Com podem allargar la vida dels electrodomèstics?
Por: RACC Blog
Aquests dies d’obligat confinament els nostres electrodomèstics treballen més del normal, per la qual cosa es poden avariar més fàcilment.
Des del RACC prestem serveis a la llar a través de Servihogar 24h (empresa del Grup amb més de 350 efectius en gestió per donar resposta a tot el territori nacional). Des d’allà es gestionen tots els serveis per a assegurats i socis a través de plataformes de call center i gestió, que traslladen la sol·licitud al reparador pertinent de la zona per donar servei al client.
A Barcelona comptem amb Gas24h, empresa del Grup RACC que disposa de personal en plantilla qualificat i amb les certificacions pertinents per dur a terme qualsevol de les següents especialitats en serveis per a la llar:
- Diagnòstic/reparació o substitució en servei de fontaneria. Urgències en cas de trobar-se sense aigua, per restablir i localitzar l’origen.
- Diagnòstic/reparació o substitució en servei d’electricitat. Urgències en cas de trobar-se sense llum, per restablir i localitzar l’origen.
- Diagnòstic/reparació o substitució en servei de paleta.
- Diagnòstic/reparació o substitució en servei de serralleria.
- Diagnòstic/reparació o substitució de qualsevol electrodomèstic.
- Diagnòstic/reparació o substitució de qualsevol caldera mixta (aigua calenta i calefacció). Tant a gas com a gasoil, gestionem manteniment.
- Diagnòstic/reparació o substitució de qualsevol escalfador de gas (aigua calenta), gestionem manteniment.
- Diagnòstic/reparació o substitució de qualsevol termos elèctric o interacumulador d’aigua calenta sanitària.
- Diagnòstic/reparació o substitució de qualsevol equip d’aire condicionat (split paret, conductes, casset, sostre-terra) tant en àmbit domèstic com comercial, gestionem manteniment.
La nostra atenció està enfocada als socis i als particulars que demanen una intervenció per qualsevol d’aquestes causes. És cert que la nostra capacitat és més àmplia, però ens centrarem únicament en aquestes, ja que són les àrees amb més demandes.
Com hem afrontat l’estat d’alarma causat per la Covid-19?
Des de l’entrada en vigor de l’estat d’alarma, el 13 abril, el nostre objectiu ha estat minimitzar el contacte directe a casa de l’usuari, donant el millor servei a les demandes essencials i donant cobertura en funció de la urgència a la resta. Per a això, vam posar en marxa un sistema que realment ha estat reeixit en la majoria dels serveis gestionats: un canal intern tècnic a través del qual, amb ajuda de Gas24h, es realitzen visites telemàtiques tècniques.
Implantació de visites telemàtiques tècniques
Es tracta de contactar amb l’usuari afectat que demana un servei i, després d’una enquesta per saber què passa, li demanem unes imatges del problema o fins i tot un petit vídeo. Amb això hem aconseguit donar més cobertura en menys temps i
diagnostiquem de manera telemàtica, de manera que podem iniciar la comanda de recanvi o donar indicacions bàsiques tècniques al soci/particular per solucionar el problema, el qual, per cert, està sent un gran alumne.
Realment l’acollida i el suport del soci/particular ha estat un punt clau, ja que sense la seva col·laboració aquest sistema no hagués estat possible, ens hem adonat que hi ha grans tècnics, tot i que ni ells mateixos ho sabien.
En els casos en què no ha estat possible gestionar aquestes fotos o vídeos per causes diverses (gent gran, vulnerables, etc.), s’han realitzat les visites pertinents, això sí, amb les mesures de seguretat establertes per l’Estat.
Vaja, que ens hem reconvertit, adequant-nos a les noves circumstàncies a què ens enfrontem entre tots. Segur que units superarem aquests moments complicats.
Com podem allargar la vida dels nostres electrodomèstics?
Tot seguit comentarem unes simples pautes que han de tenir en compte els nostres socis per allargar la vida útil dels seus equipaments.
Rentadora
Sabem que és imprescindible en la nostra vida quotidiana i en aquests moments més que mai, ja que han d’estar al 100% per poder dur a terme una correcta desinfecció. Us indiquem unes pautes per poder mantenir neta i desinfectada la vostra màquina.
Al mercat es troben molts components netejadors de màquines que són vàlids, però hi ha un remei casolà igual o millor que qualsevol altre de cost elevat. Simplement, netejar el filtre de la rentadora mensualment per poder extreure qualsevol brutícia del circuit pot estalviar-nos avaries a la bomba de buit després de la rentada, i utilitzar un rentat com a mínim a 60º amb mitja tassa de vinagre de poma farà que tot el circuit interior i el bombo quedin nets i desinfectats davant de qualsevol fong per humitat, es garanteix estalvi d’energia i es retarden futures avaries hidràuliques.
Rentaplats
En el nostre dia a dia és un més i ajuda a guanyar temps. Segons els que visquem a casa, pot fer-se servir més d’una vegada al dia. Per això és molt important també que tinguem en compte que se n’ha de fer un correcte manteniment i complir amb les especificacions del fabricant.
És important esbaldir els plats abans d’introduir-los al rentavaixella i així evitar que puguin quedar restes de menjar dins de l’habitacle. L’equip té un filtre a la safata i un altre de més intern que sol estar sota del primer, per això és molt important que mensualment es retirin els filtres per netejar-los amb aigua i sabó i es tornin a posar al seu lloc. És una tasca molt senzilla i qualsevol pot fer-la.
Com amb la rentadora, hem de netejar l’equipament, realitzant una rentada a temperatura elevada introduint mitja tassa de vinagre de poma amb suc d’una llimona espremut; aquest últim actuarà com un ambientador i donarà una brillantor extra. És important que no faltin sal ni abrillantador, la insuficiència d’aquests components es notarà en el resultat final de la rentada. Seguint aquestes senzilles instruccions, es garanteix estalvi d’energia i que es retardin les avaries hidràuliques.
Forn
En aquests dies molts hem tret a lluir la nostra faceta oculta de grans pastissers o, simplement, hem volgut dedicar-li més temps a un tipus de menjar que abans no fèiem perquè sempre estem molt ocupats. Encara que a simple vista un forn no sembla que hagi de tenir massa manteniment, hi ha aspectes que molts desconeixen i és important que tinguem en compte.
Qualsevol forn ha de tenir un espai d’aspiració per la part superior i la part inferior per afavorir la recirculació de l’aire durant el seu funcionament, en cas que no existeixi o que quedi tapat per brutícia es poden ocasionar seriosos problemes, el consum de l’aparell augmentarà significativament fins a un 15%, cosa que es pot convertir en un problema afegit, i se sobreescalfarà la zona, de manera que podrien donar-se casos de salts de llum en el tèrmic del forn, si n’hi ha.
I l’interior del forn també és important. Amb una correcta neteja i un bon manteniment intern reduirem el consum elèctric i aconseguirem que les seves funcions siguin òptimes. Per realitzar una neteja interna tenim l’opció casolana d’utilitzar aigua calenta amb bicarbonat sòdic, que és un gran desincrustant, això garantirà una correcta funcionalitat i s’evitaran avaries a curt termini.
Vitroceràmica i inducció
Igual que el forn, tota vitro o inducció ha de tenir una zona d’aspiració per la part superior i la part inferior perquè pugui existir una recirculació d’aire durant el seu funcionament, la manca d’aquest espai o que hi hagi brutícia tapant aquesta ventilació pot ocasionar seriosos problemes, el consum de l’aparell augmentarà significativament fins a un 18% i es sobreescalfarà la zona d’ubicació, de manera que podrien donar-se casos de salts de llum en el tèrmic de la vitro o la inducció, si n’hi ha.
Per a una neteja correcta d’una superfície vitroceràmica es pot utilitzar una barreja d’aigua calenta amb sabó i bicarbonat, encara que el millor netejador, tot i que no soc dels qui els agrada fer propaganda, sens dubte és “Vitroclen”, per algun motiu tots els fabricants ho indiquen, és un component que erradica la brutícia.
Frigorífic
Aquest electrodomèstic és, sens dubte, el que més consumeix de tots i, encara que no ho sembli, és el que més pateix al llarg de la seva vida, ja que des que s’endolla fins que pateix una avaria no deixa d’estar connectat al corrent i funcionant sense parar, per això és important tenir-ne en compte el consum quan n’adquirim un de nou. Aquest aparell té molts punts que hauríem de comentar, però només indicarem els bàsics per a una correcta funcionalitat i un manteniment casolà.
Els frigorífics que no són no frost o no tan moderns tenen en la part del darrere un tub serpentejant a manera de radiador anomenat serpentí, que és el que dissipa la calor que emet el compressor (motor) de la nevera quan comprimeix per crear el fred de l’interior; és molt important que aquest element estigui lliure de pelusses o brutícia perquè funcioni correctament i que el seu rendiment sigui òptim. També us podeu trobar que a la part del darrere no hi hagi res del que s’ha comentat, ja que cada vegada evolucionen més els fabricants i aquest component l’integren a l’interior cobert per una placa de policarbonat que fa que no sigui visible; en aquests casos no cal tocar res.
Sí que és cert que encara que es vegin existeixen més aspectes a tenir en compte per a un correcte manteniment. L’espai del buit on se situa la nevera ha de ser tal com indica el fabricant, ja que el motor de darrere de la nevera ha de poder refrigerar sense sobreescalfar-se. Aquesta mesura és importantíssima i s’ha de tenir en compte.
Un altre aspecte a considerar és no omplir la nevera i/o congelador de manera que gairebé no es pugui tancar. Això pot crear que en part de congelador hi hagi excés de fred, cosa que provoca plaques de gel i fa que la comporta que dona pas a refredar la nevera quedi travada (aquesta comporta s’anomena dumper), En gairebé tots els frigorífics no frost podem trobar aquest element, tot i que no és visible per l’usuari, i sabem que està malament quan el congelador refreda però la nevera no, aquest és un dels símptomes. En aquests casos haurem de descongelar durant 24 hores i tornar a iniciar el funcionament transcorregut aquest temps; si el problema persisteix, s’haurà d’avisar un tècnic, ja que pot haver-se trencat la comporta (dúmper) a causa del gel.
Escalfadors i calderes
En aquest àmbit som realment uns dels referents en el sector, pels anys que fa que treballem en temes de calefacció, calderes i escalfadors i que ens permeten entendre cada un dels diferents aspectes. A continuació, donarem tres claus importants per aconseguir un correcte funcionament i un bon rendiment del nostre equip.
- Revisió de manteniment segons la Normativa 2013 (Reial Decret 238/2013 de 5 d’abril segons el RITE-Reglament d’Instal·lacions Tèrmiques d’Edificis). S’obliga l’usuari a revisar l’equip com a mínim cada dos anys. En aquesta revisió es realitza la neteja de la cambra de combustió i comprovacions de rendiment importants perquè el funcionament de l’equip sigui òptim i es puguin prevenir mals majors en les seves funcions. Hi ha manteniments anuals que compleixen amb aquests requisits i que són molt aconsellables, des del RACC podem gestionar-los sense problemes.
- Verificar que la pressió en el circuit de calefacció no excedeixi de 1.5 bar amb la calefacció parada i en fred, això s’ha d’ajustar després d’haver purgat els radiadors.
- Mantenir l’aparell lliure d’objectes i amb ventilació adequada si no és estanc.
Termos elèctrics i interacumuladors
En aquest àmbit és molt important que tinguem en compte que tots els termos elèctrics estan formats per un recipient amb una resistència elèctrica que és la que fa que s’escalfi l’aigua a la temperatura escollida. Per a això també disposa d’una barra de magnesi que té com a missió eliminar qualsevol partícula de calç a l’interior, peça molt important però que és desconeguda pels usuaris.
La barra de magnesi només pot ser substituïda per un professional autoritzat, ja que cal desmuntar l’interior de l’acumulador i s’exigeixen nocions tècniques i pràctiques per a aquesta gestió.
Al mercat hi ha moltíssimes marques i gammes de termos elèctrics i cadascuna té els seus manuals de manteniment, però tots coincideixen en el fet que s’ha de substituir l’ànode de sacrifici (barra de magnesi), que té una durabilitat d’1 a 3 anys, depenent de la duresa de l’aigua. El cost mitjà d’aquesta gestió està entre 200 i 250 €, de manera que l’usuari no sol fer-la i acaba substituint el termos quan falla del tot (no surt aigua, no escalfa gaire, perd aigua…).
La recomanació de pressió d’aigua en habitatge està entre 3,5 i 4,5 bar com a màxim per a una correcta funcionalitat de qualsevol termos elèctric; si aquesta pressió és més gran, haurem d’intercalar a l’entrada d’aigua a l’habitatge un regulador de pressió per no tenir sorpreses per excés de pressió, pèrdues d’aigua o, fins i tot, trencaments de recipient.
El tema de la duresa de l’aigua ens obre un altre camp que també toquem i que és molt important: el sistema de descalcificació.
Descalcificador
Aquest és un dels elements que pocs posem en les nostres vides, i us puc assegurar que qui el té no pensa treure-se’l. Actualment, a causa de la competència en el mercat, aquest aparell està a uns preus molt competitius i dona uns avantatges que molts desconeixen.
Ara pensin en tot el que a casa està en contacte amb l’aigua: rentadora, rentavaixelles, xarxa d’aigua en l’habitatge (aixetes) i, el més important, la nostra pell. Amb un descalcificador, tot el comentat té una vida més duradora pel que fa a mecànica hidràulica, un pH adequat farà que no es formin peces calcàries que danyin el nostre equip, i a més la nostra pell deixarà d’estar seca i patir picors.
El manteniment d’aquests aparells és molt senzill, es tracta de verificar la duresa de l’aigua a través d’un test i ajustar-la, si cal, per a la seva regeneració. Actualment els descalcificadors són automàtics, de manera que una correcta regulació no s’ha d’estar controlant cada dia, i només haurem d’afegir sal, un funcionament econòmic que ens alliberarà de més d’una reparació innecessària.
Aire condicionat
Aquest equip és tan important com una caldera, en molts habitatges no existeix calefacció per radiadors, només per aire condicionat, que és el que s’ocupa de donar frescor a l’estiu i calor a l’hivern.
És molt important fer bé el manteniment dels equips d’aire condicionat, i en la situació en què vivim és més important que mai netejar correctament els filtres, ja que poden arribar a ser transmissors de virus i al·lèrgies.
Hem de realitzar la neteja de filtres segons l’ús que els donem i la ubicació de l’habitatge, no és igual viure al camp que al mig d’una ciutat: el filtre de l’aparell de la ciutat sempre està més brut i amb partícules més contaminants, mentre que al del camp l’afectaran més partícules de pol·len i derivats. La recomanació és realitzar una neteja mensual si funciona cada dia; si el funcionament és ocasional, amb un total de treball inferior a deu dies al mes, poden realitzar-se les neteges trimestralment.
A més, cal tenir en compte que les safates de condensats han de ser desinfectades i els radiadors de l’equip també. Per a això existeixen líquids específics, tot i que aigua amb una reducció de lleixiu també seria efectiva, per exemple, un litre d’aigua per una quarta part de lleixiu en un polvoritzador.
Pel que fa a la unitat exterior, molts se n’obliden pensant que com que s’està al carrer no cal fer-hi res i no és així, aquest és el motor, i, igual que el de la nevera que anteriorment comentàvem, si no es neteja, es poden ocasionar sobreescalfaments i / o ruptures.
Mantenir l’aparell net sempre serà positiu perquè no incorri en un mal rendiment i, per tant, en un excés de consum elèctric.
Espero haver aportat un punt tècnic fàcil d’entendre per a tots aquells que tenien ganes de conèixer una mica més a fons la nostra tasca i, el que és més important, per evitar una possible avaria. Si tens qualsevol problema a casa teva o amb els teus electrodomèstics, no dubtis a trucar-nos i un dels nostres tècnics es posarà en contacte amb tu per ajudar-te.
Juan A. González, cap tècnic de Gas24, empresa del Grup RACC