Tot sobre la nova normativa de cotxes històrics

Per: RACC

L’octubre passat va entrar en vigor la nova normativa de cotxes històrics a Espanya, un reglament que facilita els tràmits per convertir vehicles clàssics en històrics, que abarateix costos, que comporta avantatges per als propietaris i que permetrà baixar l’edat del parc mòbil espanyol. De fet, feia anys que les associacions i els clubs automobilístics ho demanaven.

Després de dos anys d’espera, la nova normativa és una realitat des de fa quatre mesos i permet convertir els cotxes clàssics en històrics per mitjà d’una breu gestió virtual o presencial, previ pagament d’una taxa de 20,81 € en concepte de canvi de servei. 

El tràmit és per a vehicles que tinguin una antiguitat mínima de 30 anys des de la seva primera matriculació o fabricació, o “que estiguin inscrits en l’Inventari General de Béns Mobles del Patrimoni Històric Espanyol, que hagin estat declarats béns d’interès cultural o que hagin participat en algun fet històric o pertangut a una personalitat”, tal com diu la publicació oficial.

Però quins avantatges té convertir un vehicle en històric?

Hi ha diversos avantatges lligats a la nova normativa, entre els quals destaquen els canvis en la periodicitat de les inspeccions tècniques (ITV), el pagament de l’impost del CO2 o la circulació i l’entrada en zones de baixes emissions. Amb aquesta nova norma no obtindrem una nova matrícula com abans, excepte en casos de rehabilitacions o importacions.

Un aspecte a tenir en compte per catalogar el vehicle és la permissivitat en les modificacions habituals de l’època, tot i que les que afectin la seguretat o la tècnica de l’automòbil requeriran la intervenció dels Serveis Tècnics de Vehicles Històrics.

El tràmit és reversible. Per tant, el vehicle perdria tots els beneficis i singularitats obtinguts i hauria de tornar a complir les periodicitats anteriors.

ITV

En els vehicles catalogats com a històrics, la periodicitat de la ITV passa d’anual a biennal si tenen menys de 40 anys, a triennal si se situen entre els 40 i els 45 anys i a quadriennal per als de més de 45 anys. Els que superin els 60 anys n’estan exclosos i el tràmit es pot passar de manera voluntària a criteri del propietari. 

Els ciclomotors també n’estan exempts i el tràmit és, doncs, voluntari per part dels propietaris, però les motos han de passar la ITV cada quatre anys.

Legislació anticontaminació i impost del CO2

Respecte a les normatives anticontaminació i les zones de baixes emissions, aquests vehicles n’estan exempts, atès el seu règim especial i característiques, i tampoc no han de pagar l’impost del CO2 en aquelles comunitats en què s’exigeix. Els vehicles amb matriculació històrica (RD 1247/1995), o catalogats amb la nova normativa del vehicle històric (RD 892/2024), no estan sotmesos a l’impost ni necessiten disposar de cap certificat d’un club o fer tramitacions amb les agències tributàries regionals, com es feia fins ara.

Circulació dels vehicles històrics

Amb aquesta catalogació els vehicles històrics tenen la circulació limitada a 96 dies a l’any. La norma es farà especialment efectiva en zones amb controls de baixes emissions, però en la pràctica serà molt difícil de regular en altres zones. S’obliga a utilitzar aquests vehicles ocasionalment i es prohibeix fer-los servir com a mitjà de transport quotidià –a fi de minimitzar l’impacte ambiental–, com a transport públic de viatgers o mercaderies o per a activitats agrícoles i d’obres i serveis. Estan subjectes a les mateixes normes generals de circulació i han de disposar de l’assegurança obligatòria i de la ITV quan sigui necessària.

Tal com explica la DGT, aquests vehicles hauran d’adaptar la circulació a les característiques que tinguin, segons la seva velocitat màxima i el seu sistema d’enllumenat: si no poden superar els 40 km/h, hauran de circular pel voral sempre que sigui possible i no podran rodar per autovies o autopistes si no són capaços de superar els 60 km/h.

Els automòbils que no disposin de cinturons a les places davanteres no podran superar els 80 km/h de velocitat. Tampoc podran circular per vies interurbanes si transporten menors d’edat amb una alçada igual o inferior a 135 cm i no tenen cinturons posteriors, ni els que no tinguin instal·lats sistemes de retenció infantil.

Els vehicles que per la seva antiguitat o les seves característiques no disposin dels sistemes d’enllumenat i de senyalització exigits tampoc podran circular entre l’alba i el capvespre, ni en circumstàncies que requereixin enllumenat.

Visibilitat del vehicle històric

Per a aquesta nova catalogació s’ha creat un distintiu d’ús obligatori. Es tracta d’un cercle amb fons groc de 60 mm de diàmetre amb la lletra “H”, un distintiu que substitueix l’antic “VH”. Els vehicles amb parabrisa hauran de col·locar-lo a la part superior dreta. 

El meu vehicle portarà una nova matrícula amb el format VH?

Els automòbils amb una placa de matrícula vigent a Espanya, amb la ITV en vigor, que no estiguin donats de baixa de manera permanent i que hagin sol·licitat el tràmit del grup A, no obtindran una matrícula diferent.

Els del grup B, és a dir, els que no estiguin matriculats a Espanya, que estiguin en situació de baixa definitiva o el titular dels quals desitgi tenir una matrícula històrica perquè l’actual no es correspon amb la seva data de matriculació o fabricació, podran obtenir-ne una amb el format VH-XXXX-BBB.

Albert San Andrés per RACC.