Bultaco i els seus noms de llegenda
Por: RACC Blog
La llegendària marca Bultaco, creada per Paco Bultó el 1958, torna a estar d’actualitat. D’una banda, perquè torna al mercat de la moto després de molts anys amb una moto elèctrica. I de l’altra, perquè el Museu de la Moto de Barcelona acull l’exposició temporal sobre els models més llegendaris d’aquesta marca.
La història arrenca amb la Tralla 101, que es va presentar el 1959, i acaba amb un model de Pursang, encara a la caixa d’embalatge tal com la rebien els distribuïdors, a finals dels 70. Uns anys més tard, pocs, en una societat convulsa pels canvis polítics que s’acostaven, sense estructures d’ajuda econòmica, va arribar el trist moment de dir adéu a una marca emblemàtica.
L’exposició temporal de Bultaco al Museu de la Moto
L’exposició recull molts models; una cosa que per a molts no serà una sorpresa és la varietat de noms per a cada model: Brinco, Júnior, Lobito, Sherpa, Matador, Pursang, Mercurio, o l’última Streaker. I, si t’hi fixes bé, és possible comprovar com a cada motocicleta li correspon amb encert el nom escollit. La capacitat creativa en logos, combinació de colors, publicitat (els famosos calendaris i pòsters), tipus de lletres, etc. és notable. L’impuls de Paco Bultó per crear una marca amb esperit esportiu es va traslladar també a la resta de personal.
Bultaco exporta als cinc continents
Aquest era l’eslògan que en aquells dies es podia llegir a la premsa especialitzada. Que la marca arribava a tots els racons del llavors mercat motociclista, no ho pot negar ningú. Fins i tot un grup d’aventurers es va emportar l’any 1973 unes quantes Sherpas a l’Everest, cosa que cap marca havia aconseguit abans ni va aconseguir posteriorment.
I el mercat americà tampoc es resistia als encants de Bultaco. S’hi van vendre moltes unitats i alguns models van deixar petjada, com la Pursang. Des de fa alguns anys que molts aficionats recuperen i restauren el seu model de Bultaco preferida, com el californià Bruce Reynolds. El so metàl·lic és el característic d’un motor de dos temps, gairebé sense escapament… però amb “tubarro”.
Bultaco torna… amb moto elèctrica
Tornant a l’exposició, això de tenir Bultaco per una marca del passat està per veure, ja que en aquest mateix museu es van dur a terme els primers contactes amb la premsa especialitzada per comunicar que Bultaco tornava a l’activitat motociclista, aquest cop amb una moto elèctrica: la Rapitán, un nom sorgit de la imaginació de Paco Bultó per a la que seria la seva primera moto.
Finalment no va ser així, i com esmentàvem al principi la primera moto de Bultaco es va anomenar Tralla 101. Gràcies a la memòria d’Inés Bultó, Bultaco i Rapitán s’han pogut unir de debò per a la nova aventura.