Els nous senyals de trànsit que haurem d’aprendre el 2023

Per: Micky

La mobilitat ha experimentat una transformació extraordinària en els darrers anys, principalment pel desenvolupament tecnològic i la conscienciació mediambiental. Tot i això, els senyals de trànsit s’han mantingut inalterables, amb mínimes modificacions, des de fa gairebé 20 anys.

La Direcció General de Trànsit (DGT) prepara per al 2023 una actualització important del catàleg de senyals, a partir d’un esborrany de Reial decret del Ministeri d’Interior. En alguns casos, s’introdueixen senyals completament nous; en altres, s’actualitzen senyals ja existents per adaptar-los a la nova realitat.

Tot seguit analitzem els principals canvis en el catàleg de senyals…

Senyals de perill: atenció als nous riscos

Entre els senyals completament nous, destaquen els que pertanyen a la categoria de “Senyals d’advertiment de perill” (triangle vermell). Per la seva novetat i transferència són els que, probablement, necessiten més explicació. Destaquen els següents:

Visibilitat reduïda (P-33)
Indica “perill per la proximitat d’un tram on freqüentment la circulació es veu dificultada per una pèrdua notable de visibilitat a causa de boira, pluja, neu, fums, etc.”.

Trenat (P-35)
Anticipa el risc de col·lisions, per la presència propera d’un “tram comprès entre una confluència i una bifurcació on es produeixen diferents moviments de canvi de carril per part dels vehicles, creuant-se les trajectòries”.

Gent gran (P-21b)
D’interpretació més senzilla, indica perill per la proximitat d’un lloc freqüentat per gent gran (centres de gent gran, residències, etc.).

Pas per a ciclistes (P-22a)
Nou senyal que complementa l’avís per circulació freqüent de ciclistes i que assenyala específicament la presència de vies per a ciclistes.

Entre els senyals de perill, destaca també l’actualització gràfica de senyals ja existents:

Com es pot veure, s’actualitzen la representació de la bici o la màquina de tren, i s’apliquen criteris d’igualtat de gènere: en l’advertència de proximitat a lloc freqüentat per nens ara és una figura femenina la que agafa la mà d’una masculina i no a l’inrevés. També s’hi afegeix un senyal de “pas d’animals en llibertat” amb la figura d’un porc senglar, especialment pensat per a trams amb presència especial d’aquesta espècie.

Debut dels VMP als senyals

Un altre bloc important de nous senyals està relacionat amb la incorporació dels vehicles de mobilitat personal (VMP), un nou mode de transport que ha transformat en gran manera la mobilitat urbana.

El dibuix escollit mostra clarament un patinet elèctric. Hi apareix de forma individual o juntament amb el símbol de bicicletes tant en senyals de prohibició (cercle vermell) com d’obligació (fons blau), que indica les vies reservades per a aquests vehicles.

També debuta el senyal R-422, que indica l’obligació dels ciclistes de continuar a peu a la via en què s’ubiqui. En cas que aquesta obligació es limiti a un període de temps, s’indicarà amb un panell complementari:

Càrrega de vehicles elèctrics

Tot i que es van anunciar fa uns mesos, també val la pena recordar la incorporació de senyals d’informació que avisen de la proximitat de punts de càrrega de vehicles elèctrics o d’estacions de servei amb punts de càrrega de vehicles de GLP o elèctrics.

Nou STOP

Finalment, si es revisa l’esborrany del nou catàleg de senyals, s’observen alguns canvis de disseny per actualitzar la imatge de determinats senyals o per millorar-ne la visibilitat. Entre ells, destaca el canvi d’un dels senyals més habituals als nostres carrers i carreteres: el senyal de “STOP”, que estrena una nova tipografia més allargada i amb més cos, per garantir que sigui visible a qualsevol distància.