Venda de cotxes el 2013: la Xina continua al capdavant mentre el Japó, l’Índia i Alemanya retrocedeixen

Por: RACC Blog

Durant l’any 2013 s’ha arribat als 85 milions d’automòbils venuts a tot el món, la qual cosa representa un augment del 4% respecte del 2012. Tot i que el rànquing no varia, sí que hi ha hagut canvis de tendència en països significatius.

La Xina manté el lideratge

La Xina continua com a número u en vendes, amb més de 21 milions d’unitats. La xifra és semblant a la dels cotxes fabricats i, per tant, podem dir que la balança comercial en aquest sentit està equilibrada, però els xinesos amb més poder adquisitiu continuen comprant vehicles importats.

venda de cotxes xina 2013

Alemanya punxa a casa

En canvi, Alemanya, malgrat que continua sent el mercat més potent d’Europa, torna a perdre vendes per segon exercici consecutiu, amb un 4% menys que l’any anterior. Una dada curiosa és que les marques alemanyes són les més perjudicials, perquè baixen les vendes un 9% al seu propi país. De moment, les dades de fabricació continuen essent bones, perquè les exportacions continuen donant xifres molt positives i Volkswagen s’ha convertit en la segona marca mundial només per darrere de Toyota.

L’Índia retrocedeix per agafar empempta

A l’Índia tampoc no li han anat les coses com s’esperava, sobretot per la situació econòmica tan incerta del país. Malgrat tots els incentius, la venda de vehicles va retrocedir per primer cop en 11 anys, tot i que l’última dècada havia tingut augments anuals d’un 20%. De gairebé 2,6 milions d’unitats venudes el 2012, es va quedar en 2,3 milions el 2013. Sigui com vulgui, els experts auguren que el 2020 el país asiàtic arribarà als 9 milions de vendes anuals i se situarà en la 4a plaça mundial, només per sota de la Xina, EUA, i el Japó.

Regne Unit, a la lliga de campions

Al Regne Unit, amb una població 20 cops inferior, el nombre de vendes va ser semblant al de l’Índia. El 2013 es va convertir en un any excel·lent per als concessionaris britànics, amb un augment del 10,8% respecte del 2012.

EUA segon mercat mundial, Brasil l’altra cara de la moneda

A l’altre costat de l’Atlàntic, les xifres són molt diferents per a les potències del nord i el sud del continent. Si bé als EUA continua la recuperació i es manté àmpliament com a segon mercat del món, amb 15,5 milions d’unitats, i ha augmentat les vendes en més d’un 7% respecte del 2012, Brasil és l’altra cara de la moneda i, en comptes d’augmentar les vendes, aquestes baixen per primer cop en una dècada, concretament un 1%. Però el que més preocupa ara a Brasil són les exportacions.

Japó paga la retirada d’incentius

El tercer de la llista, el Japó, la històrica potència en fabricació de vehicles, va veure com les vendes baixaven un 3,8%. Han patit en particular les vendes de turismes, segurament per la retirada d’incentius fiscals als cotxes “verds”. Aquesta deu ser molt probablement la tendència a molts països, perquè els nivells de contaminació han baixat tant en els cotxes nous que la recaptació d’impostos s’ha ressentit amb legislacions favorables.

Bones notícies per a Espanya, Portugal sorprèn i França a la baixa

Espanya va créixer el 2013 com a constructor i té també bones notícies en vendes, en particular els de gamma alta, si ho mirem comparativament. En total han estat 722.703 unitats, un 3,3% més que el 2012. El millor de tot és que el mes de desembre va representar un augment del 18,2% respecte del mateix mes del 2012, per la qual cosa el panorama és positiu després de molt temps.

Sorprèn que els vehicles d’ocasió que s’han venut a Espanya continuen en augment i els nous dupliquen les vendes.

Els països veïns s’han comportat de manera desigual. Portugal va sorprendre i va acabar l’any amb un augment del 4,7% i unes vendes totals de 127.000 unitats. En canvi, França baixa prop d’un 6% i es queda amb una venda de menys d’1,8 milions.

Els elèctrics, a poc a poc a l’alça

Els cotxes elèctrics, en què ens hem fixat tant els darrers temps, continuen augmentant les vendes, encara que no al ritme que seria desitjable. Així i tot, mensualment es van vendre 20.000 vehicles 100% elèctrics, amb una autonomia estesa o híbrids “endollables” durant el 2013 i se n’espera un gran augment el 2014.  Noruega continua sent-ne el paradigma, i les vendes ja superen la dels cotxes tradicionals.

A Espanya, malgrat que l’augment de vendes dels elèctrics ha estat enorme, amb un 85% d’augment comparat amb el 2012, continua essent encara residual, amb menys de 900 unitats anuals. En canvi, els híbrids es mantenen, amb 10.300.

Com hem vist en aquest post, a Espanya el 2013 va augmentar la venda de cotxes; si estàs pensant a comprar un cotxe properament i augmentar les xifres de 2014, no deixis de veure els cotxes nous i d’ocasió del Servei de Venda de Cotxes del RACC.