Nous sistemes de seguretat per als vehicles
Por: RACC Blog
Després d’alguns anys amb una tendència positiva de reducció de defuncions a les carreteres europees, la majoria de països estan experimentant un estancament o, fins i tot, un repunt en els últims 5 anys que exigeix noves mesures per augmentar la seguretat viària.
Dades de sinistralitat
Les dades de sinistralitat a les carreteres i les ciutats de la UE són preocupants: 25.000 morts i 135.000 ferits greus el 2018. La tecnologia dels vehicles millora constantment i molts cotxes ja incorporen sistemes de seguretat d’alt nivell, però amb això no n’hi ha prou.
A partir del 2022 tots els cotxes que es comercialitzin a la Unió Europea hauran de portar obligatòriament determinats sistemes de seguretat i ajudes a la conducció que minimitzin el risc d’accident. El nou Reglament que es va aprovar a l’abril té com a finalitat contribuir directament a la reducció a 0 del nombre de morts i ferits greus a la UE el 2050.
Nous sistemes de seguretat obligatoris
Aquestes són les mesures de seguretat que hauran d’incorporar tots els cotxes nous que es comercialitzin a la UE a partir del 2022:
- Frenada automàtica d’emergència, que avisa els altres usuaris amb llums d’emergència. A més, pot frenar automàticament en determinades condicions quan localitza un obstacle i el conductor no reacciona a temps. A més de detectar altres automòbils, caldrà que també ho faci amb vianants i ciclistes.
- Assistent de velocitat intel·ligent, que permet mantenir el vehicle a una velocitat determinada que no sobrepassi el límit.
- Serà obligatori que els vehicles comptin amb la instal·lació d’un dispositiu que detecti si el conductor supera els límits permesos d’alcohol per conduir i impossibiliti que el cotxe es posi en marxa en cas de superar aquests límits. Aquest dispositiu es podria activar en funció del perfil infractor del conductor.
- Detector de fatiga i somnolència.
- Sistema avançat d’advertència de distraccions del conductor (la causa més important avui en dia pel nombre d’accidents que provoca).
- Serà també obligatori que els vehicles estiguin equipats amb registradors electrònics de dades que oferiran informació sobre el que ha passat en els instants abans d’una col·lisió. Això permetrà analitzar el perquè de l’accident per poder seguir aprenent per prevenir i evitar accidents (una mena de caixa negra dels avions).
- Sistemes de detecció i visió de marxa enrere.
- Avís del nivell de la pressió dels pneumàtics, perquè unes rodes desequilibrades entre si poden provocar inestabilitat del vehicle.
- Avisador de canvi involuntari de carril.
- Sistemes de manteniment de carril, que avisen el conductor quan es mou de carril.
- Avisador d’ús del cinturó a les places posteriors, com ja passa a les places davanteres.
Què passa amb els camions i altres vehicles?
Pel que fa als camions, els conductors han de tenir una millor visió, que els permeti contemplar més bé la carretera i tots els usuaris de la via.
Amb aquest nou Reglament de la UE, la Comissió Europea podrà determinar també normes específiques per als vehicles impulsats per hidrogen i concretar les lleis d’ús dels vehicles de conducció autònoma.
Precaució abans de res
De tota manera, fins que la major part de la flota d’automòbils que circulen per Europa compti amb aquestes mesures de seguretat passaran alguns anys, per la qual cosa és imprescindible que els conductors continuem estant molt atents a qualsevol situació. Però també cal seguir avançant en la connectivitat, no només al vehicle en si, sinó de la relació amb la resta d’usuaris (alguns fabricants ja han presentat propostes en aquest sentit) i amb les vies (avís de semàfors o d’arribada d’altres automòbils en interseccions, lectura de senyals de trànsit, ajuda amb els punts morts, etc.).
Des del RACC s’estan realitzant alguns projectes que analitzen l’impacte de l’automatització del transport en els usuaris: Projecte Brave, Adas&Me o C-Mobile, tots relacionats amb la mobilitat autònoma.