Ambaixadores RACC: fortalesa, passió i triomfs
Per: Deyanira García
Les dones han deixat la seva empremta en cada racó del món desafiant límits, trencant barreres i donant forma a una transformació social al llarg dels anys. El fruit d’aquesta resiliència el veiem actualment en la ciència, la tecnologia, la política i l’esport, per exemple, àmbits tradicionalment masculins però en els quals convergeixen avui tots dos sexes.
Són moltes les pioneres, passades i presents, que han lluitat per la igualtat, però ara ens centrarem en la història d’algunes dones catalanes que, amb els seus assoliments i la seva valentia en l’esport del motor, estan inspirant generacions d’arreu del món.
Laia Sanz
Sens dubte, pensar en una referència femenina en el món del motociclisme és pensar en Laia Sanz.
Aficionada a les motos des de ben petita, la Laia va iniciar la seva carrera professional en categories masculines i no va ser fins al 1997 que va competir per primera vegada en un trial femení.
Des d’aleshores acumula 14 mundials de trial femení, 10 europeus de trial femení, 7 títols del Trial de les Nacions, 6 mundials d’enduro femení, 4 ors d’enduro X femení als X Games i una plata d’enduro X femení als X Games.
El 2011 la seva carrera professional va fer un gir i la pilot va debutar al Dakar. Fins al 2021 va estar competint en aquest ral·li en la categoria de motos. Va acabar totes les edicions, cosa que la va convertir en l’única espanyola a aconseguir-ho. I, a més a més, en les 11 participacions es va emportar la victòria femenina.
A la recerca de nous reptes, Sanz va sortir de la seva zona de confort el 2022 i es va passar a les quatre rodes per competir al Dakar. És cert, però, que aquesta no era la primera vegada que es posava al volant d’un cotxe de competició, perquè el 2015 ja havia participat en algunes proves automobilístiques, com el Barcelona RX, la SEAT Eurocup i les 24 Hores de Barcelona d’Automobilisme.
Belén García
Belén García augmenta la seva aposta aquest 2024. Enguany correrà la European Le Mans Series pilotant un LMP3 de l’equip DKR Engineering, un dels referents en la categoria.
El seu calendari tindrà sis proves i la cita inaugural es disputarà a casa, al Circuit de Barcelona-Catalunya, el segon cap de setmana d’abril.
Però què ha fet Belén García per arribar fins aquí? Els seus inicis en l’automobilisme comencen en el món del kàrting i, poc després, fa un pas endavant competint en la W Series i la Fórmula Renault.
El 2019 el seu nom sona amb força per convertir-se en la primera dona a guanyar una prova validada per la Federació Internacional d’Automobilisme (FIA). Va ser en la cursa inaugural de la Fórmula 4. Tot i que aquest moment va marcar un abans i un després en la seva carrera, també va ser decisiu l’any 2022, quan va abandonar els monoplaces per passar-se a la resistència i competir en l’Asian Le Mans Series i la Michelin Le Mans Cup.
Malgrat que el motor és la seva vida i sempre ha estat present a casa seva, l’anècdota a explicar és que la Belén va començar la seva carrera esportiva com a atleta, concretament en l’especialitat de salt de perxa.
Sara Sánchez
Fa anys que sentim a parlar d’ella, però des de fa uns pocs mesos el seu nom sona amb més força encara en anunciar-se que Sánchez serà una de les pilots que el 2024 participarà en el Campionat del Món de Motociclisme femení FIM. Ho farà amb l’equip 511 Racing Team, el mateix que l’any passat li va proporcionar la moto per córrer la CIV Supersport 300 amb la qual va obtenir la novena posició de la classificació.
La pilot catalana va començar la seva incursió en les minimotos als 8 anys i als 10 ja competia. Pot presumir d’haver compartit pista, en les categories inferiors, amb Fabio Quartararo, Jorge Martín i Marcos Ramírez. Amb el temps, cadascú va fer el seu camí i Sánchez va collir triomfs: va ser dues vegades subcampiona de la European Women’s Cup i guanyadora del Campionat Iberoamericà de Velocitat.
Si hi ha alguna cosa que caracteritza la Sara és la seva polivalència i tenacitat per aconseguir els seus objectius: poder dedicar-se 100% al motociclisme.
Ares Lahoz
Ares Lahoz necessita aire per respirar, terra per sentir-se lliure i un volant per divertir-se. Amb aquests tres elements, la de Mollerusa pot arribar a dalt de tot. Tant que el 2020 va assolir la victòria en el Campionat d’Espanya d’Autocròs, una fita que la va convertir en la primera dona a aconseguir aquest triomf.
Aquest 2024 també espera aconseguir grans resultats. Competirà pràcticament cada cap de setmana i ho farà amb diferents cotxes, ja que alternarà diferents competicions: la Copa Clio, en el marc del campionat CERT de ral·li, l’europeu d’autocròs i també algunes proves de ral·li-raid amb un Can-Am.
Tota la seva preparació està enfocada a fer realitat el seu gran somni: arribar a participar en el Dakar. I es posa un termini: abans de fer els 30 anys. Ara en té 24.
Berta Abellán
Berta Abellán lluita per fer-se un lloc en un esport minoritari com és el trial. I ho està aconseguint! És tetracampiona del món i pentacampiona d’Espanya.
L’any passat es va quedar a les portes d’un nou triomf i es va haver de conformar a ser subcampiona del món de TrialGP Women, quan va posar entre les cordes l’actual referent, Emma Bristow.
Amb aquest títol sota el braç va arribar a Barcelona per competir en el Women’s Trophy, i aquí sí que va aconseguir pujar a dalt de tot del podi.
Aquesta especialista en trial, nascuda a Terrassa, té com a referent Laia Sanz, amb qui ha pogut coincidir en alguna ocasió. No obstant això, va ser el seu pare qui va inculcar-li la passió pel trial en regalar-li una moto als 4 anys, tal com havia fet amb la germana gran. Els caps de setmana els passaven anant al circuit a gaudir. Més tard arribarien les competicions en categories masculines.
Aquest és el passat de Berta Abellán, però el futur passa per collir molts més triomfs.
Mireia Badía
Mireia Badía sap què és una moto des de ben petita. Els seus pares, aficionats a les dues rodes, li van inculcar aquesta passió i la Mireia, després d’uns anys, va decidir convertir-la en la seva professió. La disciplina triada: l’enduro.
També el seu pare ha tingut un paper fonamental en el seu desenvolupament com a pilot, perquè li ha fet d’entrenador des que ella va començar. Aleshores tenia 10 anys. Ara, amb 27, pot afirmar que, gràcies a la seva força, resiliència i destresa, ha guanyat vuit vegades el Campionat d’Espanya i ha estat tres vegades subcampiona del món d’enduro.
Daniela Guillén
Data: 3 de setembre del 2023. Lloc: Turquia. Moment: final del WMX, el campionat del món femení de motocròs. Daniela Guillén arriba a la meta amb opcions de ser campiona, però es queda a les portes d’aconseguir-ho: el subcampionat.
Aquesta no és pas una derrota, és un triomf més en la seva carrera. Va lluitar l’or fins al final i va donar una lliçó de tenacitat. Això, pel que fa a la moral. A nivell esportiu, la plata la va fer l’espanyola més ben classificada en aquesta prova i, també, amb només 16 anys, la més jove a aconseguir-ho internacionalment. Preparem-nos, perquè això tot just comença!