Patinets elèctrics: com i per on han de circular?
Por: RACC Blog
Anar amb patinet ja ha deixat de ser només cosa de canalla. Cada vegada més gent fa servir patinets o rodes elèctriques per desplaçar-se. I tot i que això suposa un avanç cap a una mobilitat més neta i eficient, també planteja nous reptes de seguretat i de convivència. Per aquest motiu, la Direcció General de Trànsit està treballant en una nova regulació estatal que defineixi com i per on han de circular els patinets elèctrics.
Fora de les voreres i a una velocitat màxima de 25 km per hora
Fins ara, les recomanacions de la DGT deixaven marge als ajuntaments per autoritzar la circulació d’aquests vehicles de mobilitat personal (VMP) per les voreres o les zones de vianants. No obstant això, la nova regulació prevista per al 2019 es planteja que sigui molt més restrictiva:
- Els patinets i les rodes elèctrics no podran circular per les voreres.
- La velocitat màxima permesa serà de 25 quilòmetres per hora.
- No caldrà tenir permís de conduir per utilitzar-los.
- Els usuaris podran ser sotmesos a controls d’alcoholèmia i drogues, com la resta de conductors.
Els precedents: Barcelona i Madrid
Actualment, algunes ciutats ja disposen de normativa pròpia. Barcelona va aprovar la seva el juliol del 2017, i Madrid ho ha fet un any després. A grans trets, totes dues permeten que patinets, rodes i plataformes elèctriques petites circulin pels carrils bici, pels carrers de plataforma única i pels parcs públics. També poden fer-ho pels carrers limitats a 30 km per hora tot i que amb algunes restriccions: per exemple, que el vehicle tingui capacitat per circular a més de 20 km per hora.
També ens com l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) recomanen que aquests vehicles circulin preferentment pels carrils bici.
Així que el reial decret que prepara la DGT estigui aprovat, serà la nova base que hauran de seguir tots els municipis per ordenar la circulació dels nous vehicles de mobilitat personal com els patinets elèctrics.
Un pas endavant per regular una nova mobilitat
Es tracta, doncs, d’un pas endavant per regular una nova mobilitat que sembla que ha arribat per quedar-se i que permet avançar cap a ciutats menys contaminades i amb menys trànsit. No obstant, el seu èxit depèn de l’ús de l’espai públic i de la bona convivència amb vianants i amb altres vehicles. Aquests nous vehicles necessiten el seu espai per circular i per estacionar, i és important definir-lo i informar de les noves regles a tots els usuaris.