Els oficials dels Grans Premis de MotoGP. Peces clau a les curses
Por: RACC Blog
Els oficials dels Gran Premis han de vetllar pel bon funcionament de les curses, verificant, socorrent, senyalitzant, comunicant i mantenint l’ordre durant les curses de les tres categories del mundial de MotoGP.
L’espectacularitat del gran circ de la MotoGP resideix en la pista, on els 87 pilots de les tres graelles (23 a MotoGP, 33 a Moto2 i 31 a Moto3, a banda dels “wildcard”) es tomben a cadascuna de les corbes del Circuit, fent les delícies dels afeccionats més exigents. Les dues rodes són sempre sinònim d’espectacle i de tres dies de màxima diversió sobre l’asfalt de la pista, que del 12 al 14 de juny omplirà el Circuit de Barcelona-Catalunya.
Però entre l’entramat de l’organització d’un Gran Premi hi ha moltes més històries per descobrir, una de les quals és una part important per al bon desenvolupament de qualsevol prova: els oficials.
Aquest col·lectiu és una de les peces clau per al bon desenvolupament d’una cursa de l’exigència del Mundial de Motociclisme des de l’ombra. Grans amants dels esports de motor, els oficials vetllen per la seguretat del Gran Premi des de molt abans que les motos comencin a rodar.
A trenc d’alba ja ocupen els seus llocs al Circuit, i són els últims d’abandonar les posicions quan tot s’acaba. Encarregat que tot surti de manera correcta, un oficial ha de formar-se per conèixer les normes de la feina i saber actuar en cadascuna de les situacions en què es vegi involucrat.
Intervention Marshal i bombers
L’oficial anomenat intervention marshal intervé en cas d’accident i la seva feina és socórrer les eventualitats de pista. Traurà fora de perill els pilots que pateixin una caiguda o una avaria i retirarà les restes de la moto accidentada o la brutícia de l’asfalt, per evitar riscos a la resta de competidors. Una altra funció d’aquest tipus d’oficial és fer de bomber, encarregat de l’extinció de possibles incendis a la pista, en la qual és vital que conegui la feina dels bombers i que sigui eficaç desenvolupant aquesta tasca.
Oficial de senyalització
S’encarrega de deixar constància de l’accident, senyalitzant el lloc de l’incident per a la resta de participants.
Oficial de ràdio i comissari de bandera
En aquest mateix espai tenim l’oficial de ràdio, que té la feina de comunicar l’afer a l’immediat superior, a qui ha d’explicar l’estat de l’incident i si s’ha resolt o no. Un incident que, d’altra banda, estarà marcat amb la bandera pertinent. El comissari de bandera n’ensenyarà als pilots la bandera que faci falta segons la gravetat de la situació.
Generalment ensenyen la bandera groga, que adverteix del perill perquè la resta de participants extremin la precaució quan circulin per la zona, reduint la velocitat en cas necessari. La vermella, juntament amb el semàfor del mateix color, indica la paralització de la prova i l’obligatorietat de retornar al pit lane extremant la precaució. La verda s’ensenyarà en cas de resolució de l’incident al mateix lloc on ha succeït.
Oficial de logística
Aquests oficials també s’encarreguen del transport dels vehicles accidentats, seguint el protocol establert per retornar al box les motos malmeses.
A pista també existeixen figures més específiques com la del metge, el cap d’àrea i el tècnic controlador, que només actuaran en situacions extremes.
Oficials de boxes
Al pit lane trobem també els oficials de boxes, amb marshals de senyalització, extinció i ordre. Vetllen pel correcte funcionament d’una de les zones amb més activitat del Circuit.
Comissari tècnic
És en aquesta zona on el comissari tècnic porta a terme la funció de verificar que les motos compleixin el reglament de la FIM i que totes compleixin les especificacions de classe. També intervindran en cas de reclamació.
Comissari esportiu
És una de les peces clau, ja que comprova el correcte compliment de les especificacions de la cursa i avalua la reclamació que el comissari tècnic haurà comprovat prèviament, per estimar la sanció pertinent o desestimar-la. Normalment aquesta figura recau en diverses persones.
Director de cursa
És l’encarregat de coordinar tota la resta d’oficials i de vetllar pel correcte funcionament de tot plegat. Ocupa un espai rellevant a la zona de control de cursa. En aquesta zona, una munió de càmeres serveixen d’ulls per no deixar escapar cap maniobra susceptible de ser sancionada.
Per poder exercir qualsevol d’aquestes posicions, cal formar-se adequadament als cursos que s’imparteixen al Circuit. A més, per conèixer els últims canvis i actualitzacions existeixen les JAFO (Jornades d’Actualització i Formació d’Oficials), que serveixen per estar al dia de la normativa dels esports de motor i millorar les tècniques emprades pels oficials.
A les curses de MotoGP intervenen infinitat de professionals per garantir l’èxit del Gran Premi i la seguretat de tothom. Ja coneixes als oficials de MotoGP, però els pilots també tenen els seus propis equips de professionals.