Com es pot netejar una moto?
Per: David Felipe
Tenir una moto impecable ens pot estalviar temps i diners, però per això hem de tenir-hi una cura correcta per mantenir-la en bon estat i evitar possibles contratemps. La neteja és una part important d’aquest procés, però és un tràmit al qual cal dedicar-hi una mica de temps, ja que una neteja amb aigua a pressió no sempre és recomanable. Ja hem donat alguns consells per allargar la vida d’una moto i ara veurem com rentar-la correctament.
Les llances a pressió poden fer malbé alguns components de la moto, ja que estan pensades per desincrustar la brutícia a força de potència i en el cas d’una moto –com amb les bicicletes– no és del tot aconsellable, si ens volem evitar ensurts.
Al contrari que els cotxes, els components de la carrosseria d’una moto no són majoritàriament metàl·lics, per la qual cosa un excés de pressió podria fer-los malbé irremeiablement i és per això que s’aconsella rentar-la a mà.
Productes
Abans d’iniciar la neteja és recomanable tenir a punt tots els elements de neteja que volem utilitzar. Per això és indispensable comptar amb una o dues esponges netes, diversos draps de microfibra, una galleda d’aigua i sabó específic per a la neteja de vehicles. Un raspall de dents o similar també ens anirà bé per gratar la brutícia dels llocs més inaccessibles, a més de desgreixador, eliminador d’insectes i netejallantes.
Procés
Per començar la neteja ens hem d’assegurar que la moto estigui freda i fer-ho a l’ombra, ja que, si no, la temperatura pot assecar massa de pressa l’aigua i poden quedar marques. Hem d’assegurar-nos de la bona connexió d’elements com cables de bugies i pipetes, elements elèctrics i de l’estanquitat de components com la bateria. Retirar elements addicionals també és recomanable per evitar possibles danys.
És bo aplicar un desgreixador a les zones més afectades per la brutícia abans de començar, per poder eliminar una brutícia que ens pugui saltar posteriorment. Amb la solució d’aigua tèbia amb sabó, farem servir les esponges per ensabonar tots els elements de la moto, amb especial cura amb el tub d’escapament –és recomanable tapar-lo– i elements cromats. Si hem de rentar amb llança a pressió, cal fer-ho a una pressió baixa per evitar danys (encara que si ho fem en un centre de rentat, generalment no són regulables).
Amb el vehicle mullat, rentarem les parts amb brutícia aplicant l’esponja o el drap segons convingui, esbandint sovint l’utensili emprat per evitar ratllar les superfícies amb parts de la brutícia. Aquest serà el moment en què utilitzarem el raspall per desincrustar la brutícia més persistent, aplicant desgreixador a la zona adequada i deixant actuar uns minuts. La cadena o les rodes solen ser zones amb molta brutícia i peces bàsiques per al bon funcionament de la nostra moto, i hi haurem de posar una cura especial.
L’ús de desincrustant per a insectes també és una forma fàcil d’acabar amb les molestes bestioles del carenat, evitant deteriorar els elements plàstics que normalment el formen.
Un cop eliminada tota la brutícia, esbaldirem la moto amb una mànega o llança a baixa pressió amb aigua freda. També ho podem fer amb una altra esponja sense sabó i aigua neta. Hem d’evitar sempre l’excés d’aigua, per evitar mullar parts que posteriorment ens puguin comportar problemes, com ara la bateria o alguna connexió de cable que pugui estar en mal estat.
Acabat
Eliminats els sabons i desgreixadors i, amb això, tota la brutícia, deixarem assecar la moto, eliminant l’excés d’aigua amb un drap de microfibra en zones com el dipòsit, els cromats, els escapaments i les zones susceptibles a taques posteriors. L’aigua porta calç, la qual pot deixar marques a les superfícies, si no s’elimina correctament.
Si volem allargar la vida dels nostres components, l’acabat final és una part important. Hi ha diferents productes per a la pintura, els cromats, els plàstics i els pneumàtics, que ens donaran més protecció. Laques i ceres ens aporten un extra de brillantor durant més temps i de passada protegiran la pintura.
Greixatge i revisió
Un cop completat el procés, és molt important el greixatge de la cadena de la moto, per a la qual cosa aplicarem el corresponent greix recomanat pel fabricant. Revisar tots els elements de la moto és indispensable, ja que durant el procés es pot haver mogut alguna connexió o peça que posteriorment ens pugui portar maldecaps. Posats a fer, podem comprovar la pressió dels pneumàtics i recol·locar elements com retrovisors, mesura de manetes, estreps, etc.
Ara, només ens caldrà admirar la nostra obra, vestir-nos correctament i gaudir de la moto, sabent que la nostra assegurança RACC Moto sempre hi serà per ajudar-nos.