L’usuari de transport públic tarda un 20% més a entrar a Barcelona que amb vehicle privat

Per: Revista RACC

El RACC ha analitzat l’ús del transport públic interurbà d’entrada a Barcelona en les hores de més activitat del dia, de 7.30 h a 9.30 h, per entendre’n la competitivitat, el grau de servei i l’opinió dels usuaris.

L’àrea de Mobilitat del RACC ha elaborat un estudi per conèixer de primera mà i de manera detallada l’opinió dels usuaris del transport públic. En especial, l’anàlisi se centra en les persones que, procedents d’algun punt de la regió metropolitana, utilitzen el tren o el bus per entrar a Barcelona a primera hora del  matí. Per dur-lo a terme, el RACC ha fet 1.100 enquestes a usuaris dels trens de Rodalies, FGC i els busos Exprés.cat. En total, s’ha recollit informació de 42 de les 50 línies de la xarxa amb destinació a Barcelona.

Proximitat, aparcament i temps de viatge

Entre les conclusions principals de l’estudi destaca el fet que l’usuari de l’entorn metropolità assumeix que per entrar a Barcelona tarda un 20% més en  transport públic que si ho fa en vehicle privat. A les zones tarifàries 1, 2 i 3 (de Sitges a Martorell, Terrassa, Granollers i Mataró), un 81% assumeix 20 minuts de diferència entre transport públic i privat. “És en aquesta franja en la qual el transport públic s’hi juga, en gran part, la competitivitat que l’usuari en percep”, detalla el President del RACC, Josep Mateu. A més d’invertir més temps en el seu trajecte, l’usuari també suporta un desplaçament incòmode per la saturació de corredors, com el ferroviari del Delta del Llobregat i el del Maresme, al límit de la seva capacitat en hora punta. Una altra de les conclusions que s’extreu de l’estudi és que la proximitat del domicili a les estacions és clau per a l’ús. De fet, el 78% dels usuaris camina fins a l’estació o la parada d’origen. Tanmateix, els usuaris interurbans sol·liciten parades més a prop dels domicilis per poder-hi accedir a peu, així com més freqüència de pas de trens i busos.

Per als enquestats que disposen de vehicle propi, el motiu principal per fer servir el transport públic és evitar les congestions de les entrades a la ciutat en hora punta. No disposar d’aparcament a la destinació és una altra causa per accedir a Barcelona en transport públic.