Telèfons (poc) intel·ligents al volant

Por: RACC Blog

“Com més intel·ligents són els telèfons, més distrets són els conductors.” No és una afirmació que defineixi una gran majoria de conductors, però sí que indica un dels principals riscos d’accidentalitat viària en l’actualitat. A continuació, us expliquem dos exemples que són bona mostra d’aquest risc.

CAS 1. Molt més a prop de la inconsciència que de la distracció, tenim el cas del conductor que es va gravar conduint des del seient del copilot i va pujar el vídeo a YouTube. Veient l’enrenou social, al final es va entregar a la policia.

Buscan a un joven acusado de conducción temeraria

CAS 2. En una autopista de Carolina del Nord (EUA), Courtney Ann Sanford va morir després de sortir de la carretera pocs segons després de fer-se un selfie i actualitzar el seu estat a Facebook.

Aquests, que semblen dos casos extrems, no fan més que reflectir la tendència de l’ús creixent dels telèfons mòbils pels conductors, impulsat per les nombroses aplicacions i funcionalitats que incorporen. Anys enrere, el risc de fer servir el mòbil al volant es limitava a contestar una trucada o escriure un missatge; avui hi afegim un selfie, la consulta de les xarxes socials, seguir una conversa per WhatsApp…

Rànquing de conductors ‘tuiters’

Un estudi de Ford posava xifres a la tendència: un de cada quatre joves europeus s’autofotografien al volant. Els més aficionats als selfies mentre condueixen són els britànics (un 33% dels enquestats reconeixen aquesta pràctica), seguits dels alemanys i francesos (28%), romanesos (27%), italians (26%), espanyols (18%) o belgues (17%).

Una altra investigació, feta per l’Institut de Física Interdisciplinar i Sistemes Complexos (IFISC) de la Universidad de Barcelona, revela a d’un mapa de ‘tuits’ l’ús tan elevat del Twitter a autopistes i vies ferroviàries. Malgrat que l’estudi no determina si aquests van ser enviats per conductors o passatgers, la claredat amb què es dibuixen les vies principals de la Península sí mostra l’hàbit de fer servir els telèfons intel·ligents durant els desplaçaments.

500_mapa

Mapa de tuits a Espanya, segons l’estudi del IFISC.

Cinc camps de futbol en 20 segons

No hem d’oblidar com l’ús del mòbil al volant es tradueix en segons de distracció i, conseqüentment, en un increment del risc de patir un accident. Segons dades de Ford, conduint un cotxe a 100 km/h…

  • Marcar un número al mòbil equival a 7 segons de distracció, durant els quals es recorren quatre piscines olímpiques.
  • Enviar un missatge equival a 10 segons de distracció i a recórrer 12 pistes de tenis.
  • Fer-se un selfie equival a 14 segons de distracció i a fer una volta a una pista d’atletisme.
  • Atendre les xarxes socials equival a 20 segons de distracció i a recórrer cinc camps de futbol.

L’ús dels mòbils ha posat encara més el focus en les distraccions com a factor creixent d’accidentalitat, motiu pel qual són un tema recurrent en nombroses campanyes de prevenció:

http://www.youtube.com/watch?v=E5GR8TBkMC0

El Reglament de Circulació prohibeix explícitament “la utilització durant la conducció de dispositius de telefonia mòbil i qualsevol altre mitjà o sistema de comunicació, excepte quan el desenvolupament de la comunicació tingui lloc sense fer servir les mans ni cascs, auriculars o instruments semblants”. L’ús del mòbil està penat amb una multa de 200 euros i la pèrdua de tres punts del permís de conduir. D’altra banda, no podem perdre de vista que l’infoentreteniment afegeixi més possibilitats de distracció en conduir, fins i tot amb les mans lliures.

En cas d’accident, sempre és útil disposar d’una bona assegurança per a estar ben protegit, tot i que la millor prevenció és sempre una actitud prudent i conscient al volant, amb el mòbil guardat fins a arribar a la destinació.