Novetats en la presentació de la renda 2022
Per: Deyanira García
La declaració de la renda és un tràmit anual que regularitza la situació fiscal amb l’Agència Tributària, en funció de tots els ingressos obtinguts durant l’any. Abans de començar amb els tràmits per tirar endavant la declaració, us expliquem els terminis, com fer-la i les principals novetats que s’han de conèixer per a aquest exercici.
Calendari de la declaració de la renda 2022
11 d’abril: s’obre el termini per presentar la declaració.
3 de maig: s’obre el termini de sol·licitud de cita per presentar la declaració per telèfon. Aquest servei estarà disponible fins al 29 de juny.
5 de maig: s’obre el termini per fer la declaració per telèfon.
25 de maig: s’obre el termini de la sol·licitud de cita per confeccionar la declaració de manera presencial a les oficines. Aquest servei estarà disponible fins al 29 de juny.
1 de juny: s’obre el termini per fer la declaració de manera presencial a les oficines de l’Agència Tributària.
27 de juny: finalitza el termini per a la domiciliació bancària del pagament.
29 de juny: darrer dia per demanar cita.
30 de juny: s’acaba el termini. La presentació fora d’aquest termini suposarà una multa que varia en funció del retard.
Com s’ha de fer la declaració?
- On line: a partir de l’11 d’abril, tots els contribuents que tinguin cl@ve PIN, certificat electrònic, DNI electrònic o número de referència podran iniciar-ne telemàticament la regulació.
- Via telefònica: del 5 de maig al 30 de juny, el contribuent pot fer la declaració a través d’una trucada telefònica. Per això, cal una cita, que es podrà sol·licitar a partir del 3 de maig, a través d’internet o trucant a aquests telèfons: 91 535 73 26 / 901 12 12 24 / 91 553 00 71 / 901 22 33 44. Els dos darrers estaran disponibles de dilluns a divendres, de 9 a 19 h.
- De manera presencial a les oficines de l’Agència Tributària: l’Agència Tributària posa al servei dels contribuents l’opció de fer la declaració amb un equip del fisc d’una manera presencial. Per fer-ne ús cal una cita, que s’ha de sol·licitar a partir del 25 de maig. Es pot aconseguir a través d’internet o trucant a aquests telèfons, de dilluns a divendres, de 9 a 19 h: 91 553 00 71 / 901 22 33 44.
On i com puc obtenir l’esborrany?
Accedint a la pàgina web de l’Agència Tributària es pot aconseguir l’esborrany a través del servei Renda Web. El document ha de ser revisat pel contribuent, ja que, encara que el realitza l’Agència Tributària, potser no està actualitzat. Ha de ser mirat a consciència per fer les modificacions necessàries, en cas que hi hagués canvis o dades errònies (canvis en la situació familiar, domicili, estat civil…).
Si l’esborrany no té errors, el contribuent el pot confirmar i presentar directament a través d’Internet. Però si cal fer modificacions, no s’ha de confirmar i caldria presentar-la a Hisenda per altres mitjans, sempre dins del termini marcat.
La consulta de l’esborrany en paper ja no està disponible.
Estic obligat a presentar la declaració?
No, no tots els contribuents estan obligats a declarar. Aquest deure és per a aquells que arribin a les xifres marcades per la llei, de manera que, si no es compleix, s’exposen a sancions. Aquests són els casos en què sí que existeix l’obligació de presentar la declaració de la renda:
- Els contribuents que tinguin només un pagador i els seus ingressos siguin superiors als 000 euros anuals.
- Els treballadors que tinguin rendiments del treball superiors a 14.000 euros anuals de diversos pagadors i la quantitat percebuda a partir del segon pagador superi els 1.500 euros anuals.
- Els professionals autònoms amb rendiments íntegres del treball, activitats econòmiques o guanys patrimonials superiors als 1.000 euros i pèrdues patrimonials de 500 euros en endavant.
- Quan el rendiment íntegre provingui del capital immobiliari i guanys patrimonials, sempre que se superin els 1.600 euros anuals.
- Els contribuents els ingressos dels quals provenen únicament de rendes immobiliàries i capital mobiliari no subjectes a retenció per Lletres del Tresor, subvencions per la compra d’habitatges de protecció oficial i guanys per ajuts públics que siguin superiors a 1.000 a l’any.
Quines són les rendes que no han de tributar?
Segons l’article 7 de la Llei de l’IRPF, es recull que en queden exempts:
- El complement d’ajuda a la infància per a tots els beneficiaris de l’ingrés mínim vital.
- Els familiars indemnitzats en concepte de responsabilitat civil per danys personals de l’accident de vol GWI9525.
- Els ajuts per danys personals dels incendis recollits a l’acord del Consell de Ministres del 23 d’agost del 2022.
- Subvencions i ajuts destinats a la rehabilitació energètica d’edificis.
Dades i documentació necessàries a l’hora de fer la declaració
- DNI original del titular i de la resta de membres que figurin a la declaració, o fotocòpia, en cas de fer-la presencialment.
- Número IBAN del compte bancari.
- Rebut de l’IBI de totes les propietats per conèixer la referència cadastral.
- Justificants amb què poder optar a beneficis fiscals o deduccions (per lloguer, hipoteques, donatius, ampliacions de préstecs…).
- En cas de confeccionar la declaració per via telefònica, també caldrà haver aconseguit prèviament el número de referència.
Si heu sol·licitat cita per confeccionar la declaració i finalment no hi podeu anar, l’haureu d’anul·lar 24 hores abans de la cita fixada.
Novetats en l’ingrés i la devolució de la quantia
Si en acabar la declaració el resultat és que li toca pagar, ho podrà fer de tres maneres:
- A través d’una domiciliació bancària.
- Obtenint un document amb el qual poder tramitar el pagament a través d’una entitat col·laboradora.
- Fer el pagament de manera immediata electrònicament, després d’obtenir el número de referència complet (NRC).
En cas que es fraccioni el pagament, es pot fer sense recàrrec ni interessos dividint l’import en dues parts. Cal tenir en compte que aquest fraccionament s’haurà d’indicar amb la presentació de la renda. A la primera data s’haurà d’abonar el 60% i, a la segona, la resta.
- Per al primer termini, en el qual s’abona el 60% de la quantitat, s’obren dos escenaris: si no has domiciliat el pagament, el cobrament es farà en el moment de la presentació. Per contra, si has domiciliat el pagament, s’efectuarà el 30 de juny.
- Pel que fa al segon termini, en què es paga el 40% restant, si està domiciliat, el cobrament es durà a terme el 5 de novembre. Aquesta és la mateixa data que tenen com a límit per fer-ne l’abonament aquells que no van decidir domiciliar el cobrament.
Canvis en la normativa de l’IRPF
En els darrers mesos s’ha parlat de canvis a la Llei d’IRPF amb efectes de gener del 2023. Però aquests canvis no són aplicables a l’exercici actual, sinó que afectaran la renda que es presenti el 2024. Per exemple, l’any que ve, si es perceben rendes del treball per part de més d’un pagador; no s’haurà de fer la declaració si no se superen els 15.000 euros, 1.000 més que la quantitat en què està fixada actualment.
D’altra banda, hi ha algunes comunitats autònomes, com Madrid, el País Valencià, Galícia, Andalusia i la Regió de Múrcia, que presenten novetats als trams d’IRPF que s’aplicaran amb caràcter retroactiu, per la qual cosa aquestes sí que quedaran reflectides en la declaració de la renda que cal presentar a partir de l’11 d’abril del 2023.
Altres preguntes
Hi ha novetats per al rendiment dels guanys i les pèrdues patrimonials?
Sí, aquest any s’inclouen tres noves caselles per als “guanys i les pèrdues patrimonials que no deriven de la transmissió del patrimoni”. Dins d’aquest apartat s’engloben els ajuts pel Bo Cultural Jove, els ajuts públics per al lloguer i l’ajut de 200 euros per a persones físiques de baix nivell d’ingressos i patrimoni.
D’altra banda, a l’apartat de “guanys i pèrdues patrimonials derivades de transmissions d’altres elements patrimonials”, es fa una triple distinció entre:
- Els guanys i les pèrdues derivades de la transmissió d’immobles i drets reals sobre béns immobles.
- Posseïdors particulars de monedes virtuals.
- Altres elements patrimonials.
He fet obres per millorar l’eficiència energètica de casa, em puc acollir a una deducció?
La resposta és sí. L’Agència Tributària inclou deduccions, si heu apostat per fer obres per millorar energèticament l’habitatge, tant si és residència habitual com arrendada. Els contribuents poden beneficiar-se amb aquestes tres deduccions existents:
- Deducció del 20% per obres adreçades a la millora energètica pel que fa a la calefacció i refrigeració de la casa. Es pot aplicar sempre que s’acrediti que s’ha reduït almenys un 7% la suma d’aquests indicadors. Aquestes millores s’han d’haver fet a partir del 19 de març del 2022 a l’habitatge habitual o una altra de la propietat del contribuent que estigui dirigida a ser llogada. En cap cas s’inclouen les obres en garatges, trasters, jardins, parcs, instal·lacions esportives o, si n’hi hagués, part de l’habitatge que es faci servir per a una activitat econòmica.
- Deducció del 40% a les obres que s’hagin realitzat amb la finalitat de reduir el consum d’energia primària no renovable. En aquest cas, caldrà demostrar que s’han reduït en un 30% els indicadors o que l’habitatge ha aconseguit la qualificació energètica de classe A o B. En aquest cas, igual que en l’anterior, només s’hi podran acollir els propietaris que hagin fet les obres a partir del 19 de març del 2022. Queden exemptes d’aquestes deduccions les obres realitzades en garatges, trasters, jardins, parcs, instal·lacions esportives o, si n’hi hagués, part de l’habitatge que es faci servir per a una activitat econòmica.
- Deducció del 60% als edificis on s’hagi dut a terme una rehabilitació energètica. Els propietaris d’habitatges, places de garatge o trasters que demostrin que han reduït, almenys, un 30% el consum d’energia primària no renovable o que han obtingut la qualificació de classe A o B, del conjunt de l’edifici, podran aplicar aquesta deducció.
Aquestes deduccions no són compatibles entre si en cas que es refereixin a una mateixa obra.
Puc acollir-me a una deducció per maternitat?
Sí. A l’exercici del 2022 hi ha la possibilitat de tenir una deducció per maternitat corresponent al 2020 i el 2021, sempre que es trobin en algun dels supòsits que detallem a continuació:
- Dones treballadores per compte d’altri que hagin passat a estar aturades:
- Si s’ha rescindit el contracte després d’estar a ERTO amb suspensió total de l’ocupació o si han estat víctimes de violència de gènere.
- Si aquesta situació de desocupació és deguda a ser treballadores fixes-discontínues.
- Dones treballadores per compte propi que rebin la prestació per cessar la seva activitat laboral després de suspendre aquesta activitat.
Quin és el límit de les aportacions a plans de pensions?
En aquest camp hi ha novetats. El límit per reduir-se estava en 2.000 euros, 500 més del límit marcat actualment (1.500 euros).
Estic divorciat/da i tinc la guarda i custòdia dels meus fills menors. Què puc fer?
Complint els tres requisits exposats, la declaració podrà ser presentada conjuntament amb ells i optar a una reducció.
Tinc més de 65 anys i he venut la meva residència habitual, com m’afecta a l’hora de fer la declaració?
Si ets més gran de 65 anys i has decidit vendre el teu habitatge habitual, quedaràs exempt de tributar per guany patrimonial. Si en comptes de vendre l’habitatge habitual és una segona residència, també quedaries exempt de tributar sempre que amb l’import de la venda constitueixis una renda vitalícia.
Soc propietari d’un habitatge amb finalitats turístiques, què he de fer?
Per a aquest exercici, els propietaris d’habitatges destinats a finalitats turístiques es troben novament en l’obligació d’informar el fisc sobre la cessió d’ús d’aquests immobles.
He sentit parlar de l’Informador de Renda, però què és?
L’Informador de Renda és un servei electrònic que l’Agència Tributària posa a disposició de tots els contribuents que vulguin saber les novetats per a la renda 2022 i la renda web.
Si ets soci del RACC, tens consultes il·limitades amb el nostre equip d’assessoria jurídica. Per a més detalls, consulta els teus dubtes en el 900 242 242.