Fórmula 1 al Circuit, ahir i avui
Por: RACC Blog
Fa 26 anys la F1 arribava de nou al nostre país gràcies a la construcció del Circuit de Barcelona-Catalunya, un projecte en què el RACC va tenir un paper clau. Any rere any el Club s’implica en l’organització d’aquesta competició que, des de 1991, no ha deixat d’evolucionar.
El 1991, el primer gran premi al Circuit de Barcelona-Catalunya ens va deixar una imatge icònica: el frec a frec entre Nigel Mansell (Williams) i Ayrton Senna (McLaren) a la recta principal, aixecant guspires i també passions entre un públic que es retrobava amb la F1 setze anys després del comiat de Montjuïc.
L’últim gran premi, l’any passat, va mostrar una escena tant o més memorable: la topada entre Lewis Hamilton i Nico Rosberg en la primera volta, que va treure del mig els dos Mercedes i, de retruc, va obrir la porta al primer triomf en la F1 del jove Max Verstappen (Red Bull), de només 18 anys.
El denominador comú entre aquestes dues accions és l’escenari que al llarg d’un quart de segle ha esdevingut un clàssic de la Fórmula 1 i de l’esport del motor en general. Més ben dit, un referent.
El traçat del Circuit va transformar la Fórmula 1. Els seus revolts llargs i ràpids, selectius i tècnics, eren el millor tapís per posar a prova el rendiment dels vehicles. I ho segueixen sent, fins al punt que, per segon any consecutiu, el Circuit acull en exclusiva tota la pretemporada de la competició en els Test Days.
Ras i curt, si el cotxe va bé a Montmeló, anirà bé a tot arreu. Tanmateix, aquesta reputació no es basa només en un traçat reeixit. També s’ha enfortit per l’afany innovador que des de sempre n’ha presidit la gestió, sobretot en l’àmbit de la seguretat. A tall d’exemple, el 2007 el Circuit va ser un dels primers del món a instal·lar les noves barreres de seguretat TecPro, un sistema d’alta tecnologia alternatiu al tradicional mur de pneumàtics.
Iniciatives com aquesta han contribuït a mantenir el Circuit en l’avantguarda europea. Una posició refermada per les xifres: l’any passat, l’ocupació de la instal·lació va arribar al 89%, és a dir, 328 dies. Si descomptem les jornades de vacances i les de manteniment, el resultat és que l’activitat pràcticament no s’hi atura mai.
Factor dinamitzador. El radi de l’acció dinamitzadora del Circuit va molt més enllà del recinte de Montmeló. L’activitat del Circuit incentiva nombroses iniciatives d’innovació d’un ampli teixit empresarial en la indústria de l’automòbil. L’últim exemple, el centre d’R+D que l’equip valencià de curses Campos Racing va obrir fa encara no un any a Montmeló. Allà s’ha dissenyat i desenvolupat un superesportiu elèctric per al fabricant xinès BAIC. No és casualitat que una de les novetats del calendari del Circuit sigui el campionat Electric GT, al novembre.
I és que ja fa temps que el foment de la sostenibilitat és un compromís ferm del Circuit. El 2008, va ser l’únic del món que va obtenir la certificació mediambiental ISO 14001. A partir d’aquí, l’ha renovat cada any, sempre perseguint noves fites en aquest àmbit.
Guardó ambiental. El 2015, el Circuit també es va convertir en el primer de F1 que rebia el guardó de nivell Excel·lència en sostenibilitat de l’institut FIA. Per si no n’hi hagués prou, a finals de gener el Circuit va rebre el premi a la sostenibilitat mediambiental de la Federació Espanyola d’Automobilisme (RFEdA). A mitjà termini, l’objectiu és fer del Circuit el primer del món amb petjada zero de CO2.
Si el Circuit, com els bons vins, ha millorat notablement amb els anys, es pot dir el mateix de la tecnologia dels bòlids.
Les curses han estimulat un progrés accelerat: ara els cotxes de F1 consumeixen si fa no fa la meitat de combustible que un quart de segle enrere, però entregant un 30% més de potència.
Aquestes dades il·lustren els esforços per fer més sostenible la competició i augmentar-ne la rellevància per a la indústria de l’automoció. Un camí en el qual el Circuit ha estat un company incondicional i apreciat durant més de 25 anys, oferint, de passada, un grandiós espectacle.
Font: Revista RACC Març 2017