és bona prova i està recomanada per a aquelles persones que gaudeixen de la tranquil·litat del que és essencial, de la conducció suau i d’aprofitar cada moment. En aquest cas, sortirem amb la BMW R Nine T Pure des de Vic i recorrerem camps i muntanyes per acabar amb una imatge de postal al Pantà de Sau. Quina muntura pot ser millor per a un viatge així que una moto que desplega tot el poder sense adulterar amb l’electrònica?
BMW va apostar per l’essencial a l’R Nine T Pure. Reduïda al més bàsic, però amb un potentíssim motor boxer de dos cilindres de 1.170 cc i 109 cv, està dissenyada per fer-te gaudir a l’estil “vella escola”, sense distraccions que et facin perdre l’autèntica sensació de conduir.
Comencem la ruta a la ciutat de Vic i sortirem cap a l’oest per la c-154 direcció Olost, Prats de Lluçanès i Lluçà. Aquesta primera part de la ruta ens regalarà paisatges plens de natura i prats que lentament ens aniran fent pujar de la Plana de Vic cap a la primera meitat de la ruta. En aquest tram les corbes són força fàcils d’enllaçar i permeten anar mirant el paisatge mentre es condueix per, a poc a poc, anar endinsant-nos en terrenys de ramaderia on trobarem també vaques i cavalls.
Continuarem recorrent els camps entre animals i prats fins arribar per la BV-4341 i la BP-4654 fins a Sant Quirze de Besora. Tota aquesta zona resulta realment tranquil·la i no acostuma a haver-hi gaire trànsit, però sí ciclistes, per la qual cosa haurem d’estar atents perquè hi ha algunes carreteres que s’estrenyen. L’asfalt en aquesta primera meitat de la ruta es troba en força bones condicions, encara que val la pena destacar que, atès que són carreteres on també circulen tractors i vehicles agrícoles, hi pot haver terra o altres brutícies al ferm.
L’estampa resulta realment idíl·lica, qualsevol punt del camí ens regala paisatges dignes d’un salvapantalles i així, amb calma i gaudint de la BMW i la seva alta fotogènia d’aspecte roadster, arribarem a Sant Quirze de Besora, després d’haver fet alguna foto pel camí.
És en aquest punt on trobarem la primera benzinera després de recórrer alguns quilòmetres, per la qual cosa recomanem que s’ompli el dipòsit per evitar imprevistos. En aquesta zona, a més, la cobertura no és gaire bona per a segons quins operadors, per la qual cosa, per salvar pèrdues de senyal del gps, recomanem portar la ruta més o menys estudiada o impresa.
A hores d’ara potser hi ha qui ja se sent el rugit de l’estómac per sobre del del motor, i per saciar aquest desig hi ha diversos restaurants de brasa i menjar català per la zona del Lluçanès. Ca la Cinta o El Serradet són dos dels més coneguts, però n’hi ha molts que us recomanem tenir controlats abans de sortir de casa, per evitar trobar-los tancats.
Aquí ja superem l’equador de la ruta i per seguir, triem la zona oriental de Vic. Per continuar amb els revolts, primer hem de passar per alguns quilòmetres d’autovia. Agafarem la C-17 fins a Borgonyà, reprendrem la sinuositat del camí per la BV-5626 i anirem traçant corbes fins passar per Vila-seca, des d’on anirem enllaçant carreteres menors que ens portaran fins a Sant Pere de Torelló.
Des d’aquest petit municipi començarem el traçat que, des del meu punt de vista, és el més bonic de tots, tant pels paisatges i les panoràmiques com per la forma del traçat. Aquesta carretera, que discorre entre arbres i bosc, ens va fent pujar fins a la collada de Bracons, on trobarem un mirador que ens regalarà una preciosa panoràmica de les muntanyes i el Puigsacalm. En aquest moment acabarem d’entrar a la província de Girona, a la Garrotxa.
Si volem fer la ruta un cap de setmana, recomanem anar amb molt de compte en aquest tram, ja que comencen algunes rutes de muntanya des de diversos aparadors i ocasionalment poden trobar-se senderistes pel voral caminant. Continuem!
Aquesta bonica carretera acaba als Hostalets d’en Bas, des d’on agafarem la C-153 en direcció a Rupit. Tornem a endinsar-nos en una zona boscosa de belles corbes que ens portaran fins al punt on nosaltres volem quedar-nos a menjar: l’Hostal La Devesa. Amb un bonic jardí exterior i una cuina catalana familiar de gran qualitat i bon preu, és un restaurant casolà que es troba a l’entrada de Rupit, un poble medieval enfonsat al cor de les fagedes de Collsacabra que ofereix unes vistes espectaculars de les Guilleries, el Montseny i els cingles veïns de Tavertet, Avenc i el Far.
En aquest punt de la ruta us proposem una bifurcació. Els qui disposin d’una muntura que pugui circular per camins rurals gaudiran enormement de l’última part d’aquesta ruta fins al Pantà de Sau agafant el camí que apareix després de travessar el poble de Rupit. Però si, contràriament, la moto amb què viatgem no es comporta gaire bé en traçats amb ferm en mal estat o sorra, recomanem optar per seguir la C-153 fins que arribem al Pantà de Sau, on obtindrem les vistes oposades de l’embassament.
La BMW R Nine T Pure no és una moto pensada per a traçats rurals, però igualment es va comportar de meravella, ja que nosaltres vam agafar la primera de les opcions. La conducció tranquil·la es gaudeix força amb aquesta moto que és especialment còmoda per al conductor, pel fet que la postura és força dreta, com a les roadster clàssiques. Hem d’esmentar igualment la suspensió que porta la moto, que va aguantar perfectament les irregularitats del terreny. Aquest model porta una forquilla telescòpica i un sistema paralever de BMW, que, segons explica el mateix fabricant, combina les tasques de suspensió del darrere i de transmissió de força, eliminant en gran manera les forces durant l’acceleració.
Al pantà podrem observar una imatge o una altra en funció de l’estació de l’any i la quantitat d’aigua. En el nostre cas, en plena sequera vam poder veure emergida l’església de Sant Romà de Sau. Des d’aquest punt agafarem el camí de tornada a Vic per l’N-141d. Ens trobem a la pròxima ruta!
Mapa de la Ruta
Segueix-la al teu telèfon: Descargar #RutaRACC en Maps
Ens veiem a la pròxima ruta!