Pis de lloguer: qui paga els electrodomèstics espatllats?
Per: Deyanira García

Als habitatges, a causa de l’ús continuat o per la manca de cura, és habitual que els aparells com els electrodomèstics s’acabin espatllant i deixin de funcionar. Aquest problema, que sempre suposa un inconvenient per a les llars, pot ser més complicat de solucionar quan l’habitatge és de lloguer. És llavors que es planteja el gran dubte: és responsabilitat de l’arrendador o de l’arrendatari assumir les despeses de la reparació?
I la llei, què hi diu?
Hi ha una llei que regula els drets i les obligacions de propietaris i llogaters. Es tracta de la Llei d’arrendaments urbans (LAU).
Pel que fa a les reparacions, estableix que el propietari té l’obligació de garantir que l’habitatge sigui habitable i, per tant, que es mantingui el bon estat dels elements essencials per viure-hi. Però la mateixa llei també determina que el llogater ha de cuidar l’immoble, de manera que, si cal fer alguna petita reparació a l’habitatge pel desgast quotidià d’un electrodomèstic, l’arrendatari és qui se n’ha de fer càrrec.
Així doncs, el propietari ha de reparar o substituir els electrodomèstics en aquests casos: quan l’avaria es deu al desgast normal pel pas del temps (sempre que el valor sigui superior a 150 €), si els electrodomèstics estaven malmesos a l’inici del contracte, quan un electrodomèstic s’espatlla durant els 6 primers mesos des de la signatura del contracte i si l’electrodomèstic és essencial per garantir la vida a l’habitatge (per exemple, una caldera).
D’altra banda, correspon al llogater pagar l’avaria o la reparació en dues situacions: quan l’import no superi els 150 € o si el trencament es deu a l’ús incorrecte de l’electrodomèstic.
En el cas que la LAU no determini clarament qui ha de pagar, també hi ha el Codi Civil espanyol per resoldre-ho.
El contracte, clau per evitar conflictes
Això no obstant, no és habitual haver de recórrer a la LAU o al Codi Civil, ja que molts dels dubtes que es plantegen pel que fa a avaries d’electrodomèstics en una casa llogada queden resolts en el contracte de lloguer.
Normalment, els contractes de lloguer inclouen una clàusula que especifica clarament qui assumeix la responsabilitat en cas d’avaria o substitució d’un electrodomèstic. A més, també acostumen a incloure per escrit quin és l’estat de cadascun dels electrodomèstics de l’habitatge en el moment del lliurament de les claus. Si el contracte no en digués res, i no s’arribés a un acord amb el propietari, aleshores sí que caldria recórrer a la LAU. És per això que recomanem documentar amb fotografies i descripcions l’estat dels electrodomèstics en signar el contracte.
Passos habituals per prendre una decisió
El primer pas és informar el propietari de l’avaria o del reemplaçament de l’electrodomèstic. Per determinar qui n’és el responsable, cal agafar el contracte i mirar si indica què s’ha de fer en aquesta situació. Si no ho especifica, les dues parts poden intentar arribar a un acord. Si això no passa, cal recórrer a la LAU. I, si en quedés algun dubte, caldria consultar el Codi Civil espanyol. Si després d’haver seguit aquests passos no s’hagués resolt l’incident, seria un jutge qui finalment determinaria qui n’és el responsable.