Consells de conducció per a la desescalada
Por: RACC Blog
Conduir és com anar amb bicicleta, mai no s’oblida. Però cal recordar diversos aspectes per desoxidar-se després de més de dos mesos sense posar-se al volant.
El confinament per la pandèmia ens ha obligat a realitzar molts canvis en les nostres rutines diàries. Des del teletreball als hàbits d’alimentació o la rutina esportiva, el coronavirus ens ha trastocat tots els plans vitals. Un d’ells ha estat la conducció, ja que en els casos en què no hem usat el vehicle, també podem haver perdut l’hàbit de la conducció.
Per a què podem usar el cotxe durant la fase 1 de la desescalada?
Després de conèixer els consells per tornar a agafar el cotxe i com desinfectar un vehicle, us recordem una sèrie de conceptes per a tornar a conduir amb total seguretat durant la desescalada.
Com asseure’s en el vehicle:
La posició de conducció és segurament l’acció quotidiana més mal executada per una gran part dels conductors. Consells com situar el seient a la distància i l’altura correctes, la bona regulació dels retrovisors, reposacaps o el cinturó de seguretat, poden salvar-nos la vida en cas d’accident o, directament, evitar-lo.
Frenada d’emergència:
Saber reaccionar correctament en una frenada d’emergència és la manera més bàsica d’evitar un accident durant la ruta. Aspectes com l’estat dels pneumàtics del nostre vehicle o del ferm –mullat, gel, neu, brutícia…– per on circulem incidiran directament en la distància de frenada. Al marge d’aquests factors, convé saber com reaccionar perquè els elements electrònics de seguretat del nostre vehicle –ABS, control de tracció i estabilitat o direcció assistida– facin la resta per evitar accidents i lesions.
Senyalitzar correctament amb l’intermitent:
Els intermitents hi són per fer-los servir: una màxima que no sempre es porta a la pràctica. L’ús dels indicadors de direcció és completament obligatori, com ens recorda el codi de circulació, per senyalitzar maniobres, avançaments, canvis de carril, girs, etc. que han de realitzar-se amb la suficient antelació perquè la resta de conductors o vianants implicats en aquesta maniobra puguin donar-se per assabentats. Per fer-ho correctament és necessari avisar abans de reduir la velocitat per executar la maniobra.
No advertir una maniobra durant la marxa és considerat una falta greu que està sancionada amb uns 200 €, sense retirada de punts.
Conduir per la dreta:
El carril dret existeix! Una cosa tan evident com conduir per la dreta és una de les infraccions que repeteixen la majoria dels conductors. S’ha de conduir pel carril de la dreta en vies ràpides, autopistes o carreteres, fent ús del carril esquerre únicament per avançar o realitzar un gir a l’esquerra, mantenint sempre la distància de seguretat.
No respectar la circulació per la dreta també està considerat com una falta greu amb 200 € de sanció.
Així ens ho explica la DGT:
Conducció eficient:
Amb una conducció eficient podrem reduir l’impacte en la vida del nostre motor per allargar-la considerablement, a més de reduir el consum i les emissions de CO2.
Circular amb marxes llargues, evitar frenades o acceleracions brusques, circular amb les finestretes tancades, mantenir el vehicle en bon estat i practicar una conducció constant i relaxada ens ajudaran a ser més eficients en la nostra conducció.
Fer servir el canvi de marxes a baixes revolucions és una de les accions més simples i millors per aconseguir una conducció eficient:
Evita distraccions:
Les distraccions al volant són la causa d’un de cada quatre accidents, segons explica la DGT.
L’ús d’un dispositiu GPS, del mòbil, d’equips d’àudio, fumar, menjar o beure, buscar objectes o la son i la fatiga disminueixen la nostra velocitat de reacció, amb la qual cosa es redueix ostensiblement la distància que tenim per realitzar una frenada d’emergència, motiu més que suficient per tenir un accident de conseqüències greus.