RallyRACC: de la Fatarella a Salou
Por: RACC Blog
El RallyRACC és l’únic ral·li mixt del World Rally Championship i una de les proves més esperades de l’any. Fem una ruta pels pobles per on passen els trams de terra de la primera etapa, la de divendres 26 d’octubre, que arriben fins a Salou.
El Ral·li RACC Catalunya-Costa Daurada és l’única prova amb recorregut mixt de tot el mundial del WRC. L’única en la qual es pot gaudir de trams de terra i d’asfalt, en què els equips han de treballar encara més per aconseguir tenir a punt les dues especificacions en els seus cotxes. Del 25 al 28 d’octubre els millors pilots del món correran per trams de la província de Barcelona i Tarragona en la 54a edició de la prova. A més, en aquesta edició, Toyota serà el patrocinador oficial, per la qual cosa comencem una sèrie de tres rutes amb les quals recorrerem l’itinerari del ral·li amb algun dels seus vehicles.
Ruta pels trams del primer dia de ral·li
Comencem, doncs, la ruta pels trams que es recorreran el divendres 26 i ho fem amb un Toyota Rav4 2.5 híbrid de 197cv. És la quarta generació del SUV de Toyota, amb el qual busca posicionar-se al mercat europeu entre els més venuts.
La Fatarella, punt de sortida
El poble de la Fatarella és el punt de sortida. Una població rural situada a la Terra Alta de gairebé 1.000 habitants. Ubicada a la vora del riu Ebre, tota la zona del voltant va esdevenir un enclavament tàctic en la batalla de l’Ebre, durant la Guerra Civil espanyola (1936-39). Per aquest motiu, la Fatarella i la rodalia encara gaudeixen de multitud de vestigis d’aquest enfrontament. Des de l’oficina de turisme es poden fer diverses rutes temàtiques a peu o amb bicicleta, entre les quals destaquem la de les Devees a Sant Bartomeu, d’11,6 km, que surt des d’una de les trinxeres conservades de la batalla, una pedrera, el Memorial de les Camposines, amb l’ossera on es dipositen els ossos trobats a la zona, i l’ermita de Sant Bartomeu.
Els Quatre Camins
De la Fatarella baixem per la TV-7331 per enllaçar amb la TV-7333 fins arribar a l’encreuament amb la TV-7231, conegut com els Quatre Camins, punt clau en la defensa republicana del riu. Encara podem trobar-hi dos dels nius de metralladores de llavors, avui dia convertits en memorials del conflicte. Aquesta és la ruta alternativa al tram de terra que transcorrerà pel nord de la població (SS1), amb final a Vilalba dels Arcs, on arribarem seguint per la TV-7231, un petit nucli urbà de 700 habitants d’on sobresurt l’església parroquial de Sant Llorenç.
Vilalba dels Arcs
Sant Llorenç forma part d’un conjunt arquitectònic que conté l’església de la Mare de Déu de Gràcia, que barreja els estils gòtic, renaixentista i barroc, amb una façana espectacular. A Vilalba podem visitar l’antic safareig i el Calvari, on trobem la capella de la Mare de Déu dels Dolors i la de la Mare de Déu de Montserrat, juntament amb el Jaciment Arqueològic del Turó (Edat de Ferro).
Direcció a Gandesa
Tornem altra volta a la TV-7231, però aquesta vegada en direcció a Gandesa, pel tram d’enllaç fins a la capital de la Terra Alta. Aquest és l’inici del segon tram (SS2), que recorre la pista que uneix la població amb Bot.
Un dels edificis més emblemàtics de la localitat és el Celler Cooperatiu, una obra modernista del 1919 de tres naus rectangulars que s’identifica fàcilment a l’N-420. Des que es va construir, la seva funció ha estat l’elaboració de vins.
A Gandesa també trobem l’església de la Mare de Déu de l’Assumpció, un edifici romànico-gòtic amb un campanar de 40 metres. El palau del Castellà –d’origen templer– és una de les visites obligades d’aquesta població.
Seguim cap a Bot
Des de Gandesa circulem cap al sud, per la TV-3531, paral·lelament al camí del tram, com a alternativa en cas de no voler fer pista. Bot ens rebrà amb el gegantí tonell de la rotonda de l’entrada, abans de creuar tota la població de 600 habitants fins arribar a la Via Verda de la Terra Alta, que recorre durant 24 km l’antic traçat del ferrocarril que feia el recorregut des d’Alcanyís (Terol) fins a Sant Carles de la Ràpita.
El tercer tram (SS3) transcorre per la serra dels Pessells, pel qual iniciarem l’última part de la ruta en direcció a Salou per l’N-420, seu de la prova mundialista, on l’oferta cultural i d’oci és molt variada.
Service Park del RallyRACC
A Salou, Port Aventura World i Ferrari Land acullen el Service Park de la prova, on podrem gaudir d’una de les millors propostes d’oci de la península Ibèrica. El Furius Baco, el Shambhala i el mític Dragon Khan ens faran pujar l’adrenalina, mentre que el Red Force i el Thrill Tower de Ferrari Land ens faran sentir les emocions que es viuen en un monoplaça de Fórmula 1.
A banda del parc, Salou ens ofereix una àmplia oferta comercial i lúdica. Després de 116 km de ruta amb el Toyota Rav4 Hybrid, si el que volem és relaxar-nos, el camí de ronda –de 6,5 km– ens ensenyarà la zona litoral des de Pilons fins al far de Cap Salou. Amb un recorregut de dos trams, aquest trajecte ens descobreix la riquesa natural i ens mostra vistes panoràmiques entre platges i cales.
Acabem així els trams del divendres 26 d’octubre, que recorreran la província de Tarragona per la Terra Alta, abans d’endinsar-nos a Savallà, Querol i el Montmell, a l’etapa del dissabte 27.