6 preguntes lògiques abans de comprar una moto

Tags: .,

Por: RACC Blog

Ciclomotors, escúters, megaescúters, enduro, trial, trail, naked, cruiser, chopper, esportives, gran turisme, elèctriques, de tres rodes… Ningú va dir mai que comprar una moto fos fàcil! L’oferta de models i segments de motocicletes és enorme i pot arribar a aclaparar els qui no en són experts. A la varietat s’afegeix el fet que, en general, el preu d’una moto és molt menor que el d’un turisme, de manera que es corre el risc de prendre la decisió de compra més amb el cor que amb la raó, amb les conseqüències que pot comportar a diferents nivells.

Preguntes abans de comprar una moto

Abans de comprar una moto…

Per això, val la pena recordar cinc preguntes lògiques que cal fer-se abans de comprar una moto… I una qüestió extra davant l’ampliació de l’oferta de models elèctrics.

1. Quin ús en farem?

És la pregunta clau; la primera que solen fer-nos en un concessionari o quan demanem consell a algun expert. El manual diu que l’opció més lògica per a un ús urbà seria l’escúter –amb la gran varietat que ofereix actualment aquest segment–, mentre que el ventall per a un ús no urbà és molt més ampli, en funció de les escapades off road o els milers de quilòmetres que es preveu fer-hi.

En plantejar l’ús s’ha de tenir també en compte si serà habitual que viatgem o no amb passatger. En cas que sí, hem de pensar en la seva comoditat i tenir també en compte la dimensió, la posició i el confort del seient del darrere.

2. Quina és la nostra experiència?

És fonamental no voler aspirar a un tipus de moto que, per inexperiència, no aconseguirem controlar. Pot arribar a suposar un risc per a la nostra seguretat (i la de tots els altres). La possibilitat d’optar a un tipus o un altre de moto depèn del carnet de conduir que tinguem.

Un dels col·lectius de risc són aquells conductors que, amb el carnet de turisme, poden optar a conduir motos de fins a 125 cc sense estar obligat a formar-se prèviament. Per això, sempre es recomana adquirir una experiència prèvia o participar en un curs específic abans de circular en condicions normals de trànsit.

3. Quin pressupost tenim?

Lògicament, el preu és un element fonamental en qualsevol compra. Les opcions del mercat són també molt extenses i no es limiten únicament al preu del vehicle. Cal tenir en compte les despeses associades: assegurança, impostos, despeses de manteniment, combustible i aparcament. En funció de l’ús i del model escollit, és també molt important la despesa en equipament (jaqueta, botes, pantalons, guants…). I, per descomptat, l’imprescindible casc.

En funció del pressupost i l’experiència, ens plantejarem si escollirem entre una moto nova o una de segona mà, amb totes les precaucions habituals a l’hora de comprar un vehicle usat.

4. Com som físicament?

És també evident, però val la pena recordar-ho: hem de seure sempre a la moto abans de comprar-la i fer el possible per provar-la. En parlar del nostre físic ens referim tant a la nostra constitució –principalment, l’altura– com a la nostra capacitat per arrossegar models que poden arribar a superar els 300 quilos.

5. Quin equipament de seguretat escollim?

Els veterans ho saben de sobres i als novells convé recordar-los aquella màxima que, amb moto, nosaltres som la carrosseria. Per això, val la pena incorporar tants equipaments de seguretat com sigui possible, entre els quals destaca l’ABS, obligatori per a motos de més de 125 cc i disponible com a opció en alguns models de menor cilindrada. En aquest post, expliquem els avantatges d’aquesta tecnologia, totalment recomanable: ABS i CBS en motos, com milloren la frenada?

I 6. Quina és la nostra sensibilitat mediambiental?

Encara que en menor mesura que els turismes, les motos també contribueixen a la contaminació, i el respecte pel medi ambient és un factor creixent a tenir en compte. En paral·lel a la progressiva implantació de mesures més restrictives sobre emissions ha sorgit amb força l’opció de les motos elèctriques, més viable que en els turismes perquè les distàncies a recórrer són menors i es necessita menys autonomia.