Els guants seran obligatoris i estarà permesa la circulació pel voral amb moto als embussos

Por: RACC Blog

La Direcció General de Trànsit aprova noves mesures per intentar acabar amb l’alta sinistralitat sobre les dues rodes.

Una de les reivindicacions històriques del col·lectiu de la moto a Espanya ha estat l’obligatorietat de l’ús de guants a la carretera i la possibilitat de circular per la vorera d’emergència en el cas d’embussos, dues possibilitats que la Direcció General de Trànsit ha accedit a aprovar després de les últimes dades de sinistralitat. La realització de cursos de conducció voluntaris sumarà punts extres al carnet.

Segons les dades aportades per la DGT, de l’informe Safer City Global Benchmarking for Urban Road Safety de l’OCDE, la moto és el mitjà de transport més perillós, amb un risc 17 vegades més gran de morir respecte a un cotxe, 4 respecte a una bici, 3 més que a peu i 450 vegades més que fer-ho amb autobús. Unes dades que queden plasmades a les estadístiques de l’any 2019, indicant que és el col·lectiu que menys ha reduït la mortalitat en l’última dècada, amb 417 motoristes que van perdre la vida a Espanya –un 24% del total–, xifra que amplia en 58 les dades del 2018.

Mentre que durant l’última dècada les víctimes mortals s’han reduït a la resta de vehicles (el 88% menys amb autobús i el 49% menys amb turisme), sobre les dues rodes únicament s’ha rebaixat un 5%, una xifra totalment insuficient per al mitjà de transport que més ha crescut en els últims deu anys, amb un augment del parc motociclista del 38% i un augment de les vendes del 8% el 2019, a més d’una més gran recuperació de matriculacions després de la pandèmia del coronavirus.

Per això la implementació de l’ús obligatori de guants a la carretera, juntament amb el ja obligatori casc i la possibilitat de circular per la vorera d’emergència durant els embussos –fins ara un fet totalment prohibit i sancionable–, són mesures que arriben per intentar minimitzar el dany i millorar les estadístiques, unes mesures que potser són insuficients, ja que encara queda molta feina per fer pel que fa a conscienciació de la resta dels conductors i a la formació dels motoristes.

Pel que fa a circular pel voral, segons declaracions de Jorge Ordás, sotsdirector de mobilitat de la DGT, “aquesta mena d’adaptació només afectarà zones de congestió. S’adaptarà en zones freqüentment congestionades i en coordinació amb el titular de la via. La velocitat màxima estarà limitada a 40 km/h”, una mesura prevista per afavorir que” les motos no circulin entre els cotxes, evitant les situacions de risc que es puguin crear”.

L’experiència amb moto s’adquireix a través l’experiència circulant, però les estadístiques reflecteixen que la major part dels conductors no arriba a recórrer en els seus desplaçaments habituals prou quilòmetres o no compta amb l’assessorament adequat, tal com afirma per a la DGT Juan Manuel Reyes , president de l’Associació Mútua Motera (AMM): “Generalment aquesta perícia es va adquirint amb l’experiència, però ni tan sols això és suficient. La majoria dels motoristes no recorre prou quilòmetres o bé no compta amb el consell o l’assessorament adequat. Amb això no vull dir que els motoristes siguin responsables dels accidents en què es veuen involucrats, sinó que, amb una formació adequada, se’n podrien evitar un 90%”.

El pla de formació és un dels eixos principals del Pla de Motos de la DGT, motiu pel qual es bonificarà a qui realitzi cursos de conducció segura, com els que el Club RACC ofereix des de fa temps.

La manca d’un bon ensinistrament a l’hora de conduir una moto i de circular en condicions reals remarca la necessitat de realitzar cursos en els quals es poden aprendre coses tan bàsiques com fer una frenada d’emergència o adquirir les habilitats necessàries per esquivar un obstacle a la via.

Com ja hem insistit en moltes ocasions en aquest blog, la importància d’anar amb moto amb l’equipament correcte, o saber triar bé el tipus de casc i de pantalla són totalment bàsics per evitar lesions de gravetat en desplaçaments de tota mena sobre dues rodes.