SEAT Històrics, la memòria de la mobilitat d’un país
Per: Deyanira García
Models clàssics, cotxes de competició i prototips singulars es conserven a la Nau A-122 de l’antiga fàbrica de SEAT, a la Zona Franca de Barcelona. Formen un patrimoni històric únic, recuperat i mantingut per un dels departaments més especials de la marca.
“Avui dia tenim 363 unitats, de les quals al voltant de 170 estan exposades a la Nau A-122. Són les que dibuixen el recorregut històric de la companyia i, per tant, de la mobilitat del país”, explica Isidre López, responsable de SEAT Históricos. El recorregut esmentat arrenca amb el 1400 del 1953, el primer SEAT, que aquest any celebra el seu 70è aniversari. L’acompanyen unitats d’interès històric excepcional, com el penúltim SEAT 600 fabricat (1973), el SEAT “Un Milió” (1969) o el primer Ibiza (1984); models únics, com el Panda Papamòbil (1982); cotxes de curses, com els Ibiza Kit Car campions del món de ral·lis (1996-98), i prototips i concept-cars dissenyats al Centre Tècnic de SEAT a Martorell.
Encara que sembli un museu, la Nau A-122 és un espai de treball, el centre de recuperació històrica de SEAT, i només obre al públic en comptades ocasions (SEAT Históricos i Casa SEAT ho comuniquen a les seves xarxes socials). Aquí, Isidre López i el seu equip restauren, mantenen i preparen els cotxes per a la infinitat d’accions que duen a terme: “Cedim els cotxes per a reportatges als mitjans, participem en ral·lis i rutes de clàssics, en salons i esdeveniments. Per això, la majoria estan en perfecte ordre de marxa”. Per exemple, SEAT Históricos alinearà sis cotxes en el pròxim Ral·li Catalunya Històric.
L’origen
SEAT Históricos es va establir el 2010. Va ser el fruit de la dedicació d’Elvira Veloso, que, com a responsable del parc de premsa de la marca, es va encarregar de rescatar els cotxes “antics” que pul·lulaven per la fàbrica, com reconeix Isidre: “Gràcies a Elvira es va iniciar una petita col·lecció que avui podem continuar, ampliar i cuidar”.
Revista RACC.