Drets i obligacions dels consumidors

Per: Deyanira García

En una era marcada pel consum constant i variat, ser consumidor és un paper que, d’una manera o una altra, exercim a la societat.

I no només això, sinó que des del punt de vista de l’economia és crucial. Amb aquest poder adquisitiu, però, té una responsabilitat adjunta: conèixer i exercir els drets i assumir les obligacions que comporta ser un consumidor.

Un conjunt que es troba recollit al Reial decret legislatiu 1/2007, de 16 de novembre, pel qual es troba el text refós de la llei General per a la Defensa dels Consumidors i Usuaris i altres lleis complementàries.

Per això, analitzarem alguns dels drets bàsics i les responsabilitats que han de saber tots els consumidors.

Drets del consumidor

  • Dret a la informació

Els consumidors tenen dret a rebre informació clara i precisa sobre els productes o serveis que volen adquirir. Això inclou detalls sobre preu, característiques, garanties, forma de pagament, forma de lliurament i qualsevol altra condició rellevant.

A més, els comerços que facin vendes en línia s’hauran d’identificar al web amb el seu nom o raó social, el CIF, el domicili i les dades de contacte.

  • Dret a la seguretat

Els productes i serveis han de ser segurs per utilitzar-los. Els consumidors tenen dret a exigir productes lliures de riscos que puguin afectar la seva salut o seguretat. Per això, la normativa estableix que no es pot comercialitzar cap producte que no hagi passat el control de seguretat regulat al Reial decret 1.801/2003, de 26 de desembre, sobre seguretat general dels productes.

A Espanya hi ha l’anomenada Xarxa Alerta, integrada al sistema europeu d’alerta (RAPEX). Això permet conèixer quins són els productes o serveis que comporten un risc greu, mitjançant una comunicació que tothom qui ho vulgui pot consultar. A més, el consumidor també pot fer saber la perillositat d’algun producte.

  • Dret d’escollir

Els consumidors tenen la llibertat d’escollir entre diferents opcions a preus competitius. Això fomenta la competència i protegeix els consumidors de pràctiques monopòliques.

  • Dret de reclamar

Els consumidors tenen el dret de presentar reclamacions i, en alguns casos, rebre compensació, si el producte no compleix les funcions descrites o si és defectuós.

Això no obstant, el reemborsament depèn de:

– Si la compra s’ha fet a distància i els articles estan en perfectes condicions, el termini és de 14 dies per a devolucions a partir del dia del lliurament. Qui hagi d’assumir els costos de devolució dependrà de la política de cada negoci, però haurà d’estar ben explicat al web.

– Si la compra s’ha fet en una botiga física, només es té dret a devolució si el producte està en perfectes condicions i sempre que l’establiment ho reconegui així.

En aquest apartat cal posar èmfasi en com s’ha de fer una reclamació.

– Si la botiga és física, està obligada a tenir fulls de reclamacions. Són uns formularis preestablerts que cal emplenar. No cal adjuntar cap prova, si no es vol.

– Si la botiga és a distància, cal cercar en apartat habilitat per a reclamacions que figuri al web o enviar un correu a l’adreça que s’indiqui. Si aquestes opcions no estan disponibles, hi hauria la possibilitat de dirigir una reclamació als organismes de consum, sempre que l’empresa tingui domicili a Espanya. En cas de tractar-se d’una empresa dins de la Unió Europea, es faria el tràmit a través del Centre Europeu d’Informació al Consumidor. I en cas que l’empresa no tingués domicili a la Unió Europea, la reclamació es converteix en una gestió complicada pel fet que s’ha de fer a través dels organismes administratius del país d’origen.

  • Dret de reclamar una garantia

Quan es compra un producte nou que presenta defectes, no funciona o no compleix les especificacions, el consumidor té dret a fer ús de la garantia. Hi ha la normativa que la garantia, per a articles de primera mà, mai no ha de ser menor a 3 anys, mentre que els adquirits de segona mà comptaran amb, com a mínim, un any de garantia. En cas de necessitar-la, la responsabilitat es demanarà a la persona venedora. I aquesta té l’obligació de reparar o substituir el producte tan aviat com sigui possible.

  • Dret a la protecció de dades i pagaments segurs

Aquest és un aspecte fonamental en qualsevol transacció, però encara més important a l’era digital. Pel que fa a la protecció de dades, aquestes han de ser tractades de manera transparent, segura i amb consentiment explícit, podent el comprador sol·licitar-ne correccions o, fins i tot, l’eliminació.

Quant al pagament, a més de comprovar que el lloc web és segur, l’empresa ha d’oferir diferents modalitats de pagament, a més de proporcionar informació sobre el cost, les tarifes o les condicions de pagament.

Obligacions del consumidor

  • Llegir i comprendre els contractes

És responsabilitat del consumidor llegir i comprendre els termes i les condicions abans de fer una compra. Per evitar disgustos, és important prestar atenció als drets de cancel·lació, a les polítiques de devolució i a les condicions de garantia del producte.

  • Ús responsable dels productes o serveis

Els consumidors tenen la responsabilitat de fer servir els productes o serveis seguint les instruccions proporcionades. Només així s’evita posar en risc la seguretat pròpia i aliena.

  • Pagament oportú

En el cas que hi hagi un termini acordat per fer un pagament, és crucial que el consumidor el faci dins del temps i en la modalitat de pagament pactada. Si no, es poden patir recàrrecs o penalitzacions.

Recomanacions

  • Estigues informat

En fer una compra, especialment en línia, dedica un temps a comprovar la veracitat de l’establiment, els terminis de devolució, les garanties… A més, sempre és aconsellable estar al corrent dels drets i les obligacions del consumidor per saber com desenvolupar-se amb seguretat, si cal.

  • Conserva documents i rebuts

Guarda tots els rebuts, les factures i els contractes relacionats amb les compres. Aquests documents són fonamentals a l’hora de resoldre algun conflicte, ja que no deixen de ser el comprovant de la transacció.

  • Cerca assessorament legal, si cal

Si t’enfrontes a problemes significatius amb un producte o servei i no els pots resoldre per tu mateix, considera contactar amb organitzacions de protecció al consumidor.