Què és Madrid 360? La nova aposta per un Madrid més net

Per: Micky

“Un aire més net per a tothom”. Aquest és el lema de l’anomenada “Estratègia de Sostenibilitat Ambiental Madrid 360”, que l’Ajuntament de Madrid ha començat a aplicar en els darrers mesos. El pla inclou mesures molt diverses, centrades principalment en el món de la mobilitat, amb la finalitat de reduir les emissions contaminants i transformar Madrid en una ciutat sostenible.

Entre les principals mesures, destaquen la transició cap a sistemes de climatització eficients, la renovació de flotes, el foment del transport públic, la integració de tots els mitjans de transport, el reforçament de la seguretat viària i la innovació. Però, sens dubte, l’actuació que tindrà més impacte immediat en els ciutadans és la declaració de tota la ciutat com a zona de baixes emissions, que s’implantarà de manera progressiva fins al 2025.

El marc legal

El primer pas per desenvolupar aquest pla va ser l’aprovació de la nova Ordenança de Qualitat de l’Aire i Sostenibilitat (OCAS), que crea el marc jurídic de Madrid 360. Sense entrar en detalls (es pot consultar el text íntegre en aquest enllaç), sí que convé destacar els quatre reptes principals que planteja:

  • Millorar la qualitat de l’aire.
  • Reduir la contaminació.
  • Impulsar l’eficiència energètica.
  • Fomentar l’electromobilitat.

Entre les mesures concretes, figura la prohibició de fer funcionar calderes de carbó des de l’1 de gener del 2022, l’obligació que els vehicles més contaminants en circulació passin una ITV puntual quan ho requereixi un agent de l’autoritat o la instal·lació obligatòria d’infraestructures de recàrrega elèctrica a les noves edificacions.

Fases d’aplicació de la zona de baixes emissions

Com dèiem, l’acció de més impacte immediat és el desenvolupament progressiu de la zona de baixes emissions, que acabarà afectant tot el terme municipal. Segons l’Ajuntament, aquesta regulació “pretén atorgar una mateixa protecció als ciutadans de tot el terme municipal, determinant anelles territorials per a l’aplicació progressiva de les restriccions”.

D’una banda, s’han establert dues “zones de baixes emissions d’especial protecció (ZBEDEP)”, on els problemes de contaminació són més acusats:

  • ZBEDEP Centre: l’antic Madrid Central que va ser anul·lat per la justícia. Les restriccions en aquesta zona es van activar el 22 de setembre del 2021. Els criteris d’accés a aquesta zona són complexos, ja que en alguns casos es refereixen únicament a la circulació de vehicles i, en altres, regulen el temps permès d’estacionament. En resum, només s’hi permet entrar a residents, comerciants i cotxes zero emissions i ECO. Els vehicles amb etiqueta B i C hi poden accedir, però només per anar a un aparcament.
  • ZBEDEP Plaça El·líptica, que registra les pitjors dades de contaminació de la ciutat i que entrarà en vigor el 22 de desembre del 2021. En aquesta zona, es restringeix la circulació a tots els vehicles sense etiqueta ambiental mitjançant control per videovigilància.

La resta de la ciutat s’engloba a Madrid Zona de Baixes Emissions (ZBE) i també contempla la restricció progressiva de la circulació als turismes més contaminants. La mesura més immediata és la prohibició d’entrada a l’anella de l’interior de l’M3 als vehicles sense etiqueta ambiental que, a més, no estiguin domiciliats a Madrid (a partir de l’1 de gener del 2022). Al final d’aquesta aplicació progressiva, el gener del 2025, no podrà circular per cap via de Madrid cap vehicle que no tingui etiqueta (estigui domiciliat o no a la ciutat).

Per saber com afecten aquestes restriccions a cada vehicle, recomanem consultar aquest espai de la pàgina web de Madrid 360, on també es recullen els passos a seguir en cas de sanció.

YouTube video player

Bicis i patinets a Madrid 360

El pla assenyala l’objectiu global d’impulsar l’ús de la bicicleta i els patinets elèctrics com a modes de desplaçament sostenible, vinculant-los principalment a la promoció dels sistemes de transport compartit i de l’electromobilitat. En el cas de les bicis, l’Ajuntament destaca l’ampliació realitzada el 2020 del servei BiciMAD, amb un focus especial a la seva expansió a nous districtes.

Les úniques mesures específiques sobre aquests vehicles que apareixen al Pla Madrid 360 es refereixen a la regulació de l’aparcament, amb dos objectius:

  • Augmentar les zones d’aparcament de bicicletes, patinets i altres sistemes de mobilitat personal per millorar la intermodalitat amb altres modes de transport.
  • Ordenar-ne l’estacionament per evitar conflictes amb els vianants i reduir-ne l’impacte a les zones de vianants.