Quins drets tens quan portes el vehicle al taller?
Por: RACC Blog
Haver de portar un cotxe al mecànic no és quelcom especialment agradable. Ajuda tenir l’assegurança de cotxe al dia, sobretot si estem parlant d’una assegurança a tot risc, però hi ha situacions en les que aquesta cobertura no serà suficient.
Abans de portar el teu vehicle a un taller mecànic hauries de tenir en compte aquestes recomanacions. Segur que et podran ajudar en cas de dubte.
Obligacions del taller mecànic
Qualsevol taller està obligat a exhibir al públic els preus que aplica per hora de treball i per despeses diàries d’estada. A més, si és un taller oficial de marca, ha d’informar de les tarifes de les peces que fa servir a les reparacions.
Com a usuari, tens dret a un pressupost escrit amb una validesa mínima de 12 dies hàbils. Si el vehicle s’ha de quedar al taller, aquest haurà de lliurar un resguard de dipòsit, a no ser que hàgiu signat pressupost previ. Has de tenir en compte que els serveis que cobreix la garantia tenen caràcter prioritari.
Claus per confiar en el teu taller
El taller pot fer reparacions sense el meu consentiment?
Només podrà fer-ne si té el teu consentiment exprés del pressupost. A més, si durant la reparació (prèviament acceptada) apareguessin avaries, t’han d’informar del cost per arreglar-les. Només podrà fer la reparació si té la teva conformitat una altra vegada.
Si no acceptes el pressupost, el taller t’haurà de tornar el vehicle en les mateixes condicions en què li havies deixat. En aquest cas, hauràs d’abonar l’import corresponent als treballs indispensables que hagi hagut de realitzar el taller per fer el diagnòstic de l’avaria.
Els tallers estan obligats a utilitzar elements, peces o conjunts nous i originals de marca o bé nous i de marca. Podran fer servir elements reconstruïts (peces originals de marca o de marca que han estat reparats) sempre que hi hagi conformitat escrita per part del client i que el taller garanteixi, també per escrit, que estan en bon estat i que ofereixen garantia suficient. Només podran utilitzar peces usades si no afecten els sistemes de frens, suspensió o direcció del vehicle per raons d’urgència, quan els models s’hagin deixat de fabricar o quan estiguin expressament acceptades per escrit pel client. En aquest cas, també hauran de garantir per escrit que estan en bon estat i que ofereixen garantia.
T’interessa: Que fer en cas de puxada?
El taller ha de disposar d’un document que justifiqui l’origen i el preu de les peces de recanvi utilitzades. A més, està obligat a lliurar les peces que han estat substituïdes.
Vehicle de cortesia
No és obligatori que et facilitin un vehicle de cortesia mentre reparen el teu. Això sí, la reparació i el lliurament del vehicle s’hauran de realitzar en un temps raonable. En cas contrari, podràs reclamar els danys i perjudicis que t’hagin causat.
Així que el vehicle estigui reparat…
El taller t’ha de lliurar la factura escrita, signada i segellada, degudament desglossada. Has de tenir en compte que si et negues a abonar-la, et podrà retenir el vehicle.
També podrà cobrar despeses d’estada o “pupil·latge” si, després de comunicar-te que ja s’ha fet pressupost o reparat el vehicle, passen més de tres dies hàbils sense que et pronunciïs sobre el tema o si no retires el vehicle del taller. Perquè et puguin exigir import per aquest concepte, cal que tant la possibilitat de cobrar-lo com el preu que representa constin al resguard de dipòsit.
Tinc garantia?
Qualsevol reparació té una garantia, com a mínim, de 3 mesos. En cas de vehicles industrials, caduca als 15 dies. En qualsevol cas, s’extingirà quan el vehicle hagi recorregut 2.000 quilòmetres. La garantia cobreix totes les despeses que es puguin ocasionar, com mà d’obra, desplaçament i materials aportats.
Les peces que s’hagin fet servir en la reparació no estan condicionades per la garantia d’aquesta. Si s’han utilitzat peces noves, tindran una garantia de dos anys. Si són de segona mà, com a mínim d’un.
En el cas que hi hagi una avaria durant el període de garantia, el taller l’haurà de reparar gratuïtament. Si es nega a fer-ho, és convenient fer un peritatge d’opinió per poder acreditar que l’avaria que es manifesta està directament relacionada amb la reparació realitzada i, per tant, hi ha responsabilitat per part del taller, ja sigui perquè hi ha hagut una negligència en la intervenció o perquè la peça utilitzada és defectuosa.
Si, tot i tenir un peritatge favorable, el taller es nega a reparar en garantia, pots acudir a la via de consum o iniciar via judicial. Podràs reclamar els danys i perjudicis ocasionats. Recorda que el taller està obligat a tenir a disposició del client “fulls de reclamació” segons el model oficial.
Font: Alicia Sánchez (Assistència Jurídica del RACC).