Superilla Barcelona: Sense alternativa de transport públic i amb risc de contaminació

Per: Revista RACC

superilles barcelona

El RACC demana que es millori l’oferta de transport públic metropolità abans d’implantar els eixos verds a l’Eixample per oferir solucions a les persones que accedeixen al districte amb cotxe, ja que el 80% procedeixen de fora de la ciutat.

El projecte Superilla Barcelona a l’Eixample, que l’Ajuntament de Barcelona té previst iniciar al juny, té per objectiu reduir l’espai de circulació dels vehicles i sumar més espai per als vianants a la ciutat. Per analitzar els efectes d’aquesta iniciativa sobre la mobilitat, el RACC ha dut a terme un estudi ampli en el qual ha observat més de 46.500 vehicles i ha enquestat 800 conductors de turismes que tenien aquest districte com a destinació.

Com a resultat, s’ha detectat que el 80% dels conductors que arriben a l’Eixample procedeixen de fora de Barcelona, un perfil d’usuaris perjudicat per aquestes mesures, ja que, tot i que formen una part molt rellevant del teixit productiu metropolità, veuran condicionada la circulació en vehicle privat i no disposaran, com a contrapartida, d’una oferta de transport públic prou competitiva. Majoritàriament, es tracta de ciutadans que arriben a Barcelona per treballar o per estudiar, especialment al matí, i per comprar, per gaudir del temps de lleure o per resoldre gestions, sobretot a la tarda, de manera que contribueixen significativament a l’economia de la capital catalana.

De fet, el 70% dels conductors enquestats que accedeixen a l’Eixample afirmen que no veuen el transport públic com una opció adequada per moure’s. Segons han expressat a l’enquesta, la rapidesa del cotxe, el servei irregular, la falta de connexió entre orígens i destinacions i el preu són els motius per no considerar el transport públic una alternativa de mobilitat. Per aquests motius, el RACC incideix en la necessitat que es dugui a terme un pla de millora de la mobilitat en el transport públic amb un enfocament metropolità, ja que un 68% dels usuaris asseguren que, en cas que millorés el servei, estarien disposats a deixar el vehicle privat i a utilitzar altres mitjans de transport.

superilles eixample barcelona

Saturació previsible

Actualment, hi ha al voltant de 14,6 quilòmetres de cua de vehicles acumulats en hora punta en diferents trams de l’Eixample. Amb l’execució de la primera fase de la Superilla, que es preveu per al 2023, s’incrementaran un 26% els vehicles acumulats en hores punta als carrers del districte situats al voltant dels eixos verds, ja que absorbiran el trànsit desviat, la qual cosa es traduirà en cues de 18,9 quilòmetres. Si ens fixem en l’escenari final, el 2030, amb la implantació de tots els eixos verds, les previsions indiquen que hi haurà 22,7 quilòmetres de cues als carrers de l’Eixample, una xifra que suposarà un augment del 55% respecte a la situació actual. També en aquesta fase, les vies que concentraran aquest augment de cues seran l’avinguda de Sarrià amb Comte d’Urgell (amb un 60% d’increment previst), Consell de Cent (56%) i la Gran Via (53%). En conseqüència, creixerà la intensitat mitjana diària dels vehicles que circularan pels carrers adjacents.

La congestió a les Rondes

El RACC calcula que també concentraran més retencions. Les restriccions de mobilitat que hi haurà el 2023 quan es desplegui la primera fase comportaran un augment de les cues dels vehicles, especialment durant les hores punta. A més, segons un model de simulació aplicat que han fet tècnics del RACC, la desviació del trànsit dels nous eixos verds als carrers pròxims també elevarà la congestió a les Rondes, que tindran més d’un 65% de la seva longitud amb nivells alts de saturació en hora punta. Cal dir que avui dia més del 63% del recorregut d’aquestes vies ja està congestionat en hora punta.

Recomanacions del RACC

El Club incideix en la necessitat d’incorporar alternatives de mobilitat en els plans de transformació urbana i de millora de la qualitat de vida de les persones. En conseqüència, recomana que s’executi un pla de millora de la mobilitat en el transport públic amb un enfocament especial per als ciutadans de fora de Barcelona. En aquest cas, proposa mesures com la implantació dels park & ride, el sistema d’aparcament que facilita l’intercanvi modal entre el vehicle privat i el transport públic. A més, entre altres aspectes, el RACC també destaca la necessitat d’incorporar un nou sistema de distribució de mercaderies i senyalitzar correctament les vies i les places de la Superilla per a tots els usuaris, la qual cosa servirà per millorar la convivència entre tots i mitigar els efectes negatius de la desviació del trànsit dels eixos verds als carrers adjacents.