Quines diferències hi ha entre tipus de combustible?
Por: RACC Blog
Molts conductors tenim dubtes raonables quan omplim el dipòsit del vehicle. Quin tipus de combustible ens convé? Compensa econòmicament posar el combustible car? La mecànica del cotxe ho notarà? M’estalviaré avaries?
Al post sobre gasolineres low cost ens plantejàvem si fer benzina en estacions de servei amb preus barats podia perjudicar el vehicle i incidir en les seves prestacions. Quedava clar que l’única distribuïdora oficial de combustible, CLH (Companyia Logística d’Hidrocarburs), oferia una garantia de qualitat per a qualsevol tipus de carburant, tot i que els additius podien ser diferents.
Una cosa semblant, però en qualsevol benzinera, ens passa quan hem de triar entre dos tipus de gasolina (95 i 98) o de dièsel (A i A+, encara que en algunes marques les anomenin d’altra manera), perquè segurament ens qüestionarem que ‘si és més car, algun motiu tindrà’.
Diferències de preus
El preu del combustible, sigui quin sigui, canvia constantment i varia d’una benzinera a una altra. Però agafem un preu mitjà de principis de febrer del 2018 per veure quina pot ser la diferència:
- Un litre de gasolina de 98 octans val aproximadament 0,127 € més que el de 95. Per tant, si posem, per exemple, 40 litres, la diferència per dipòsit és de 5,08 €.
- Entre un litre de gasoil normal i un de plus la diferència és menor, de 0,071 €. Això representa 2,84 € per 40 litres.
Cadascú ha de calcular què pot o què vol gastar-se de més en un any. Això no inclou únicament el fer servir el combustible més car, sino també el tipus d’assegurança de cotxe que es contracti.
Gasolina de 95 o de 98?
En el cas de la benzina, veiem que podem triar entre dos octanatges. La de 98 està més ben tractada químicament, té additius més bons, menys sofre i és més refinada en general.
Com és lògic, és fàcil pensar que, si volem que el nostre motor de gasolina duri més i es comporti millor, hem de posar la de 98. Però en realitat, com assimila cada motor un octanatge o l’altre? Només en alguns cotxes, que coincideixen amb els més potents o els de més cilindrada, el fabricant mateix aconsella (la informació normalment està situada sota la tapa del dipòsit i, si no, al manual de l’usuari) posar únicament 98. En concret, se sol recomanar quan el motor té una compressió superior a 10,5:1.
En altres, veiem que es pot posar indistintament un tipus o l’altre de gasolina, i també trobem els que indiquen l’ús només de 95.
El dilema, per tant, és saber quan podem omplir 95 o 98. Cal tenir en compte que el resultat de la gasolina de 95 octans en cotxes convencionals, de potència mitjana, és bo, i no val la pena gastar més.
Gasoil normal o plus?
Si a la gasolina la diferència és l’octanatge, en el gasoil la trobem en el cetà. El cetà va directament relacionat amb la qualitat d’ignició (o inflamabilitat) del combustible. Si hi ha més cetà, més de pressa es produeix la inflamabilitat. En conseqüència, es dóna millor funcionament del motor.
El gasoil A + té (ha de tenir) més antiespumants i antioxidants i menys nivell de sofre. Això fa que sigui més refinat que l’anomenat normal o A.
La conseqüència en principi ha de ser un motor i la resta de components mecànics amb menys sediments i més nets, cosa que suposa a més una menor emissió contaminant que el de menys cetà.
Pel que fa al consum, l’experiència de molts conductors diu que amb el gasoil + el cotxe gasta una mica menys, però no és una ciència exacta.
En qualsevol cas, quan ens decidim per un combustible o altre, sigui gasolina o gasoil, millor que sempre consumim el mateix tipus i que no els anem alternant.