Com veu un daltònic els semàfors?

Tags: .

Por: RACC Blog

Segur que és una pregunta que t’has fet més d’una vegada. I és probable que n’hi segueixin altres com… realment als daltònics els costa distingir el vermell del verd? Això els impedeix conduir?

Daltonisme, més comú en homes

Però comencem pel bàsic: què significa ser daltònic? Segons el DIEC, és un trastorn congènit de percepció cromàtica que consisteix en una ceguesa total o parcial per a certs colors. I encara que no és un dels trastorns visuals més freqüents, el cert és que afecta molt més els homes (8 de cada 100, ho pateixen) que les dones (només un 0,4% són daltòniques). I a l’hora de conduir això pot provocar dificultats per distingir el codi de colors dels semàfors, com mostra la següent imatge:

 

Llegir més: tingues la teva assegurança de cotxe al dia

daltonismo

Semàfors: Cal fiar-se sempre de l’ordre?

Encara que a Espanya tots els semàfors estan en vertical i segueixen el mateix ordre de colors, no passa el mateix en altres països, com, per exemple, el Canadà, on pots trobar semàfors en horitzontal. Informa’t sobre aquest tema si tens previst conduir a l’estranger i ets daltònic.

I tu com ho veus?

Una de les formes més senzilles de saber si ets o no daltònic és el test d’Ishihara, que es basa en una sèrie de cercles grans (formats per petites circumferències) que amaguen un número a l’interior. El joc de colors utilitzat no és perceptible per a les persones daltòniques, que no són capaces d’identificar correctament els números. I tu, t’atreveixes a posar-te a prova?

Com veu un daltonic?

La resposta correcta d’aquest test és 7, 13, 16, 8, 12, 9.

Quan el problema són unes ulleres mal graduades

Les xifres ho deixen clar: un de cada quatre espanyols condueix amb algun problema de visió, segons dades d’un estudi conjunt de Visió i Vida i la Universitat Politècnica de Catalunya amb la col·laboració del RACC. Fer-ho de forma distreta, utilitzar malament les llums, circular en sentit contrari o en zig-zag, saltar-se senyals, frenar sense causa justificada, indicar malament una maniobra… són algunes de les “distraccions” que poden provocar els problemes de visió mentre condueixes.

  • La visió borrosa és el principal problema. Així, una persona amb hipermetropia o amb vista cansada pot no veure bé els objectes propers, com per exemple el quadre de comandament del cotxe. I la miopia sense corregir pot fer que sigui molt més difícil distingir de lluny els senyals que s’assemblen, com el de direcció prohibida i el d’stop, amb el perill que això comporta.
Miopia y visió borrosa de senyals

Visió de dos senyals per part d’una persona amb miopia (d’1 a 5 diòptries).

  • Que l’interior dels senyals “balli” et pot passar si sofreixes astigmatisme, un defecte en la curvatura de la còrnia que impedeix enfocar bé els objectes tant de prop com de lluny.
astigmatisme

Visió d’un senyal de perill a 10 metres per part de dues persones amb astigmatisme (2 i 1 diòptries).

  • La pèrdua del camp de visió afecta especialment persones amb glaucoma o DMAE (degeneració macular associada a l’edat), dos trastorns més comuns a mesura que complim anys. El primer pot provocar visió de túnel, mentre que en el segon l’efecte és el contrari, però no menys perillós: es veuen bé els marges però no el centre de la imatge.
Glaucoma y DMAE

Visió d’un conductor amb glaucoma (1) i d’un conductor amb DMAE (2).

Com pots veure, no és un assumpte que es pugui prendre a la lleugera. En alguns casos, corregir aquests trastorns o evitar que vagin a més pot ser tan senzill com no saltar-se les revisions anuals de la vista i ajustar la graduació de les ulleres, si és necessari. I recorda que, davant qualsevol dubte, l’assistència sanitària del RACC compta amb un Metge de Guàrdia 24h.