Com pots tenir cura de la bateria de la moto?
Por: RACC Blog
Més del 50% de les avaries de les motos les produeixen les bateries, i així ho ratifiquen les estadístiques dels serveis d’Assistència del RACC, tal i com vam explicar a la RACC Magazine del setembre del 2014. Per això, un bon manteniment és fonamental per evitar quedar-nos parats a mig camí en el moment menys oportú. Molts dels acumuladors elèctrics de motocicletes que es venen avui en dia ja funcionen sense manteniment, però encara en circulen una majoria que en necessiten. Tenir cura de la bateria de la moto es converteix en una tasca indispensable.
Per això, presentem consells fàcils i pràctics per allargar al màxim la vida de la bateria de la moto.
Les bateries comencen a fallar al cap d’un any, any i mig, aproximadament, encara que la seva vida útil real pugui ser de fins a 4 anys. Si posem la moto en marxa i el motor d’arrencada funciona amb menys energia que no és normal, o bé veiem que els llums tenen un color més tènue que no és freqüent, ens hem de plantejar seriosament canviar l’acumulador. Probablement, i sense saber-ho, hem ajudat a crear aquesta situació i ens podríem haver estalviat uns quants euros si haguéssim fet servir certs trucs per allargar-ne la vida.
Quan la moto està aturada uns quants dies
Si no és el vehicle principal, o en èpoques determinades de l’any (hivern o quan plou), és probable que la moto es quedi aturada durant uns quants dies. En aquest cas, és molt recomanable desconnectar els cables de la bateria. N’hi ha que fins i tot aconsellen de desmuntar-la, però si no en sabem prou, val més no fer-ho.
El motiu principal per desconnectar els cables (o desmuntar la bateria) és la sulfatació. Si la nostra motocicleta s’està massa temps sense funcionar, a part de descarregar-se, els àcids diluïts en aigua de la bateria reaccionen i poden causar desperfectes. N’hi ha que sempre desconnecten els cables, no només per evitar la sulfatació, sinó també com a mesura de seguretat, per evitar que li puguin fer el pont. Sigui com vulgui, si tenim fàcil accés a aquest component de la moto, seria convenient agafar el costum de desconnectar-ne els cables, com més millor.
També és molt aconsellable comprovar periòdicament el nivell de voltatge de la bateria amb un simple voltímetre, que podem trobar a qualsevol superfície comercial amb secció de mecànica. Si el nivell es troba entre els 12,8 V i els 12,3 V, estem a la franja correcta; però si baixa d’aquest voltatge, hauríem de recarregar-la al més aviat possible. Per evitar aquests problemes, i allargar al màxim la vida de la bateria, seria adequat engegar la moto diàriament, encara que sigui uns pocs minuts, per evitar així la “mort” prematura de la nostra bateria.
El manteniment i la neteja han de ser primordials. És molt important, per exemple, mantenir neta la unió entre els pols i els connectors elèctrics de la bateria. Per fer-ho, hem de netejar els excessos de sulfat que s’hagin pogut expulsar o qualsevol altra brutícia present. Podem fer servir aigua de l’aixeta amb bicarbonat. Un cop acabat el procés, és molt important eixugar bé l’aigua que hi hagi pogut quedar per evitar contratemps. Lògicament, si no estem segurs de com fer una operació mecànica, hem d’evitar fer-la. De totes maneres, primer cal repassar el llibre d’especificacions tècniques i comprovar si aquesta operació es pot fer o no, no fos cas que la bateria no necessités manteniment.
Petits hàbits que ajuden a allargar la vida de la bateria de la moto
Hi ha altres mesures més passives que ens ajuden a allargar la vida de la bateria. Per exemple, si estem maniobrant amb la moto aturada, és convenient tenir la clau en la posició de desbloqueig i no a la de contacte. O si la nostra moto té un pilot per al control dels fars, seria bo apagar-ne el llum cada cop que parem el motor i mantenir-lo apagat quan engeguem la moto. Aquests consells són especialment importants per als que tinguin un escúter. Els escúters no poden engegar-se empenyent-los per una baixada, per tant, és encara més recomanable fer una revisió de l’estat de la bateria.
En suma, si canviem alguns hàbits, controlem el voltatge, fem revisions periòdiques i posem en marxa la moto diàriament, si podem, evitarem sorpreses desagradables. Si tenim bona cura de la bateria de la moto, en podrem allargar la vida aproximadament 2 anys. També reduirem sensiblement la possibilitat de quedar-nos aturats, perquè, com hem dit, més del 50% de les avaries de moto estan relacionades directament amb les bateries.
De tota manera, sempre t’anirà bé tenir una bona assegurança de moto que t’ajudi en qualsevol imprevist, sigui un accident o una avaria, com l’assegurança de moto del RACC.