El RACC demana a l’Ajuntament de Barcelona que instal·li nous radars fixos només als entorns escolars i als túnels de la ciutat

Per: David Felipe

Tags:

El RACC considera que s’ha de reduir a 16 el nombre de nous radars fixos, respecte al total de 48 previstos, i demana que s’instal·lin exclusivament als entorns escolars i als túnels urbans.

Davant de la previsió de l’Ajuntament de Barcelona de posar en servei 4 nous radars de tram i d’instal·lar 46 nous radars fixos de punt (34 radars en 32 emplaçaments del projecte “Ciutat 30” i 12 radars en entorns escolars) a la ciutat, el RACC creu que aquesta és una mesura excessiva, atesa la notable caiguda del nombre de víctimes i ferits greus en accident de trànsit que ha tingut la ciutat durant la darrera dècada (en què hem passat de 304 el 2010 a 155 el 2020), una reducció de la sinistralitat que s’ha assolit sense l’existència d’aquests radars.

Evolució de les víctimes en accidents de trànsit a Barcelona

Evolució de les víctimes en accidents de trànsit a Barcelona | RACC
El RACC considera que:
  1. Instal·lar 8 vegades més radars dels que hi havia fins ara (afegint 48 als 6 actualment actius) no es pot justificar com una mesura de seguretat viària, atès que ni el nombre d’accidents ni el de víctimes s’ha incrementat en aquesta mesura els darrers anys a Barcelona (al contrari, la tendència és clarament descendent, al marge de la pandèmia).
  2. Només tenen sentit:
    • Els 12 radars als entorns escolars per tal de millorar la seguretat dels menors en carrers on ara s’ha establert un límit de 30 km/h i fins fa poc es podia circular a 50 km/h.
    • Els 4 radars de tram a túnels urbans a punt d’entrar en servei o previstos: a la ronda del Mig, al túnel de la Rovira, al túnel de Glòries i a la ronda Litoral, entre Miramar i la Barceloneta.
  3. La resta de radars tenen un objectiu més cívic que de seguretat viària, per pacificar el trànsit de la ciutat. I en aquest sentit, el RACC és més partidari d’altres mesures com campanyes, en lloc de les sancions, ja que aquestes últimes són percebudes com a mesures recaptatòries.
  4. Als ciutadans se’ls fa molt complicat entendre la necessitat de passar de 6 a 54 radars de cop, sense una raó justificada. Si es tracta d’anar millorant els comportaments cívics, seria lògic ser tan flexibles com fins ara s’ha sigut amb el comportament dels usuaris d’altres modes de transport com bicicletes i patinets (tot just ara se’ls comença a sancionar).
  5. A més, l’Ajuntament ja disposa de radars mòbils que poden realitzar la mateixa funció quan convingui i als punts on sigui realment necessari, evitant el missatge de criminalització dels conductors de vehicle privat que implica un desplegament tan massiu com el proposat (multiplicant per 9 els radars fixos actius a la ciutat).

 

Per això, el RACC demana a l’Ajuntament que, dels 48 nous radars fixos que ha anunciat, reconsideri la decisió d’instal·lar 32 d’aquests radars i que es limiti al desplegament dels 16 radars que se situaran en entorns escolars i als túnels urbans.

El RACC sempre ha defensat els radars, tot i la seva impopularitat, com un instrument eficient per reduir els accidents de trànsit, en especial a les carreteres, i sempre que estiguin degudament ubicats, amb una senyalització de velocitat correctament situada i en punts on s’ha detectat concentració d’accidents. De la mateixa manera, el Club en tot moment s’ha oposat al fet que els radars s’utilitzin com una mesura recaptatòria.