Càmeres on-board al Mundial de MotoGP: l’ull que ho veu tot
Por: RACC Blog
Ha estat, sens dubte, l’avenç tecnològic més visible de tot el Mundial des que Dorna es va fer càrrec del Mundial de Motociclisme. Visible perquè gràcies a l’esforç de molta gent a Dorna, conscients de la importància de la televisió, es va potenciar el desenvolupament de les càmeres subjectives, que aleshores, en un 1991 llunyà, estaven limitades als monoplaces i alguns ral·lis.
Es va començar amb una sola moto equipada, i en la qual la càmera estava instal·lada a l’interior, rere el parabrisa frontal. En tots els anys que han passat des de llavors, la tecnologia ha avançat molt, com ho prova aquest vídeo amb les imatges més espectaculars de càmeres on-board Mundial de MotoGP el 2013:
Les càmeres on-board en el proper Gran Premi de Catalunya de MotoGP
Per al Gran Premi de Catalunya de MotoGP que té lloc aquesta setmana, com explica Gerard Navarro, responsable tècnic de les minicàmeres: “Cada moto pot portar un sistema de fins a quatre càmeres full HD. Aquest sistema no només transmet el senyal de vídeo, sinó que també transmet dades de telemetria de la moto que es poden veure als gràfics de la pantalla de televisió, o altres tipus de dades disponibles com l’àudio del pilot, dades biomèdiques, posicions per GPS, etc. El sistema consta de transmissor de vídeo, quatre càmeres, bateria i una centraleta de gestió. És una centraleta específica, creada, desenvolupada i fabricada per nosaltres, que gestiona la posada en marxa, recollida de dades, procés i enviament. Tot el sistema no pesa més d’1,7 kg. És molt lleuger, comparant-o amb els d’altres esports, en què les càmeres superen els 4 kg.
Pel que fa a les càmeres també són dissenyades i fabricades per nosaltres, fins i tot a un nivell bastant ampli en l’electrònica. Tot el sistema de gestió de senyal en directe també està fet expressament per nosaltres, software, racks de connexió, fibra òptica… Aquest sistema ens permet actuar sobre el color de les càmeres, moviments d’enfocament, angle de visió, etc.
Els materials que fem servir són diversos, la majoria compostos lleugers com l’alumini d’altes prestacions, o fibra de carboni. També peces fetes amb motlles de silicona.”
Per a assegurar una recepció excel·lent del senyal en tot el recorregut i en tot tipus de circumstàncies climatològiques, Dorna compta amb un equip d’enginyers de radiofreqüència dedicats a la instal·lació correcta i ajustament a cada circuit de les antes receptores, adaptant-ne la localització a les diferents orografies de tots els traçats del Mundial.
La càmera giroscòpica ha estat un invent de Dorna, però els detalls de funcionament i construcció són top secret. Segons Navarro, “vam començar el 2009 en SD, i ara ja hem aconseguit un moviment molt precís en qualitat HD i hem avançat molt en resistència i durabilitat”.
Quins pilots porten les càmeres de on-board?
Abans de cada cursa es decideix, en una reunió de tot l’equip de Dorna implicat, quantes càmeres muntaran i en quin pilots, segons la seva classificació i interès mediàtic.
“Malgrat la seva resistència, quan hi ha una caiguda correm gairebé més ràpids que els controls cap al punt de caiguda per a recuperar el material, especialment si la moto ha rodolat sobre la grava. Gairebé sempre ho recuperem tot, encara que no torna a ser operatiu al 100%. De vegades les càmeres desapareixen… com la primera giroscòpica que portava Rossi a Misano. Es va quedar sense gasolina al final de la cursa, hi va haver una invasió de pista i vam veure en directe com l’hi arrencaven, amb Rossi encara damunt la moto…!!!”
Encara ets a temps d’escollir les millors localitats per a veure en directe els millors pilots, que es mouen a 300 km/h. Tria la localitat que més t’interessi aprofitant els descomptes que pots aconseguir amb la targeta RACC Master o el carnet de RACC Joves.