Com pots mantenir la moto en perfecte estat a l’hivern: consells pràctics i segurs
Per: RACC

Amb l’arribada del fred molts motoristes prefereixen aparcar la moto fins que torni la calor, però cada vegada n’hi ha més que la fan servir tot l’any. L’hivern és una època de temperatures extremes en molts indrets, un aspecte que cal tenir en compte a l’hora de mantenir la moto en perfecte estat. Les mecàniques pateixen més i, per tant, si vols gaudir del vehicle, és bo que ho facis amb coneixement de causa.
Ja us vam explicar com se circula amb seguretat a l’hivern, com es condueix en condicions de fred i neu i quins són els elements indispensables per fer-ho correctament, i fins i tot us vam parlar de com heu de guardar la moto si no voleu utilitzar-la. En aquest article repassarem els conceptes bàsics per tenir la moto al 100% si la nostra opció és agafar-la a l’hivern. L’equip de Club RACC us dona alguns consells bàsics per pujar-hi amb la màxima seguretat.
Revisa els pneumàtics
Els pneumàtics són el nostre punt de suport amb el terra i, per tant, una de les parts més importants de la moto. Amb el fred les pressions de les rodes poden variar, cosa que n’afecta l’adherència i l’estabilitat. Revisar periòdicament les pressions i l’ajust dels pneumàtics d’acord amb els valors establerts pel fabricant és vital per estalviar-nos ensurts. En aquesta època es recomana inflar les rodes amb les pressions màximes marcades. Comprovar que estiguin en bon estat i que tinguin ben marcat el dibuix ha de ser una prioritat a l’hivern –i també la resta de l’any–, i ens hem de fixar sobretot en els possibles talls o bonys que puguin tenir.
Mantingues la bateria en bon estat
Les bateries pateixen més en temperatures extremes. El seu nivell de càrrega pot variar a causa del clima i, per tant, disposar d’una bona recàrrega o canviar-la per una de nova ens salvarà de situacions desagradables. Com que de la bateria depèn el bon funcionament de la moto, hem de tenir-ne cura especialment. Tenir un mantenidor de bateria és també una bona opció per a espais prolongats de temps.
Revisa la cadena
La lubricació de la cadena és fonamental per al bon funcionament del conjunt de la moto. La humitat de l’hivern, la sal de les carreteres i la brutícia en general poden desvirtuar-ne el funcionament. Netejar-la i lubrificar-la després d’utilitzar-la permetrà allargar-ne la vida i millorar-ne la suavitat. També hem de comprovar que la tensió de la cadena sigui correcta per evitar que se surti, entre altres problemes, i canviar-la si es dona o es desgasta.
Comprova els nivells de líquids
Revisar els líquids de la moto és un altre dels aspectes més importants a l’hora de circular. Els olis i el refrigerant han d’estar sempre en els nivells correctes, perquè com més extremes siguin les temperatures més patirà el motor i més exigent serà el rendiment dels elements extres. Els olis de les forquilles tendeixen a espessir-se més amb el fred, amb la qual cosa convé revisar el funcionament de la suspensió i adaptar-lo a l’ús que fem de la moto a l’hivern.
Neteja la moto freqüentment
Amb els agents externs en contra –fred, aigua, neu, fang, sal i altres– a l’hora de circular, una bona neteja és sempre una solució correcta. Eliminar possibles restes de corrosius, com la sal de les carreteres, ens permetrà mantenir la moto en perfectes condicions i evitar òxids en peces metàl·liques. L’ús de productes específics per a la neteja allargarà la cobertura d’aquestes peces i la possible afectació.
Aparca sota sostre
Aparcar sota cobert és primordial per al manteniment de qualsevol vehicle, però a l’hivern ho és més encara. Els elements menys exposats de la moto no patiran tant i el fet de no tenir contacte directe amb els agents externs ens ajudarà a allargar la vida del vehicle. Una funda, tant a l’interior com a l’exterior, és una de les millors solucions que podem aplicar.
Albert San Andrés per RACC.