Patinets elèctrics, un element més del paisatge de les grans ciutats
Por: RACC Blog
Els patinets elèctrics demanen pas
El boom del patinet elèctric ja és una realitat a ciutats d’arreu del món i, amb tota probabilitat, serà el regal estrella d’aquest Nadal. Molts ciutadans els fan servir perquè són eficients i sostenibles, però una de les claus per tal que s’implantin correctament és la seguretat. Triar models amb elements de seguretat òptims, circular amb prudència i una regulació clara són requisits imprescindibles per a la seva bona implantació.
Des de fa relativament pocs mesos els vehicles de mobilitat personal (VMP) han deixat de ser una joguina per convertir-se en un mitjà de locomoció que triomfa entre els adults revolucionant la mobilitat de les grans ciutats.
La febre dels patinets elèctrics —una modalitat batejada com micromobilitat— prové dels Estats Units i ha fet més que via estenent-se pels carrers europeus per acabar convertint-se en una part quotidiana del paisatge urbà.
Els usuaris en valoren la rapidesa i el fet que demanen menys esforç físic que les bicicletes i també que es poden plegar fàcilment, de manera que són una bona alternativa de transport. Segons alguns estudis, la majoria dels usuaris de VMP tenen entre 25 i 45 anys i usen els seus patinets per recórrer “l’última milla” des de la parada d’autobús o metro fins al lloc de destinació.
Per a alguns planificadors urbans es tracta del transport del futur, no només per raons ecològiques, sinó perquè els automòbils sovint no són la manera més ràpida de desplaçar-se per les ciutats.
Atenció amb la seguretat dels patinets
Les preguntes latents davant d’aquest nou fenomen urbà són: ¿la gran majoria de patinets que existeixen actualment al mercat compleixen amb els controls per garantir les màximes mesures de seguretat que requereixen els seus usuaris? ¿Els carrers de les ciutats europees podran suportar més mitjans de transport?
“La gran majoria de persones —explica un expert en vehicles de mobilitat personal (VMP)— quan compren un patinet elèctric donen prioritat al preu i al pes, i descuiden factors que són clau com ara la seguretat que ofereix per a ell i per als altres usuaris dels carrers. A més, es dona la circumstància que si es compra un producte de mala qualitat, la seva vida útil s’escurça molt i acaben tenint un efecte contrari a la sostenibilitat que tant promouen, ja que acaben provocant que es desballestin prematurament materials i components, com les bateries”.
El fet que no hi hagi encara una normativa de regulació dels VMP —la Direcció General de Trànsit (DGT) ha emplaçat els ajuntaments a regular-los mentre prepara un reglament en línia amb el que marca la Unió Europea— ha propiciat que cada ciutat apliqui els seus criteris. Barcelona ha redactat una normativa pionera que ha inspirat altres urbs i que diferencia els patinets en funció del seu pes i la seva velocitat.
Usats de manera adequada, segons alguns especialistes en mobilitat urbana, els vehicles de mobilitat personal (VMP) són una opció eficient i assequible per descongestionar el trànsit de les ciutats, però per ser realment útils també necessiten dur les persones a les seves destinacions amb seguretat.
No hi ha dubte que els patinets elèctrics s’han convertit en una opció legítima per a molta gent. Però, per fer-los encaixar definitivament, caldrà validar la seguretat que ofereixen i reordenar les ciutats si es pretén, realment, aconseguir resultats en termes de seguretat viària i sostenibilitat.
Guia per comprar un patinet elèctric segur
- Comprova que tingui sistema de frens a davant i a darrere. Són aconsellables les manetes de fre (com les bicicletes). Evita els frens elèctrics, ja que impedeixen calibrar la intensitat de la frenada.
- És important que disposi de pneumàtics amb cambra d’aire. Els de plàstic/goma durs rellisquen en cas de pluja.
- Valida’n l’autonomia en funció de les teves necessitats de desplaçament diàries. Tingues present que l’autonomia depèn de la bateria, pes, materials i ús. L’ideal és no haver de carregar-la més de 2-3 vegades per setmana.
- Comprova que el motor sigui a la roda del darrere. Si és a la del davant, la conducció es torna més inestable.
- Escull una marca amb servei postvenda i que t’ofereixi garantia.
- Busca un bon assessorament per part de professionals. És molt recomanable provar el patinet abans de comprar-lo.
- Recorda que els menors de 16 anys (15 anys a Madrid) no poden conduir patinets elèctrics. Està prohibit que circulin dues persones (tampoc menors) en els VMP de tipus A i B.
Font: La revista del RACC.