Moto: consells d’ús durant la desescalada

Por: RACC Blog

Per molts, l’ús de la moto és vital en el dia a dia, però, com fer-ho amb seguretat?

La desescalada ha portat noves normes per a evitar rebrots i nous contagis del virus de la Covid-19. Al costat de cadascuna de les fases existeixen diferents directrius per saber com i per on circular amb un vehicle sense infringir les normes i des del RACC també vam fer unes recomanacions per desplaçar-se de manera segura. Però, com he de circular amb una moto?

La moto és un transport ideal per al trànsit urbà. La seva mida i la seva versatilitat ens eviten problemes de tota mena i, després de la pandèmia, també els de contagi, pel fet que es tracta d’un vehicle d’ús individual en la majoria dels casos.

Després de les deslimitacions a les fases 1 i 2, incorporades a totes les comunitats autònomes, l’ús de la moto i d’altres vehicles s’ha ampliat, motiu pel qual us deixem uns consells per tornar a gaudir de les motos amb total seguretat.

 

Arrencada i posada a punt:

Com ja expliquem a l’article dedicat als vehicles en general, en el cas de la moto el procés serà molt semblant.

Després d’un període de llarga inactivitat, el primordial serà completar un repàs visual sobre la moto per comprovar si existeix alguna peça malmesa –sobretot si ha estat estacionada a la via pública– o té algun tipus de desperfecte.

El nivell de càrrega de la bateria serà un altre pas important. Amb el primer gir de clau sabrem si es troba en bon estat o no. En el cas de les motos, la bateria és més delicada que la dels cotxes, amb una vida inferior i amb un manteniment més freqüent.

En el cas de descàrrega total, un carregador de bateria serà ideal per tornar a recarregar-la i iniciar la marxa sense contratemps, revisant el nivell d’àcid si és d’aquesta mena i emplenant-lo fins als nivells indicats pel fabricant. Cal tenir especial tacte amb les bateries de gel o de liti, ja que la seva càrrega és més delicada i convé tenir el carregador adequat.

Una altra part important a revisar serà la tensió i el correcte greixatge de la cadena de transmissió. Per a un òptim funcionament ha d’estar completament neta i greixada i amb la tensió adequada per evitar trencaments o sortides de la cadena.

En cas de tenir joc en els pinyons de la roda, el canvi de cadena i corona és el més aconsellable per evitar sorpreses desagradables durant la marxa.

En un principi la gasolina no ha d’haver perdut les seves qualitats, per la qual cosa no ha de ser necessària renovar-la. En les motos amb certa antiguitat, s’ha de revisar tant com sigui possible l’estat interior del dipòsit, per comprovar la formació d’òxid, si s’ha deixat buit o amb poca benzina.

En el cas de l’aparició d’òxid, s’haurà d’aplicar un antioxidant i en casos extrems un revestiment d’epoxi, que recomanem que faci un professional per l’alt grau de toxicitat d’aquests elements.

La pressió dels pneumàtics, els nivells d’oli i refrigerant i l’estat de gomes i plàstics seran la resta de punts a comprovar abans d’iniciar la marxa, a més d’una correcta lubricació dels elements que ho necessitin.

 

Neteja:

La neteja és primordial en una moto, ja que l’exposició a l’exterior és més gran que la d’un vehicle amb carrosseria. Les zones de contacte són moltes en un vehicle de dues rodes, per la qual cosa recomanem una neteja a fons.

Manetes, empunyadures, seient, dipòsit, nanses i botons serà recomanable netejar-los amb productes amb una alta dissolució d’alcohol, per eliminar qualsevol mena de bacteris i microbis.

 

ITV:

Durant el confinament, moltes ITV han caducat pel tancament dels més de 500 centres localitzats a Espanya. Després de la desescalada i la posterior reobertura, la majoria de centres s’han vist col·lapsats.

Per a les ITV caducades durant el període de tancament, com explica en el seu web la xarxa Certio, de centres d’inspeccions tècniques, “segons la disposició addicional tercera del Reial decret 463/2020, durant aquest període, de manera excepcional, l’obligació de passar inspeccions tècniques prescrites en la reglamentació ha quedat suspesa, així com la data de venciment de la ITV. Per això, aquells vehicles als quals caduqui la inspecció en aquest període, podran circular sense problemes quant a multes i assegurances”. Per a aquests vehicles existeix un període de pròrroga que ha de respectar-se. Aquesta màxima no és aplicable a vehicles amb una caducitat anterior o posterior al període de confinament.

 

Conducció segura:

Com ja expliquem a l’article consells de conducció segura, hem de maximitzar els nostres sentits per evitar accidents en aquesta tornada a la normalitat.

Adoptar una bona posició a l’hora de la conducció, senyalitzar els girs i canvis de trajectòria, conduir per la dreta, evitar distraccions, no fer ziga-zagues entre altres vehicles i evitar situacions de risc són algunes de les recomanacions.

 

Circulació:

Per circular amb moto, haurem de respectar les indicacions de cada fase. En el cas dels vehicles de dues rodes es recomana viatjar sempre de manera individual o amb persones amb les quals es comparteix domicili, encara que es pugui fer portant acompanyant.

La normativa d’ús de les mascaretes amb moto és comuna a qualsevol mena de fase. En aquest cas, la normativa depèn de diversos factors, com la mena de casc o acompanyant.

Amb casc integral no s’haurà d’usar màscara en cap supòsit, ja que el tancament perimetral del casc ja és una bona mesura de protecció. Si viatgen dues persones amb integral, tampoc serà necessari. Una norma que canvia en el cas dels oberts o tipus jet.

Si els dos ocupants resideixen al mateix domicili, no hauran de portar màscara, malgrat que en recomanem igualment el seu ús. Es converteix en obligatòria en el cas de no ser tots dos residents al mateix domicili, encara que un d’ells porti casc integral.

Pots consultar els tipus de casc disponibles al mercat, i el tipus de pantalles per escollir.

Recomanem també mantenir, en la mesura que sigui possible, la distància amb altres vehicles, a més de realitzar els pagaments en peatges amb mètodes sense contacte.

L’ús de guants no és obligatori, però sí que és altament aconsellable amb moto privada. Serveixen els guants de moto o els d’un altre material, malgrat que els primers són els més recomanables per la seva protecció davant possibles accidents.

 

Motosharing:

Com ja hem explicat, per a vehicles d’ús compartit o motosharing, és recomanable consultar la disponibilitat del servei amb anterioritat i si s’han adoptat les mesures de seguretat obligatòries. L’ús de gel hidroalcohòlic abans i després de cada viatge amb aquests vehicles és primordial, així com l’ús obligatori de guants i, en la mesura que sigui possible, del nostre propi casc.