Radar de trànsit: com detecta que no porto el cinturó o faig servir el mòbil?
Per: David Felipe
Obviem per una vegada el debat sobre l’efectivitat i la funció dels radars de trànsit. Ens agradin o no, són una de les mesures de control de trànsit més utilitzades actualment per les administracions i més temudes pels conductors infractors.
Centrem-nos avui en com l’aplicació de la tecnologia ha permès ampliar les funcions dels radars més enllà de la clàssica detecció de la velocitat a què circula un vehicle. O, en altres paraules, quines noves infraccions poden identificar. En destaquem quatre de les més comunes:
1. No passar la ITV i no disposar d’assegurança obligatòria
Hi ha càmeres de trànsit que “llegeixen” aleatòriament les matrícules dels vehicles i, creuant les dades recollides amb les dades de la Inspecció Tècnica de Vehicles (ITV), detecten quins no han passat la inspecció.
En el cas dels radars, aquesta operació només es realitza amb els vehicles que han comès una infracció de velocitat: en tramitar la denúncia es comprova també si disposen de la ITV i l’assegurança de cotxe obligatòria en vigor.
2. Límits de velocitat de camions, autobusos i furgonetes
Segons va anunciar la Direcció General de Trànsit (DGT), la tecnologia dels radars és també capaç de distingir el tipus de vehicle, la qual cosa permet ser més precís a l’hora de sancionar per superar els límits de velocitat. Abans, els radars només podien sancionar camions, autobusos i furgonetes si superaven els límits marcats per a turismes, més elevats que els fixats per la normativa per a aquests vehicles.
3. No cordar-se el cinturó de seguretat o utilitzar el telèfon mòbil
El mes de desembre de 2015, la DGT va començar a instal·lar uns dispositius “similars als radars” amb càmeres que capten unes 50 imatges per segon i són capaços de detectar si els ocupants del vehicle porten correctament cordat el cinturó de seguretat o si el conductor utilitza el mòbil. Alhora, integren la tecnologia necessària per identificar el vehicle i tramitar la denúncia. Segons explica la mateixa DGT en aquest reportatge, s’han instal·lat uns 70 dispositius d’aquestes característiques en carreteres secundàries.
4. Incomplir la normativa d’ocupació als carrils VAO
Una tecnologia similar permet també detectar el nombre d’ocupants dels vehicles que circulen per carrils VAO (Vehicles amb Alta Ocupació) i determinar si incompleixen la normativa d’ocupació. No sabem, però, si serien capaços de detectar els copilots falsos, com el maniquí que va intentar colar aquell conductor que circulava per l’autovia de la Corunya i que vam recollir en el post Circular amb un maniquí de copilot i altres multes sorprenents.
N’hi ha prou amb aquests exemples per demostrar com la mateixa tecnologia que ha permès un enorme desenvolupament dels elements de seguretat dels vehicles permet també un major control dels conductors infractors.
Recordem que RACC Infotransit, tant a la versió web com a l’aplicació per a smartphones, recull la ubicació dels radars fixos de velocitat.