Temps i cost de viatjar en un Ŝkoda elèctric
Per: Deyanira García
La mobilitat elèctrica està revolucionant la manera que tenim de desplaçar-nos, oferint-nos una alternativa més neta i sostenible als vehicles tradicionals de combustió interna. Un dels models que ha captat l’atenció del mercat és l’Ŝkoda Enyaq Coupé 80X, un SUV elèctric que combina estil, rendiment i eficiència.
No obstant això, més enllà de les seves característiques estètiques i tècniques, és fonamental entendre els aspectes pràctics de tenir un cotxe elèctric i de viatjar-hi. Quin és el cost real de conduir aquest vehicle en comparació amb un cotxe de combustió? Quant de temps es necessita per carregar-lo? Com afecta això els viatges llargs? Per quantificar aquests detalls, hem fet un viatge des de Barcelona fins a Vielha, d’uns 305 quilòmetres aproximadament, amb aquest model de la marca Ŝkoda.
El primer aspecte que cal destacar és que l’Ŝkoda Enyaq Coupé 80X està equipat amb una bateria de 82 kW h, i ofereix una autonomia homologada per la WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure) de fins a 520 quilòmetres en una única càrrega. El seu motor elèctric proporciona una potència de 195 kW, xifra que es tradueix en 261 CV. A més, les seves línies aerodinàmiques no només tenen una funció estètica sinó també funcional, ja que distribueixen el flux d’aire de manera que el fan més eficient en termes d’autonomia. A més, compta amb tecnologia avançada, assistència a la conducció d’última generació i opcions de càrrega ràpida que permeten que en menys de 40 minuts es recarregui la bateria fins al 80%.
Inici del viatge
Viatjar en un vehicle elèctric implica haver de tenir una mica més de previsió que si ho féssim en un cotxe de combustió interna. És un fet que la infraestructura està en creixement i trobar un punt de càrrega, de vegades, pot provocar una alteració de la nostra ruta. Hi ha diverses apps que planifiquen, tenint en compte el vehicle, una ruta gairebé personalitzada perquè sàpigues en tot moment cap on has d’anar.
Com dèiem, doncs, sortim des de Barcelona, amb la càrrega al 100%, per allargar tant com puguem la parada en un viatge que trigarà una mica menys de quatre hores i mitja.
Durant el recorregut vam fer una parada a l’altura de Fonolleres, perquè una de les apps ens indicava que hi havia un carregador disponible de 300 kW. Portàvem uns 112 quilòmetres recorreguts i havíem consumit pràcticament la meitat de la bateria. En uns 20 minuts, i amb un cost de 0,69 €/kW, la bateria va pujar fins al 80%. I així afrontàvem el segon tram del recorregut: quedaven 192 quilòmetres fins a Vielha. No van ser necessàries més parades, tot i que en arribar la bateria estava per sota del 20% de la seva capacitat.
D’altra banda, és cert que, encara que se’ns adverteixi de l’autonomia que ens queda, és preferible no esperar fins a l’últim moment, ja que el consum de bateria pot variar en funció de la velocitat de circulació, fins i tot de la nostra manera de conduir, de les condicions meteorològiques, de l’ús dels llums o dels sistemes d’entreteniment, del pes… Són molts els factors que hi influeixen.
Conclusió
Després d’una anàlisi detallada de l’Ŝkoda Enyaq Coupé 80X, és evident que aquest SUV elèctric ofereix un seguit d’avantatges significatius en termes de cost i temps associats al seu ús. Encara que la inversió inicial és superior a la d’un vehicle de combustió interna, els costos operatius i de manteniment més baixos el converteixen en una opció atractiva a llarg termini.
En termes de temps, encara que el procés de carregar la bateria triga més que el d’omplir el dipòsit de carburant, la previsió d’augmentar la infraestructura de càrrega ràpida i la planificació prèvia minimitzen aquest inconvenient.
En resum, l’Ŝkoda Enyaq Coupé 80X és una opció vàlida per a aquells que busquen un elèctric que combini una bona relació cost-temps sense deixar de banda la qualitat. Ja és un fet que els cotxes elèctrics guanyen territori a les nostres carreteres i, a mesura que es desenvolupi la infraestructura, els vehicles sostenibles estan destinats a ser el futur de la nostra mobilitat.