Com conduir una moto amb neu
Per: Begoña González de la Mora
L’hivern és una de les èpoques més dures per conduir la moto. El fred, el vent, la pluja i les baixes temperatures compliquen molt gaudir de les carreteres i afegeixen molta perillositat als trajectes. Però si hi ha un element que realment dificulti la conducció als motoristes, aquest és la neu.
Els motoristes són un dels col·lectius més vulnerables de les carreteres, principalment perquè estan exposats a les inclemències meteorològiques d’una manera molt més directa que els conductors de cotxes, ja que no disposen de carrosseria. A més, pel fet d’ocupar menys volum i ser menys visibles, solen tenir un risc més elevat d’accident. Per aquest motiu, si a això hi afegim condicions extremes, la conducció esdevé especialment perillosa, i sempre serà recomanable no agafar la moto en cas de neu.
Consells per conduir amb neu i fred
Previsió meteorològica per conduir una moto
La previsió, en aquests casos, és clau. Sempre és recomana consultar les previsions meteorològiques de les zones per on es té previst conduir abans de fer el viatge. Així es poden evitar moltes situacions perilloses i planificar el trajecte en millors condicions, cosa que permetrà gaudir-ne més. Tanmateix, com que això no sempre és possible i, de vegades, la neu, el vent o la pluja apareixen de sobte, t’oferim una sèrie de consells que pots posar en pràctica per conduir amb la màxima seguretat possible.
Manteniment dels pneumàtics i accessoris per al fred
En primer lloc, és essencial circular amb un vehicle en bon estat i amb un manteniment correcte en totes les situacions, però en aquest cas especialment. Uns pneumàtics o uns frens en mal estat podrien ser especialment perillosos en cas de neu, ja que de per si, l’adherència al ferm, si la carretera està nevada, serà aproximadament del 10% respecte a un dia assolellat.
A més, hi ha dispositius com les cadenes especialment dissenyades per a motocicletes. Per tant, si preveus circular amb neu, prepara el teu vehicle per a aquesta situació. Les cadenes o els esprais són bones opcions per intentar millorar al màxim l’adherència a l’asfalt.
Estil de conducció i seguretat amb neu
D’altra banda, si ja ens trobem circulant amb neu, haurem de modificar l’estil de conducció. En primer lloc, és fonamental reduir la velocitat, ja que, a menor velocitat, podrem anticipar-nos millor al que pugui passar i serà més fàcil controlar la moto. A més, així evitarem frenar bruscament, perquè en cas de neu podríem perdre el control per la manca d’adherència al ferm. Sempre que sigui possible, cal circular per les roderes dels cotxes per evitar trepitjar neu fresca.
Si ens trobem en una carretera amb trànsit, també és important augmentar la distància de seguretat respecte als altres vehicles per evitar col·lisions en cas de pèrdua de control. També hem d’estar molt atents per evitar les plaques de gel que es poden formar a l’asfalt.
La neu acumulada a la carretera fa que els pneumàtics perdin molta adherència. Per exemple, a l’hora de prendre corbes, cal fer-ho a poc a poc i evitant inclinar la moto al màxim. Com més rectes passem, millor, perquè mantindrem més superfície de contacte amb la carretera i tindrem menys probabilitats de relliscar. En cas de neu, si pots modificar la ruta i escollir una carretera més recta i sense pendents, et podràs estalviar moltes complicacions.
Proteccions i equipament per a motoristes
D’altra banda, anar correctament equipat és essencial. El fred pot provocar espasmes perillosos al conductor, però anar ben abrigat amb jaqueta i pantalons homologats de protecció pot ajudar a suportar millor aquesta situació. Els fabricants d’equipaments de moto disposen de models de roba preparats per a les baixes temperatures i impermeables.
Tot i els consells que hem donat fins ara, la seguretat és el més important. Per tant, si les condicions empitjoren o la conducció es complica, sempre serà millor aturar el vehicle i refugiar-se en algun lloc segur. Des del RACC, oferim serveis d’assistència en carretera perquè en casos com aquest no hagis d’enfrontar-te sol a les dificultats.