Ruta amb cotxe per l’Alt Aragó

Tags: ., ,

Por: RACC Blog

L’Alt Aragó és una de les grans zones desconegudes pel turisme massiu, que ofereix molt més que esquí. En aquesta ruta, a través de 70 quilòmetres, creuarem tres de les comarques de la part nord-oriental aragonesa amb el Kona, el nou crossover de tracció total de la marca coreana Hyundai.

Kona

Tot i que el nom Kona ens evoca una de les zones de la ‘gran illa’ de Hawaii, de la mateixa manera que Seat ho ha fet amb l’Arona, aquest últim model de la marca oriental ens permetrà gaudir d’un estil de vida hawaià segons les nostres exigències.

Comencem la ruta amb cotxe

Iniciem la ruta al petit poble de Roda d’Isàvena, una de les joies més desconegudes de la província d’Osca. Aquest petit reducte, de poc més de 60 habitants, amaga una llarga història. A més, és el poble amb catedral més petit d’Espanya.

Roda d'Isàvena

Situat a la privilegiada zona de la vall del riu Isàvena, a la falda dels Pirineus, Roda va ser la capital del comptat de la Ribagorça el segle X, havent d’aixecar la catedral dues vegades, l’any 956 quan va ser consagrada i el 1030, després que fos destruïda pel fill d’Almansor, ‘Abd al-Malik, el 1006.

Vall d'Isàvena

Segles després, el lladre d’art Erik el Belga va escriure un dels episodis més negres de la vila, amb el robatori d’algunes obres d’art de la catedral de Sant Vicenç de Roda, entre les quals destaquen la cadira de Sant Ramon, d’estil romànic, o un tapís amb la representació de la verge, recuperat el 2013 als Estats Units.

Cripta Catedral Roda

Direcció Capella

Des d’aquest petit indret, enfilem per l’A-1605 vorejant el riu Isàvena, en direcció a Graus. Per aquesta estreta carretera, ideal per a un SUV del segment B com el Kona, podem descobrir diversos ponts romànics pràcticament intactes i podem gaudir de la baixada de la freda aigua del desgel. A Capella en trobem un dels més grans d’aquest trajecte.

Pont romà Capella

Vila de Graus

A la confluència de l’Isàvena amb l’Éssera, del qual és afluent, trobem la vila de Graus, una de les últimes portes als Pirineus, els punts forts de la qual són la gastronomia i l’arquitectura. No en va, la llonganissa grausina és famosa a tot l’Aragó i rodalia, i la plaça Major és famosa per la multitud d’anuncis televisius que s’hi han rodat.

Graus, poble on va viure i morir el polític Joaquim Costa (1846-1911), és també un dels últims reductes on la llengua ribagorçana encara resisteix i és feta servir en el dia a dia pels seus vilatans.
Un dels eixos principals de l’Alt Aragó, a Graus podrem visitar el Museu d’Història i Tradició de la Ribagorça o el de les Icones, situat a la basílica de Santa Maria de la Penya, una visita ineludible. Aquesta basílica, d’estil gòtic renaixentista construïda el segle XVI sobre l’església romànica existent, ha patit diverses remodelacions i afegits al llarg dels segles.

Plaça Major Graus

La plaça Major és una de les més peculiars del país, amb cinc de les principals cases que li donen un atractiu molt característic: des de la renaixentista casa Heredia, passant per la neoclàssica casa Bardaxí, l’Ajuntament d’estil mudèjar –amb rèplica al Poble Espanyol de Barcelona– o la casa Capucho i la casa del Baró, fan d’aquesta ampla plaça hexagonal un variat catàleg d’estils arquitectònics.

Però si el que volem és una visita espiritual, el poble de Panillo, a gairebé vuit quilòmetres al nord, trobarem el centre budista Dag Shang Kagyü, un espai de pau en plena natura.

Embassament de Joaquim Costa

Aprofitant la tracció total del nostre Kona, ens aturem a l’embassament de Joaquim Costa, al sud de Graus per l’N-123a, on no patirem gaire per poder sortir de les àmplies zones de sorra que no queden tapades per l’aigua. Conegut també amb el nom de pantà de Barasona –el poble que va quedar al fons de les seves aigües–, l’oferta d’esports d’aventura hi és molt amplia i variada a la temporada d’estiu.

Pantà Barasona

Olvena

Seguint per la mateixa carretera en direcció sud, enllacem amb l’N-123 per entrar al congost d’Olvena, una carretera revirada i plena de túnels excavats a la pedra que farà les delícies dels amants de l’asfalt. Deixant a la dreta el riu Éssera, arribem al Pont del Diable, que creua el congost a la part final, per permetre la pujada al poble que dóna nom a aquest accident geogràfic. Amb unes vistes privilegiades de tota la zona, des del Mirador d’Olvena podem contemplar la confluència de l’Éssera i el Cinca, un dels grans rius de la província.

Seguim per l’N-123 i agafem pocs quilòmetres després el desviament de l’A-133 en direcció a Estada, una petita població de poc més de 100 habitants, on una gran pedra aixopluga tota la vila. Hem deixat enrere la Ribagorça per entrar al Somontano de Barbastre, zona coneguda pels seus vins.

Estadilla

Precisament el poble veí, Estadilla, és un dels referents dels caldos del Somontano amb dues bodegues, Aldahara i Raso-Huete, on podem fer un tast dels seus vins. A Estadilla podrem visitar la zona del ‘Lavadero’, un safareig del segle XVIII amb 12 lleons per la boca dels quals raja aigua. Molt a prop, el restaurat pont romànic que dóna accés als antics banys termals, en desús i actualment en ruïnes.

Estadilla Bodega Aldahara

Aquest poble, antic enclavament de la baronia de Castre, una jurisdicció senyorial creada per Jaume I el Conquistador per satisfer el seu fill il•legítim Ferran Sanchis de Castre, també és ric en art rupestre.

Abans de visitar l’art neolític, però, fem una visita al Museu de la Tècnica (s’ha de concertar visita prèviament), un centre on podrem observar les màquines industrials i artesanes dels antics treballadors de diversos oficis, a més d’una extensa varietat de vehicles d’època.

Carrodilla

En tractar-se d’un model de tracció total, posem a prova el Kona pel camí de sorra de pujada al santuari de la Carrodilla, un recinte emmurallat a set quilòmetres de la vila. És aquí on el nostre crossover és feliç i on la tracció total es mostra més efectiva. Arribats al destí, trobem l’ermita del segle XIV vigilada des de les altures per les pintures rupestres del ‘Forau del Cocho’, Forat del Gos si el traduïm d’aquesta variant dialectal del ribagorçà, que satisfaran l’ànsia exploradora dels més atrevits. El ‘Covacho del Engardaixo’ (Cova del Llangardaix) serà l’altra opció de gaudir de l’art del neolític, de tornada a la vila per l’altre camí que circumval•la la serra de la Carrodilla.

Ermita La Carrodilla

Fonz

Sense sortir dels camins, ens dirigim per una ruta alternativa al poble veí de Fonz, on acabarem la nostra ruta. Una pedrera encara en ús ens marca el canvi del Somontano a la comarca del Cinca Mitjà, la tercera de l’est d’Osca que visitarem amb el Hyundai Kona, que se segueix mostrant còmode per zones de pistes agrícoles. La vila encara conserva onze cases nobles. Destaquen el palau dels Gómez-Alba del segle XVI o Casa Moner, on va néixer Pedro Cerbuna, bisbe fundador de la Universitat de Saragossa.

Font de Fonz

La font monumental del 1567, situada al centre del poble, disposa de sis sortidors de concepció classicista. És una de les més monumentals de tot l’Aragó. Seguint en línia recta des de la font, l’església de ‘Nuestra Señora de la Asunción’, datada del segle XVII, serà la fi del nostre trajecte.

Segueix la ruta a Google Maps

La ruta en imatges

Vols provar el vehicle?

[raccblog url=”http://www.racc.cat/microsites/venda-de-cotxes/assessorament?utm_proc=200003682″ text=”Deixa les teves dades aquí!” target=”_blank” align=”center”]