Els ciclistes demanen que se’ls tracti amb la mateixa tolerància que als vianants

Per: Revista RACC

El 6è Baròmetre Ciclista del RACC mostra que s’han reduït els accidents que impliquen els ciclistes i la sensació de vulnerabilitat dels usuaris respecte a l’any passat.

El RACC ha presentat aquest mes de setembre el 6è Baròmetre de la mobilitat ciclista a Barcelona i els seus accessos, l’estudi periòdic del Club que analitza els hàbits i l’opinió de les persones que es desplacen amb bicicleta per la ciutat i els accessos des de l’àrea metropolitana.

Per dur a terme aquesta anàlisi, el RACC ha mesurat més de 40.000 aforaments en 14 carrils bici representatius de la ciutat i les seves entrades en dies feiners i ha fet fins a 800 enquestes a ciclistes. Els objectius del Baròmetre són millorar la percepció de seguretat dels ciclistes amb millors infraestructures i serveis, aportar coneixement sobre la mobilitat amb bicicleta, incentivar les administracions perquè augmentin l’ús de mitjans sostenibles i fomentar la cultura de la bicicleta.

Tipologia i propietat de les bicicletes

Segons l’última Enquesta de Mobilitat en Dia Feiner (EMEF) del 2023, la mobilitat ciclista representa el 4,2% del total de la ciutat de Barcelona. El Baròmetre del RACC, per la seva part, destaca que les bicicletes que circulen pels carrils observats s’han incrementat en un 15% respecte a l’últim estudi del Club del 2023.

D’acord amb les dades obtingudes, un 67% dels desplaçaments totals s’efectuen amb bicicletes particulars. D’aquestes, un 60% són mecàniques i un 7%,  elèctriques. Per la seva part, el servei públic Bicing representa el 38% dels vehicles triats per a desplaçaments estrictament urbans, un percentatge que baixa al 7% en el cas dels accessos metropolitans, en què el servei públic el presta AMBici. En total, el 19% de les bicicletes observades durant l’estudi eren elèctriques, comptant tant les públiques com les particulars.

Un 67% dels ciclistes circulen amb la seva pròpia bicicleta, però el servei públic Bicing registra aquest any un augment de permanència dels usuaris abonats.

Qui va en bicicleta?

Segons el Baròmetre del RACC, el 66% dels ciclistes són població jove d’entre 21 i 40 anys. Del total, el 54,8% són homes, mentre que el 45,3% són dones. Es tracta, principalment, d’usuaris que van a la feina (88,5%) i estudiants (7%).

L’anàlisi del Club ha detectat un augment de la permanència en els sistemes de bicicletes públiques. Des del 2023 molts usuaris opten per continuar utilitzant les bicicletes compartides, mentre que, en anys anteriors, un gran nombre d’abonats es decidia finalment per passar a la bicicleta particular. Aquests sistemes reben, tanmateix, una nota mitjana de 6,2 sobre 10, lleugerament per sota de les dades del 2023 (6,5 sobre 10).

Respecte a l’antiguitat del parc de bicicletes de Barcelona i els seus accessos, el 64% de les bicicletes de propietat privada té menys de 5 anys.

El canvi modal

Preguntats per quin mitjà de transport utilitzaven anteriorment, s’observa un augment dels usuaris de bicicleta que provenen del transport públic (72%), una  xifra que ha experimentat un creixement notable en relació amb les dades de l’any passat —un 46% al 2023—.

Més detalladament, el 84% dels ciclistes de Barcelona i els seus accessos declaren que abans ja optaven per mitjans sostenibles (a peu, VMP o transport públic) i tan sols el 5% prové del cotxe i el 3%, de la moto.

Rutines d’ús i intermodalitat

Segons les dades facilitades pels ciclistes enquestats pel RACC, la mitjana s’estableix en 2,7 viatges diaris amb bicicleta. Aquests hàbits varien depenent de si es desplacen per dins de Barcelona o si hi accedeixen des de fora: a l’interior de la ciutat, el 43% dels desplaçaments responen a la mobilitat no obligada —lleure, compres o gestions—, mentre que als accessos el 40% de les persones afirmen que fan servir la bicicleta per anar a la feina o a estudiar. En aquest sentit, el 58% dels usuaris declaren que tenen facilitats per part de la seva empresa per desplaçar-se amb bicicleta: un 84% disposa d’aparcament, el 14% té dutxa o vestuari, el 10% rep incentius econòmics i el 5% pot recarregar la bicicleta elèctrica.

El 38% dels ciclistes afirmen que també es mouen a peu, el 7% també utilitza la moto i el cotxe i el 2% combina la bicicleta i el VMP. Sobre aquests vehicles de mobilitat personal, al 74% dels ciclistes enquestats els sembla bé la prohibició d’accedir amb aquests al transport públic.

Només un 8% d’usuaris de bicicletes provenen del vehicle privat.

Seguretat viària i sancions

Si bé el 65% dels ciclistes enquestats creuen que és positiu que s’exigeixi un curs gratuït de seguretat viària als usuaris de VMP, el 29% també afirma que no coneix la normativa de circulació. Segons dades del 2023, aquest desconeixement era del 34% fa un any. En relació amb les infraccions i les sancions, el 57% dels usuaris participants creuen que el col·lectiu s’hauria de tractar amb la mateixa flexibilitat amb què es tracta els vianants. Per la seva part, el 23% declara que ha rebut alguna multa mentre circulava sobre dues rodes, per ús incorrecte del carril bici, desacatament dels senyals, excés de velocitat, falta d’elements de seguretat, circular per la vorera o fer servir auriculars.

Les recomanacions del RACC

Per millorar la convivència entre bicicletes i la resta de modes de transport i fomentar l’ús d’aquest mitjà, el RACC considera prioritari disposar d’una infraestructura pedalable amb visió metropolitana, resolent punts conflictius, augmentant la continuïtat dels carrils bici i auditant-los periòdicament per detectar-hi possibles perills, així com eliminant els carrils bici de les voreres i bidireccionals.

Per al Club també és fonamental millorar contínuament el servei públic Bicing, avançar en la seva electrifi cació, garantir una integració tarifària amb el sistema metropolità AMBici i oferir incentius empresarials i fi scals per al seu ús.

A més, el RACC assenyala com a imprescindible la millora del comportament dels usuaris, a través del coneixement de la normativa de circulació, la promoció d’assegurances específi ques per a ciclistes, l’augment de controls de compliment i l’impuls d’ajuts per fomentar la renovació del parc de bicicletes.

Recorda que, ja sigui en ciutat, carretera o muntanya, estaràs sempre protegit amb RACC HolaBICI.