Monlau Motul, 25 anys d’un engranatge clau del Motorsport
Per: Deyanira García
L’escola barcelonina de mecànics i enginyers de motociclisme i automobilisme compleix un quart de segle, amb un mètode de formació de 360 graus que combina la teoria amb la pràctica en diferents projectes esportius.
Per VALENTÍ FRADERA- Revista RACC
El món del Motorsport té tres actors bàsics: pilots, enginyers i mecànics. Monlau Motul Technical School treballa des de fa 25 anys en la formació integral dels seus alumnes, amb la col·laboració plena del RACC des del primer dia. Al llarg de tots aquests anys, l’experiència i el saber fer de l’escola barcelonina l’han convertit en el centre de formació de professionals del Motorsport líder a Europa.
Tot va començar quan Pío Ventura va detectar que a les curses no hi havia mecànics de casa. Als anys vuitanta, Ventura havia fundat el Centre d’Estudis Monlau, una escola d’FP especialitzada en totes les branques de l’automoció. Armat amb aquesta experiència docent, el 1997 va crear l’actual Monlau Motorsport, que inicialment va ser una escola de mecànics de competició de motociclisme i, en paral·lel, de formació de pilots.
Dos moments decisius
El primer punt d’inflexió de Monlau Motorsport es produeix el 2003, quan arrenquen els cursos de mecànica de competició d’automobilisme, coincidint amb l’estrena de la nova seu del carrer Potosí, de Barcelona. I el 2010 s’inauguren els màsters d’enginyeria d’automobilisme i de motociclisme. Aquests s’imparteixen des d’una segona seu a Montcada i Reixac, que també és el quarter general dels departaments de competició.
Perquè, a més d’una escola, Monlau Motul és una escuderia, un model pioner i únic al món. Els caps de setmana, els professors de Potosí i l’equip professional de Montcada es fusionen en les carreres, i se’ls uneixen els alumnes en pràctiques, enginyers i mecànics. Molts, a les mateixes escuderies de Monlau (kàrting, FIM JuniorGP i F4 espanyola); altres, en equips amb què Monlau manté convenis de pràctiques. És un model d’èxit, en el qual l’experiència real en competició es traspassa a les classes.
Monlau Motul aplica els mateixos criteris de gestió i desenvolupament de talents amb els pilots, des dels seus primers passos. Sense anar més lluny, a la graella de MotoGP molts han passat per les escuderies de Monlau, gairebé sempre lluint els colors del RACC: des de Marc i Àlex Márquez fins a Aleix Espargaró i Àlex Rins, passant per Bagnaia, Quartararo o Oliveira. Actualment, Monlau Motul gestiona joves talents com José Antonio Rueda (Moto3), Jeremy Alcoba (Moto2) i Mari Boya (F3), tots Pilots RACC. Gràcies a aquesta tasca i als projectes esportius, el model Monlau constitueix un mètode circular que es retroalimenta.