Com netejar l’equipament de la moto?
Por: RACC Blog
La neteja i desinfecció de la roba i dels elements usats per anar amb moto és, en general, una tasca fàcil però que necessita certes cures per fer perdurar els materials.
Des de l’època primaveral fins a la tardor, l’ús de la moto s’intensifica i el diferent equipament va canviant a mesura que ho fa la temperatura. És de vital importància el bon ús d’aquest material, ja que amb un bon manteniment i rentat podrem mantenir intactes les seves capacitats i allargar-ne la vida útil.
Com és lògic, abans de la neteja de qualsevol element de protecció tèxtil, el primer que haurem de fer és consultar l’etiqueta del producte per comprovar quines són les recomanacions de rentada. Ningú millor que el mateix fabricant per recomanar-nos la manera de mantenir en perfecte estat la peça de roba.
També és recomanable la neteja i desinfecció del vehicle, sobretot després de la pandèmia que patim.
Pel fet que són més econòmiques i que es fan servir freqüentment, les peces de cordura seran les més aconsellables per al dia a dia, tot i que el cuir sempre té més resistència a l’abrasió que la poliamida. A favor d’aquesta última, la capacitat més gran de transpiració, que en èpoques d’altes temperatures sempre és d’agrair.
Però, com hem de netejar la roba? Avancem que la neteja a mà és sempre la millor solució per no danyar cap mena de teixit, però a vegades això pot ser substituït per un rentat de peces delicades.
Jaquetes, pantalons i guants
En aquest apartat, com és lògic, diferenciarem per tipus de teixit: cordura i cuir.
Cordura
Les peces de cordura, en general poden rentar-se a màquina, encara que és recomanable raspallar i eliminar les taques més pesades com poden ser fang, insectes o esquitxades de qualsevol mena abans de procedir a rentar-les.
Abans d’iniciar la rentada a màquina, convé desmuntar per complet la peça. Folres, proteccions i altres elements mòbils hauran de quedar fora de la rentada, ja que poden danyar-se per l’efecte de l’aigua, com en el cas d’alguns tipus d’escumes o plàstics protectors.
Els programes de rentada curts i de peces delicades són els ideals per a aquesta mena de teixit, per al qual haurem de fer ús de l’aigua freda, un detergent neutre i obviar el suavitzant.
Les posicions de les cremalleres també són un aspecte a tenir en compte, per la gran quantitat que hi ha a les jaquetes i fins i tot als pantalons, ja que poden danyar el teixit durant el centrifugat. L’assecat és recomanable fer-lo al natural, evitant les exposicions a grans fonts de calor (estufes o assecadors), malgrat que en teixits membranosos o de Gore-Tex pot ser beneficiós l’ús d’una assecadora per reactivar l’efecte impermeabilitzant.
En el cas dels guants, en la majoria dels casos podrem rentar-los a màquina, encara que també existeix la possibilitat de fer una neteja ràpida amb un drap amb aigua tèbia i sabó neutre, a més de productes específics. Una mica de talc en acabar el procés evitarà qualsevol resta de possibles olors interiors.
Cuir
El cas del cuir és més concret. Les peces d’aquest material no es poden introduir, per regla general, en una rentadora ni rentar amb aigua, sent la neteja en sec la millor manera d’eliminar-ne la brutícia.
Per netejar cuir, no hi ha res millor que un drap amb sabó de pH neutre, realitzant moviments circulars per tota la superfície i deixant assecar a continuació. Evitant l’ús de productes agressius evitarem eliminar la primera capa de la pell –la primera flor de pell que anomenen els experts–, la capa que li dona l’aroma i el color original al cuir.
La hidratació posterior –així que la peça s’ha assecat– és de vital importància per a la durabilitat, un procés que és recomanable repetir un parell de vegades a l’any. Les cremes o els olis específics retornaran la lluentor i l’elasticitat a la jaqueta o als pantalons.
El cuir és un teixit altament deformable i en el cas dels guants, cal evitar l’exposició a grans fonts de calor, i no deixar-los mai dins d’un casc. Una vegada més recomanem l’ús de productes específics per a la neteja o acudir a un professional per evitar la degradació de la peça durant el procés de rentar-la.
Casc
La neteja d’un casc pot ser una mica complexa per als no iniciats en la matèria. Pot semblar senzilla però amaga més dificultats de les que podem pensar.
Segons la mena de casc adequat per a cada ús, la neteja pot ser més o menys complicada.
Per a l’exterior, amb aigua, sabó i un drap n’hi haurà prou per eliminar la brutícia, si bé podrem fer ús d’alguna mena de poliment o desgreixador que no sigui massa agressiu per eliminar possibles marques.
Cal prestar especial atenció a la pantalla del casc, ja que és la part més delicada i important a l’hora de la neteja. Una mala neteja, al marge de perjudicar-nos en la visió, en pot espatllar l’acabat. En el cas d’equipar Pinlock –el fi plàstic interior que evita entelaments– s’ha d’extremar la precaució al màxim, fins i tot evitar la neteja per no espatllar-lo.
Aigua, sabó, netejavidres o productes més específics dels fabricants seran una vegada més les opcions més recomanables.
L’interior és sempre la part més delicada del casc. En el cas de tenir peces desmuntables, sempre cal assegurar-se de ser capaç de tornar-ho a muntar, ja que encara que en la majoria dels casos sigui senzill, pot convertir-se en una tortura per a algú que no ho ha fet mai.
Una rentada delicada a la rentadora, o fins i tot a mà, de les peces més delicades, juntament amb l’ús d’algun desodoritzant, serà més que suficient per mantenir net i en perfecte estat el nostre casc.
Consultar el manual d’usuari és sempre recomanable i ja us hem explicat quines són les parts del casc que més sofreixen en cas d’accident, per la qual cosa en cas de dubte és millor no desmuntar-lo, ja que el casc és la peça de seguretat més vital a la moto i portar-lo mal muntat pot ser letal.
Botes
La neteja exterior sempre és la més cuidada per la majoria de persones, però mai cal descuidar la interior. Existeixen infinitat de trucs –tants caps tants barrets, diuen– però un de tremendament efectiu és obrir al màxim la canya de la bota després d’un ús intensiu per ventilar-la correctament. Després, emplenar-la amb paper de diari per eliminar possibles humitats (caldrà canviar-lo fins que surti sec), deixant assecar al natural. Per finalitzar, usar algun esprai desodoritzant –que pot ser el mateix que fem servir per al casc– en acabar l’anterior procés.
En el cas de les de pell i cuir, com en el cas de la roba, la neteja amb aigua i sabó i el posterior ús de cremes protectores impermeabilitzarà i incrementarà la vida útil de la bota. Amb un raspall n’hi ha prou per eliminar qualsevol resta de brutícia adherida a la bota.
En el supòsit de les botes de canya alta de més rigidesa, hi ha qui s’atreveix a netejar-les amb aigua a pressió –sobretot les d’enduro o mx– que, malgrat ser un mètode una mica agressiu, és bastant efectiu. Per a les de carretera, aigua, sabó, un drap i paciència tornen a ser la millor opció.