Com escollir els pneumàtics de la teva moto
Per: Begoña González de la Mora

Els pneumàtics són un dels elements de seguretat més importants de la motocicleta. Més enllà dels seus efectes en la conducció segons els materials i la duresa, són l’únic punt de contacte entre la motocicleta i l’asfalt, i per això és de vital importància mantenir-los en un estat òptim. En funció de la qualitat del pneumàtic i el seu ús, haurem de canviar-los més sovint, i per això et donem aquests consells per triar quins pneumàtics utilitzar a la teva motocicleta.
El primer que has de tenir en compte a l’hora d’escollir uns pneumàtics és l’ús que dones a la moto i l’estil de conducció. Per exemple, no és el mateix una moto que s’utilitza diàriament per anar a la feina per autopista, que una que fem servir ocasionalment per sortir de ruta i gaudir d’una conducció més esportiva. En aquests casos, necessitarem prestacions diferents, i els pneumàtics tindran característiques i una durabilitat diferents.
Factors clau per triar els pneumàtics d’una motocicleta
Compostos del pneumàtic
Una de les primeres decisions que hauràs de prendre és quin compost utilitzar. En general, els pneumàtics es poden classificar en dos tipus: els “tous” i els “durs”. En aquest sentit, el que variarà principalment és l’adherència, ja que una goma tova ofereix més adherència que una de dura, si el seu ús és l’adequat.
Per triar entre aquests dos tipus de pneumàtic, haurem de tenir en compte les temperatures de funcionament. Un pneumàtic tou necessita una temperatura més alta que un de dur per desplegar tot el seu potencial, i això dependrà de les accions mecàniques que realitzem i dels esforços als quals el sotmetem. Simplificant, en un ús diari per autopista, per exemple, l’esforç mecànic no és elevat, de manera que uns pneumàtics més durs podran oferir un bon rendiment i una major durabilitat. En canvi, si l’ús que li volem donar és més esportiu, amb una conducció més exigent i més accions mecàniques, uns pneumàtics tous poden ser una millor opció, ja que en escalfar-se oferiran una millor adherència i facilitaran la conducció.
Forma del pneumàtic
La forma del pneumàtic també és important a l’hora d’escollir quin tipus de goma muntar. Principalment, hi ha dos tipus: el de carcassa rodona i el punxegut o en forma de V. Aquest detall serà clau per determinar quin pneumàtic escollir segons l’estil de conducció.
Un pneumàtic més punxegut ofereix una major facilitat per inclinar la moto, però, al mateix temps, sol ser més difícil de controlar. D’altra banda, el de carcassa rodona és molt més suau a l’hora de plegar la moto i permet ser més precís, per la qual cosa acostuma a ser una millor opció per a un ús diari i per a conductors que no busquin un extra de deportivitat.
Ús i estil de conducció
Si el que es vol és potenciar el rendiment de la moto i arribar al seu màxim potencial en un circuit, també hi ha pneumàtics ‘sport’. Aquests estan dissenyats per oferir millors prestacions que els pneumàtics de carretera en la seva temperatura òptima i solen utilitzar-se en motocicletes de mitjana o alta cilindrada per a una conducció més esportiva, gràcies al seu bon agarri en corba.
Portats a l’extrem, hi ha els anomenats ‘slicks’, que no tenen cap tipus de dibuix i necessiten escalfadors elèctrics per arribar a la temperatura òptima de funcionament i adherir-se millor a l’asfalt. Aquest tipus de pneumàtic no és recomanable per circular per carretera, ja que estan pensats i dissenyats per a un màxim rendiment esportiu en circuit tancat.
Clima sec o humit
D’altra banda, i en relació amb el dibuix del pneumàtic, el clima de la zona on vivim també pot condicionar l’elecció. En zones més humides, amb tendència a ser plujoses, és important escollir un pneumàtic que s’adapti a aquestes condicions, ja que un paviment mullat i un pneumàtic inadequat podrien provocar perilloses pèrdues d’adherència.
Per a aquests climes, és preferible optar per un pneumàtic amb dibuixos més grans i marcats, mentre que en un clima més sec, un pneumàtic amb dibuixos menys pronunciats pot oferir millor resultat i més adherència a l’asfalt. Els dibuixos de les gomes serveixen principalment per evacuar l’aigua quan hi circulem sobre i evitar així la formació d’una ona davant de la moto, així com l’aquaplaning.
Elecció del pneumàtic
Un cop conegudes totes aquestes característiques, és hora de creuar aquests detalls amb l’ús que donem a la moto. Un cop definit, podrem optar per pneumàtics esportius, de carretera, touring, trail…
Si encara tens dubtes, pots consultar el teu taller de confiança, on segurament et podran recomanar el tipus de pneumàtic que millor s’ajusti al teu ús, estil de conducció i pressupost.