RutaRACC: del Somontano a Osca

Tags: ., ,

Por: RACC Blog

Provem els dos SUV grans de Seat des de la comarca del vi, fins a la capital de l’Alt Aragó, des d’Estadella a Osca, visitant un dels pobles més bonics d’Espanya i comparant les qualitats dels dos models.

L'Ateca i el Tarraco a la Bodega Aldahara

L’Ateca i el Tarraco

Els SUV de Seat

Escollir un vehicle per viatjar pot semblar una tasca fàcil, però sovint ens genera dubtes sobre quin model escollir a l’hora de comprar. En aquesta RutaRACC comparem dos vehicles de la mateixa marca, amb el mateix estil, diferent mida i amb combustibles diferents.

Els dos models escollits són un Seat Ateca FR de benzina (1.4 TSI de 150 cv) i el nou Seat Tarraco dièsel (2.0 TDI DSG de 150cv), amb els quals recorrerem els gairebé 100 km que separen el poble d’Estadilla (Somontano) de la capital de província, Osca.

Estadella

Després d’haver visitat l’Alt Aragó en la ruta que vam fer amb el Hyundai Kona des de Roda d’Isàvena a Fonz, reprenem la ruta al poble d’Estadella, on comença la comarca vitivinícola del Somontano, a l’altra banda del riu Cinca.

En aquest petit enclavament, als peus de la serra de la Carrodilla, podem visitar el seu ric patrimoni històric, com el safareig del segle XVIII conegut com ‘La Fuente de los 12 caños’, les ruïnes dels banys termals, el santuari de la Carrodilla –situat a la serra a la qual dona nom– o els enclavaments d’art rupestre neolític a la serra de Mentirosa i de la Carrodilla.

En aquesta ocasió, però, fem una visita a la Bodega Aldahara, a la falda del Monte Aguarés, on podrem gaudir d’un dels millors vins de la zona del Somontano, farem un tast del seu vi i visitarem aquesta empresa familiar, gran exemple de l’economia agrària de petita i mitjana escala de la zona.

El Seat Ateca FR amb el Monte Aguarés de fons

El Seat Ateca FR amb el Monte Aguarés de fons

Barbastre

Des de la Bodega Aldahara pugem als dos SUV de la marca de Martorell per enfilar cap a la capital del Somontano per la comarcal A-133, fins a enllaçar amb la N-123 en direcció a Barbastre.

Aquest serà el nostre pròxim destí, i els poc més de 12 km de recorregut que haurem de fer per arribar-hi ja ens hauran permès tastar les diferències entre els dos vehicles. Mentre el novíssim Tarraco gaudeix de set places i un propulsor turbodièsel, les cinc de l’Ateca i l’alimentació de benzina ens faran viure de manera diferent aquestes carreteres secundàries.

El Tarraco, previst per a famílies grans, és menys hàbil que l’Ateca a l’hora de circular per carreteres de revolts i és el model petit el que millor s’adapta al trànsit de la zona. Tot i així, el nou model –més pesat i més gran que el seu germà– gaudeix d’un efectiu motor dièsel que redueix notablement el consum en trajectes d’aquesta mena.

La Plaça Major de Barbastro

La plaça Major de Barbastre

A Barbastre, el seu casc antic ens ofereix diverses visites culturals i gastronòmiques. D’aquí és el conegut tomàquet rosa de Barbastre, una varietat coneguda mundialment que, juntament amb la Denominació d’Origen Somontano, donen fama a la regió.

En aquesta localitat, a banda de l’obligada visita gastronòmica, un passeig des del passeig del Coso fins a la plaça Major ens farà gaudir de tot l’embruix de la població, on podrem visitar la catedral de Nuestra Señora de la Asunción, construïda el segle XVI sobre les restes d’una planta anterior.

La plaça Major continua sent l’epicentre de la vida comercial de Barbastre i cada dissabte al matí s’hi pot gaudir del mercat setmanal on comprar fruites i verdures amb l’inconfusible sabor de l’horta de la zona. Allà, comerços històrics de la localitat ens donaran la benvinguda, per trobar qualsevol producte de la zona que necessitem.

Els Seat a la catedral de Barbastro

Els Seat a la catedral de Barbastro

Acabada la visita al nucli de la població, tornarem als nostres vehicles per peregrinar fins al monestir d’El Pueyo de Barbastro per la N-240 en direcció a l’autovia, un enclavament a 673 metres on es pot albirar tota la plana del Somontano i rodalia.

El conjunt, amb edificacions de finals del segle XIII, està dedicat a la verge apareguda sobre un ametller i trobada pel pastor Balandrán, enterrat al sepulcre gòtic. Segons la tradició, les joves de Barbastro que volien casar-se, havien de ser capaces d’abraçar tota la longitud del pastor –de gran alçada– abans d’aspirar al matrimoni.

Des del monestir d’El Pueyo, tornem a prop de Barbastre per enllaçar amb la comarcal A-1232 i, vorejant el riu Vero, passarem per poblacions com Castillazuelo, Pozán de Vero i Huerta de Vero, clars exemples per entendre la vida rural i gastronòmica de la comarca.

Interior de l'església d'El Pueyo

Interior de l’església d’El Pueyo

Alquèssar

Passant a l’A-1233 arribem a Alquèssar, un dels pobles més bonics d’Espanya.

Aquesta petita vila de 300 habitants encara guarda l’encant de l’època medieval, de la qual destaca la col·legiata de Santa Maria la Major (s. IX), que predomina en l’espectacular paisatge de la serra de Guara.

Amb interès arquitectònic i gastronòmic, Alquèssar és també un nucli important pel turisme esportiu i de lleure, on es poden realitzar activitats com senderisme, descens de barrancs o escalada, entre altres. El sector de serveis d’aquesta vila està força desenvolupat, i compta amb gran varietat d’allotjaments i restaurants.

L’ús restringit als vehicles de tracció dins del nucli urbà ens permetrà gaudir d’una experiència única, amb la visita a la col·legiata i a les passarel·les sobre el riu Vero i el seu canó.

Vista d'Alquezar

Vista d’Alquèssar

Si l’embruix d’Alquèssar ens deixa marxar, emprendrem altra volta el trajecte fins a l’últim destí de la nostra RutaRACC per la província d’Osca, la capital.

Seguint per l’A-1233 passarem per petits pobles com Radiquero o Adahuesca, famosos pels formatges de Radiquero, que ens delectaran amb el més pur sabor de la llet de cabra. Passant a l’A-1229 en aquest punt, l’A-22 serà el pròxim enllaç del trajecte.

Els dos tot-camins ens han demostrat les seves qualitats per terrenys sinuosos i carreteres amb sotracs, mostrant l’eficàcia de les suspensions i la comoditat que ens ofereixen per evitar acabar amb mal d’esquena per carreteres que, tot i tenir un bon asfalt, ens posaran a prova al volant.

L’autovia, però, és l’espai vital d’aquests cotxes, que tot i tenir un bon comportament sobre terreny lliscant com terra i grava, no estan dissenyats per a un ús intensiu i extrem sobre aquests elements.

A l’A-22, anant cap a Osca, el comportament tant de l’Ateca com del Tarraco és magnífic, podent triar entre els diferents modes de conducció que ens ofereixen, segons necessitats. De tornada a l’N-240 –no hi ha més autovia construïda– passarem ple castell de Montaragó, construït pel segon rei d’Aragó, Sanç Ramires, al terme municipal de Quicena. Les restes de la fortalesa del s. XI encara ens faran gaudir d’algunes de les millors vistes de la comarca, ja que es troba en una privilegiada situació sobre la ciutat.

El comportament del Tarraco per camí es bo

El comportament del Tarraco per camí es bo

Osca

Al seu costat, Osca roman impassible el pas dels segles i se’ns presenta com una de les ciutats més desconegudes de la península, tot i ser una de les que pot presumir de més carisma.

Centre neuràlgic de la província, aquesta vila de 53.000 habitants es pot considerar una de les capitals dels Pirineus, que fa de porta cap als diferents itineraris de la serralada del nord.

Amb un interessant patrimoni arquitectònic religiós, a Osca podem visitar la catedral de Santa Maria, un edifici gòtic del segle XIII, i la Basílica de Sant Llorenç, l’església de Sant Vicenç el Real o el convent de Sant Miquel.

Les restes de la muralla, el teatre Olímpia o el Casino completaran la visita a aquesta ciutat que en els últims anys segueix lluitant per modernitzar-se i donar-se a conèixer al món, amb iniciatives privades o el més recent ascens de l’equip de futbol de la ciutat a la Lliga.

Tornant als nostres vehicles, les mides de l’Ateca el fan molt més urbà que el Tarraco –tot i que en aquest cas l’opció més lògica seria l’Arona–, encara que sempre serà millor circular amb transport públic per qualsevol centre urbà.

L'Ateca i el Tarraco

L’Ateca i el Tarraco

Podem concloure la comparativa entre els dos models SUV, afirmant que l’Ateca és un model molt versàtil, a banda de ser un dels tot-camins més complets del mercat, i que el Tarraco és el vehicle ideal per a famílies nombroses que vulguin viatjar amb espai i comoditat. Els dos vehicles estan enfocats a un ús familiar i seran la diferència en el preu i la necessitat d’espai, els principals factors de decisió a l’hora de comprar un model o l’altre, ja que el seu comportament és impecable en la majoria dels terrenys, sent tots dos clars exponents al podi dels millors models que SEAT ha fabricat a la seva història.

La ruta en imatges

La ruta a Google Maps

Vols provar el vehicle?

[raccblog url=”http://www.racc.cat/microsites/venda-de-cotxes/assessorament?utm_proc=200003682″ text=”Deixa les teves dades aquí!” target=”_blank” align=”center”]

Del 3 al 6 d’abril aprofita les ofertes en cotxes de més de 20 marques i descobreix les últimes novetats: vine als Yellow Days RACC!