Com reaccionar en cas d’accident de moto?

Por: RACC Blog

Saber com actuar en el moment d’un accident pot salvar-nos la vida i evitar-nos lesions.

Accident de moto

En el món de la moto hi ha un refrany molt repetit: “Existeixen dos tipus de motoristes, els que han caigut i els que cauran”. Les xifres d’accidentalitat no ho desmenteixen, ja que més de la meitat dels usuaris de moto han sofert alguna vegada una caiguda sobre dues rodes. De fet, segons dades de la Direcció General de Trànsit del 2018 –les últimes que es coneixen–, un total de 8.980 motos i ciclomotors es van veure implicats en accidents, amb un total de 276 morts i 8.307 ferits (dels quals 1.366 hospitalitzats). Unes xifres per tenir en compte a l’hora d’extremar la precaució sobre un vehicle de dues rodes.

Però, com hem de reaccionar en cas d’accident de moto?

Cada accident és diferent i, evidentment, no existeix una forma d’actuació normativa, malgrat que l’experiència en moltes ocasions ens ensenya la manera correcta de reaccionar. A continuació us deixem diferents formes de reaccionar en cas d’accident.

Equipar-se correctament

És la mesura principal per a qualsevol motorista. Equipar-se amb correcció és vital a l’hora d’un desplaçament amb moto o ciclomotor, independentment de quines siguin les seves característiques. Existeixen components de protecció d’hivern i d’estiu, per la qual cosa no equipar-se correctament no és excusa. Un casc homologat i de bona qualitat, jaqueta i guants són l’equipament mínim que qualsevol motorista hauria d’utilitzar. Mai sobren uns pantalons amb proteccions –com a mínim, sempre han de ser llargs–, botes i espatlleres.

Al mercat existeixen molts productes que s’adapten a cada usuari i en cas de dubte sempre podeu comprovar el nostre article sobre quin equipament s’ha de fer servir per anar amb moto.

Malgrat que només és obligatori el casc, la resta d’elements són altament recomanables per a la circulació, especialment guants i jaqueta. No està prohibit circular amb pantalons curts, malgrat que no és gens recomanable, al contrari que l’ús de xancletes, que està penalitzat amb una multa de 80 €.

Conduir una moto de manera responsable i segura ens evitarà molts accidents. Conèixer els propis límits, les habilitats i qualitats sobre les dues rodes ens és primordial per al dia a dia del motociclista.


Les caigudes

Una moto sense ABS sol necessitar una major distància de frenada en comparació amb la resta de vehicles. Clavar frens no sempre és la millor opció en aquest cas, ja que conductors poc experimentats cauran a terra amb facilitat. En el cas de motos equipades amb ABS, una correcta frenada d’emergència ens salvarà de molts incidents.

Però sempre existeixen casos en què la caiguda és inevitable i els conseqüents cop i arrossegada són ineludibles, una situació en què el més recomanable és deixar anar la moto, per evitar que ens arrossegui, ens lesioni els canells, ens colpegi i, fins i tot, que ens cremi amb el tub d’escapament. A vegades, quedar atrapat sota la moto és inevitable, motiu pel qual, insistim, anar ben equipat és primordial.

En cas de la imminència d’un accident, hem de fixar la mirada cap al lloc on vulguem dirigir-nos, que ha de ser on no hi hagi obstacles. Aquesta simple apreciació pot salvar-nos de moltes lesions.

Tant com sigui possible, el fet de col·locar els braços i les cames en línia recta i al costat del cos ens evitarà possibles trencaments, malgrat que això és difícil de complir en alguns tipus d’impacte. Lliscar fins a parar completament és l’ideal.

Després de la caiguda és recomanable no aixecar-se de terra bruscament, ja que això pot provocar més danys. Sempre cal comprovar en quin estat ens trobem i si tenim qualsevol mena de ferida. Després d’haver-ho fet ja podrem aixecar-nos amb precaució i hem de fer-ho a poc a poc i sense moviments bruscos.

En cas de caiguda amb cop al cap, sempre és aconsellable no treure’s el casc i esperar els serveis d’emergència perquè realitzin les comprovacions pertinents abans de fer-ho.

Encara que sigui complicat, s’ha de mantenir la calma en tot moment. Evitar la tensió i els nervis ens farà pensar amb més claredat en un moment de xoc i en una situació totalment diferent de les habituals.


Després de la caiguda

Com ja s’ensenya des de l’autoescola, el protocol PAS –protegir-avisar-socórrer– ha de ser el credo per a qualsevol conductor a l’hora d’enfrontar-se a un accident, sigui propi o aliè. Una norma que salvarà i protegirà vides.

Cal que tornem a recordar l’obligatorietat de socórrer les víctimes d’un accident, una obligació recollida en els articles 195 i 196 del títol IX del Codi Penal espanyol, amb penes de multa de tres a dotze mesos en cas d’omissió.

Després de les primeres valoracions, hem d’aplicar el protocol PAS, protegint les altres víctimes que hi pugui haver implicades en l’accident.

Protegir
S’ha d’apartar qualsevol vehicle o les seves restes de la calçada, per evitar riscos innecessaris de nous accidents, sempre en la mesura que sigui possible, ja que evitar la invasió de la calçada és un altre precepte a tenir en compte. Delimitar la zona, immobilitzar els vehicles accidentats i tallar-ne el contacte, a més de senyalitzar amb llums d’emergència i posició, armilles o triangles, serà vital. Si és cal, també hem de controlar el trànsit fins a l’arribada de les autoritats competents.

Mai s’ha de moure els ferits, només senyalitzar-ne la situació i fer-los visibles a la resta d’usuaris. El moviment d’una víctima pot causar-li més lesions. De fet segons les dades, aproximadament un 10% de les lesions medul·lars es produeixen per una mala manipulació del ferit després de l’accident.

Alertar
S’ha d’avisar els serveis d’emergència, principalment amb una trucada al 112, que disposaran el necessari per al dispositiu. S’ha de ser extremadament clar i concís en la descripció dels ferits, del lloc de l’accident, dels implicats i dels detalls que puguin aportar més dades per ajudar-los (existència de mercaderies perilloses, etc.).

Socórrer
Sempre és recomanable haver realitzat un curs de primers auxilis per poder socórrer les víctimes. En cas de no tenir nocions bàsiques d’auxili, és millor no involucrar-se en l’ajuda, ja que això pot causar lesions més greus i irreversibles que les de l’accident.

Comprovar constants vitals –respiració, consciència, pols, ferides, etc.– serà de gran ajuda per a les autoritats sanitàries.

Mai s’ha de donar beguda a les víctimes greus, ni mobilitzar-les. Tampoc s’ha de treure el casc a un motorista –excepte si hi ha risc d’asfíxia–, ni intentar rescatar ningú atrapat en un vehicle.

com cal actuar en cas d'accident de moto