Les infraccions més perilloses amb moto
Por: RACC Blog
Us ensenyem les maniobres que cal evitar quan conduïm una moto.
Anar amb moto no és perillós, si es fa amb precaució i es respecten les normes. Els motoristes solen estar conscienciats sobre el fet que la carrosseria del seu vehicle és el seu cos i la gran majoria respecta les normes, però sempre hem pogut veure imprudències que ens han deixat glaçats, com avançaments entre carrils d’un mateix sentit en un embús a gran velocitat o invasions de carril en carreteres de doble sentit.
És molt cert que el desplaçament amb moto ofereix característiques que no poden oferir els cotxes, com arribar abans al nostre destí o aparcar a la porta, però aquests avantatges no sempre són possibles sense infringir el codi de circulació, per la qual cosa, en més ocasions de les que pensem, exposem al perill la nostra vida.
Aquí us deixem un llistat de nou –encara que podrien ser algunes més– de les més habituals i perilloses:
- Velocitat inadequada
Probablement aquesta és la infracció més comesa per la majoria dels usuaris de dues rodes. Qui no ha donat més gas del necessari alguna vegada perquè arribava tard a una cita? L’adequació a la velocitat de la via –que no sigui excessiva ni massa baixa– és vital per evitar accidents. Qualsevol caiguda amb moto pot causar tota mena de lesions, i més si no anem correctament equipats. Una caiguda a gran velocitat pot costar-nos la vida, igual que una envestida per baixa velocitat. La velocitat inadequada amb moto és la primera causa de mort a la carretera amb un 23%.
- Avançar sense separació o per la dreta
Avançar és una de les maniobres més perilloses tant amb cotxe com amb moto. Per fer-ho hem de poder mantenir una distància suficient en vies de poblat, mentre que a la carretera ha de ser de, com a mínim, 1,5 metres. A més amb moto hem de circular fent-nos visibles al centre del carril, per la qual cosa no hem d’avançar, si no podem mantenir les instruccions del codi de circulació.
En aquesta maniobra haurem de tenir en compte la possible distracció i les maniobres inesperades de la resta de vehicles i tenir el temps de reacció necessari per salvar la situació.
En vies de poblat podrem avançar vehicles parats, sempre que no envaïm el carril contrari i puguem deixar una distància de seguretat necessària. Avançar per la dreta en zones interurbanes no està permès i és una maniobra arriscada, si el vehicle del carril esquerre torna a la dreta i no aconsegueix veure el motorista.
- Circular pel voral
Circular pel voral està completament prohibit en circumstàncies normals. Únicament s’ha de fer en cas d’emergència per haver de circular a una velocitat molt reduïda, evitant així possibles accidents i per no molestar la resta de la circulació. Circular pel voral per qualsevol altre motiu és perillós, ja que podem col·lidir amb algun obstacle, sigui un vehicle en situació d’emergència o sigui algun element que no hi hauria d’estar, patinar per la brutícia que hi ha o col·lidir amb la resta de la circulació perquè els altres no ens han vist.
- Circular sense llums
Amb motocicleta sempre s’ha de circular amb els llums encesos. La majoria de models nous ja porten incorporada aquesta opció i únicament són els més antics en els que es poden apagar. El menor volum d’una moto fa que sigui més dificultós poder-la veure a una certa distància, per la qual cosa, la il·luminació davantera i posterior és primordial per evitar accidents.
- Zigzaguejar entre cotxes
Si circular pel voral hem dit que és perillós, no ho és menys zigzaguejar entre cotxes. Els angles morts d’un mirall retrovisor d’un cotxe ens poden jugar una mala passada en forma de canvi de carril inesperat i amb moto tenim les de perdre. Aquesta és una maniobra imprevisible per a la resta del trànsit i, de nou, s’ha de circular fent-nos visibles en tot moment dins d’un carril.
- Envair el sentit contrari
Respectar els senyals verticals i horitzontals és totalment obligatori, com és obvi. Amb moto, envair el sentit contrari amb una línia contínua és més habitual del que podem creure, sobretot en cas de col·lapse. No s’ha d’envair encara que siguin pocs metres. Aquesta és una maniobra completament prohibida, sent una infracció greu sancionada amb 500 € i sis punts del carnet.
- Circular per la vorera
A vegades, a l’hora d’aparcar a la vorera, fer un canvi de sentit o situacions excepcionals, els motoristes envaeixen la vorera per aconseguir la seva fi. Està totalment prohibit en tots els supòsits. Per aparcar a la vorera s’ha de parar el motor i empènyer la moto cap a la zona d’aparcament, utilitzant el motor únicament per salvar possibles desnivells de les vorades.
- Estacionaments prohibits
Estacionar a les voreres o a les zones per als vianants està prohibit per als vehicles de motor. Malgrat que en algunes ciutats sigui habitual –depenent de la normativa municipal–, per norma general no ha de fer-se, sempre que no existeixi un lloc habilitat per a això. En cas contrari, s’ha d’aparcar a les zones habilitades per a les motos a la calçada.
En algunes ciutats com Madrid o Barcelona existeixen normatives similars que permeten l’estacionament a la vorera, sempre que estigui permès o no es trobi un altre tipus d’aparcament a la zona, estacionant en posició paral·lela a la calçada, sempre que no s’ocupi una amplària de més de dos metres i l’espai mínim per als vianants sigui de tres metres.
- Conducció temerària
Fer cavallets o “stoppies” està molt bé després de guanyar un gran premi en un circuit, però pel carrer està prohibit. Fer malabarismes o conduir de manera temerària està sancionat durament de manera econòmica i fins i tot delictiva. Carreres il·legals, conduir sense carnet o posar en risc la resta d’usuaris de la via poden ser motiu per a una sanció administrativa de 500 € i amb la pèrdua de 6 punts del carnet. Si és considerada delictiva, a més de la sanció, el delicte pot comportar penes de presó de sis mesos a dos anys i privació de conduir d’un a sis anys.