Viseres per al casc. Quina trio?

Tags: ., moto,

Por: RACC Blog

El casc és un element essencial per al motociclista, del qual la visera és sempre un accessori primordial i molt important. Existeixen diferents viseres per al casc, sabries quina triar?

viseres pel casc

Probablement la visera és un dels elements del casc més vilipendiats. Molts motociclistes no li donen la importància que hauria de tenir. És un dels elements més importants de la seguretat activa sobre la moto. N’hi ha diferents tipus i models, però no tots estan homologats i un ús incorrecte pot implicar sancions per part de les autoritats pertinents.

És sabut que la visera ens salva de molts elements externs en el moment de la conducció. Sigui per ciutat o per carretera, fer-ne servir és vital per evitar enlluernaments, vent, pluja o l’impacte directe a la cara d’elements de la calçada.

Per això és obligatori l’ús d’un casc homologat en qualsevol de les seves variants, com ja us vam explicar amb anterioritat, a més de l’ús de l’equipament adequat. Sigui com sigui el casc que triïs, la visera sempre ha d’estar homologada i en perfecte estat per afavorir la correcta visibilitat durant la conducció. Ha de mantenir-se sense ratlles a la superfície i perfectament ancorada al casc.

Els sistemes antibaf, com el Pinlock, faran que s’enteli menys durant l’ús en climes desfavorables. Aquest sistema homologat sol anar muntat en cascos de gamma mitjana-alta i evita –mitjançant una làmina plàstica segellada amb silicona per les vores– que s’entelin durant la conducció.

Però, quin tipus de viseres per al casc hem d’escollir?

Actualment al mercat hi ha diferents tipus de viseres. N’existeixen moltes variants, entre les quals predominen les transparents i les fumades com a grups principals de moltes altres varietats. Però compte, ja que no totes disposen de l’homologació pertinent. A més, no totes poden fer-se servir en condicions nocturnes o de baixa visibilitat, encara que tinguin el certificat.

La tria de la visera dependrà de l’ús que es faci del vehicle, ja que, si només circulem de dia, una visera fumada pot afavorir la visibilitat. Si ho fem per zones on la climatologia sol ser adversa, probablement les transparents seran la millor opció.

Transparents

Són les que porten muntades per defecte la immensa majoria de cascos –excepte comptades excepcions– i passen per ser les de major polivalència. La superfície és completament transparent i són ideals per a la conducció en qualsevol mena d’escenari. La seva superfície ens protegirà mínimament d’alguns contrallums, si bé és cert que s’hauran de fer servir ulleres de sol en casos de molta llum. Molts cascos ja incorporen una pantalla interior enfosquida com si fossin unes ulleres per evitar l’esmentat problema. La seva homologació permet l’ús indiferent durant el dia i la nit.

Entre les viseres transparents per a casc podem trobar les acolorides, que són aquelles que es valen d’un color per millorar el camp de visió. Les grogues, blaves o ataronjades són les més comunes i permeten millorar la visió en dies ennuvolats o en moments com la posta de sol. El seu únic inconvenient: no compten amb homologació i el seu ús es restringeix a circuit.

Visera transparent

Fumades

Aquestes viseres ens ofereixen protecció solar per evitar reflexos incòmodes durant la conducció, i existeixen diversos tipus de fumat (des dels més clars als completament negres). Aquesta pantalla és de gran ajuda per a dies molt assolellats, però el seu ús està restringit únicament al dia. En cas de tenir homologació, trobarem una inscripció al lateral de la visera que indica “for daytime use only” o “if tinted, for daytime use only”.

En aquesta variant també podem trobar pantalles de mirall o irisades, opcions estètiques que no solen comptar amb homologació per a carrer, quedant el seu ús restringit a circuit i competició.

Visera fumada

Homologació

Segons explica el Codi de Trànsit i seguretat viària en el punt 1 de l’article 118:

Article 118. Cascos i altres elements de protecció. Els conductors i passatgers de motocicletes o motocicletes amb sidecar, de vehicles de tres rodes i quadricicles, de ciclomotors i de vehicles especials tipus «quad», hauran d’utilitzar adequadament cascos de protecció homologats o certificats segons la legislació vigent, quan circulin tant en vies urbanes com en interurbanes. (…).

Per tant, qualsevol motociclista ha de comprovar l’homologació del seu casc i de la pantalla. En el cas de les viseres per al casc, hauran de portar inscrites en relleu l’homologació, acompanyada de les lletres UE, la vàlida en la Comunitat Europea. La seva correcta homologació no vol dir que pugui usar-se per a la circulació per vies urbanes, ja que pot estar homologada únicament per fer-la sevir en circuit, com en el cas de les fumades, per la qual cosa caldrà comprovar que la resta d’inscripcions de la visera no ens limitin a un ús únicament de dia.

En el cas de cascos modulars, caldrà comprovar que hagin obtingut la doble homologació. En cas contrari, circular amb la mentonera oberta pot ser motiu de sanció.

L’ús d’elements no homologats o de viseres amb homologació de dia durant la nit pot implicar multes que sobrepassin els 200 €, a més de la corresponent pèrdua de punts.