Quan hem de canviar els pneumàtics?

Per: David Felipe

Els pneumàtics són un dels elements més importants dels nostres vehicles, als quals no sempre prestem l’atenció que caldria. Portar-los en bon estat i amb la pressió correcta és la manera perquè no perdin eficàcia. Però, quan els hem de canviar?

La resposta és força òbvia: quan es desgasten. Però aquest no és l’únic factor per fer un canvi. Tot depèn del tipus de vehicle que els porti, de l’ús que se’n faci, de les avaries –punxades, rebentades, etc.– i fins i tot de les condicions climàtiques extremes.

L’estat de les suspensions, les topades i els cops a les voreres, el ferm per on s’acostuma a circular, les pressions, el clima o la tracció del vehicle, entre altres causes, en definiran el desgast.

A més de saber quina mena de pneumàtic necessita el nostre cotxe, la millor manera de conservar-los sempre en bon estat és un manteniment periòdic, amb les pressions correctes, mirant que no hi hagi talls a la superfície o bonys, a més de punxades en zones crítiques com els flancs.

Potser t’interessa: DGT: nous senyals, normes i multes

1. Per desgast

Acostuma a ser el principal motiu de canvi. Quan veiem que la superfície del pneumàtic no té el dibuix correcte, arriba el moment del canvi. Per norma general, un pneumàtic nou tindrà uns 9 mm de dibuix i els principals fabricants recomanen no fer-los servir amb una superfície menor a 3 mm, malgrat que el límit legal es troba marcat en 1,6 mm. El testimoni que porten els pneumàtics és una bona referència per veure’n el desgast, però també es poden fer servir mesuradors.

El desgast irregular per mal alineament, el mal estat de la suspensió o una pressió incorrecta són altres factors que ens poden obligar al canvi. A més, circular amb pneumàtics desgastats representa un perill per a la seguretat viària, per la manca d’efectivitat que representa, i aquest fet pot ser punible per les autoritats, amb multes que ronden els 200 €, a més de no superar la prova de la ITV.

2. Per temps i quilòmetres

Els fabricants recomanen la substitució cada 40-45.000 km o entre cinc i vuit anys des de la data de fabricació, que ve gravada al lateral del pneumàtic. Amb deu o més anys, la substitució ha de ser immediata per evitar qualsevol contratemps. El material amb què estan fabricats es desgasta amb el pas del temps, encara que no hagin tingut un ús intensiu i els pneumàtics es vegin amb un dibuix correcte.

3. Per danys

Un cop fort del pneumàtic contra una vorera o en un accident pot causar danys que ens obliguin a reemplaçar-lo. Les molestes abonyegades, les ratllades  de la goma o les punxades poden ser motiu de canvi, ja que poden representar risc de rebentada i pèrdua de pressió.

No és recomanable reparar una punxada al flanc del pneumàtic, perquè és una de les zones més crítiques i pot representar un greu risc durant la circulació. Les abonyegades ens poden portar a una rebentada, igual que les ratllades, que també poden provocar pèrdues d’aire.

En cas d’incident, el RACC sempre hi és per ajudar, i amb necessitat de canvi es pot demanar cita al Centre RACC Auto o demanar un canvi a domicili.

Potser t’interessa: Comprovacions bàsiques del cotxe

No et perdis la Guia del bon conductor